Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 15:44
  #1
Medlem
kireis avatar
Hej,

jag har hamnat i en dispyt med en amerikansk saljare pa Etsy. Vi bada har skapat en design baserad pa en design som redan exiterar och som existerat i over 1 ar nu. Designen ar valdigt popular nar det galler t.ex. tartor och nar man gor en sokning pa Google sa far man over 10 miljoner traffar. Personen i fraga var den forsta som gjorde en nedladdningsbar design baserad pa den existerande designen och har nu mitt i denna dispyt registrerat designen hos det Amerikanska Copyright verket. Min fraga ar om nagon har koll pa om man far registrera eller Copyrighta en ide som redan finns. Hon pastar att hon skapat sin fil i mars 2017 men designen har funnits mycket langre an det.


Den existerande designen

Har ar vara designer sida vid sida

Lanken till hennes nyreggade fil

Jag har last pa om Copyright online men det hela ar sa flummit att jag inte forstar hur jag ska tolka lagarna. Hitta denna sida som forklarar det bra men det ar inte helt konkret anda.

Skulle vara evigt tacksam om det ar nagon som har battre koll eller forstar hur man kan tolka dessa lagar!
__________________
Senast redigerad av kirei 2017-08-15 kl. 16:06.
Citera
2017-08-15, 15:59
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
https://www.quora.com/Can-I-copyrigh...get-permission

Citat:
Under US law, only expression can be copyrighted, not ideas. And the copyright arises upon fixation of the expression in a tangible form. So an author of an original work doesn't have to copyright anything. The copyright is created automatically. Registering a copyright with the US Copyright Office therefore doesn't create a copyright. It only creates an official record of it.

Så nej, hennes copyright är inte giltigt om någon annan skapat verket tidigare. Oavsett vad US Copyright Office säger. Bara för ägaren att bevisa att ägarens verk skapades först, så får denne automatiskt copyright. Det är inget man ansöker om

Din länk till tinypic fungerar förresten inte.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-08-15 kl. 16:04.
Citera
2017-08-15, 16:05
  #3
Avstängd
argsvennnes avatar
Ska ta och läsa på om ditt problem, kan nog ge dig lite råd. Läste en klas i USA om Copyright. Återkommer, gotta go.
Citera
2017-08-15, 16:05
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Edit: informationen jag efterfrågade fanns faktiskt i tredje länken. Läste för fort.
Citera
2017-08-15, 16:21
  #5
Medlem
kireis avatar
Tusen tack till alla som svarat! Det ar lite skrammande med amerikaner som hotar med stamning osv sa jag har varit minst sagt panikslagen.

Har uppdaterat lanken till vara verk och har ar den igen. Kan aven visa skarmdump pa hennes registrering.

Har ar registreringen som gjordes for 10 dagar sedan.

Hon pastar att:
Citat:
"The unicorn with horn, ears and eyelashes, with or without rosy cheeks is copyrighted by my shop and myself. I made it in Match of 2017. You must remove all of these listings or I will be forced to report you to Etsy."

Jag har inte kopierat nagon privat saljares verk pa Etsy, men detta ar alltsa en ide som redan finns pa samma satt som jultomten ar en ide som finns. Pa samma satt vet man inte exakt vem som skapat originalet (Coca Cola?). Sedan ar vara verk inte heller identiska (min ar av battre kvalitet pga att jag faktiskt kan anvanda Adobe Illustrator, har renare linjer osv) och designen ar helt annorlunda. Min design ar mer lik de tartor som saljs som "unicorn cakes".

Jag hade inte riktigt fattat hur Copyright registrering gar till, men antar nu att man faktiskt kan registrera nagot pa falska grunder. Det hamnar val i registret anda da man pastar att designen ar skapad av en sjalv. Men sa lange jag kan visa pa att designen fanns innan, borde jag val kunna forsvara mig om hon drar mig infor ratta? Det enda som far mig att tvivla ar att hon aven pastar att "the cake industry is different to the design industry". Detta kan val inte stamma da en tarta har en design, oavsett om designen ar fysisk och inte digital?
Citera
2017-08-15, 16:22
  #6
Medlem
kireis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argsvennne
Ska ta och läsa på om ditt problem, kan nog ge dig lite råd. Läste en klas i USA om Copyright. Återkommer, gotta go.

Skulle vara sa himla schysst! Tack sa JATTEMYCKET!
Citera
2017-08-15, 17:11
  #7
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirei
Jag hade inte riktigt fattat hur Copyright registrering gar till, men antar nu att man faktiskt kan registrera nagot pa falska grunder. Det hamnar val i registret anda da man pastar att designen ar skapad av en sjalv. Men sa lange jag kan visa pa att designen fanns innan, borde jag val kunna forsvara mig om hon drar mig infor ratta? Det enda som far mig att tvivla ar att hon aven pastar att "the cake industry is different to the design industry". Detta kan val inte stamma da en tarta har en design, oavsett om designen ar fysisk och inte digital?
Man registrerar alltså inte copyright. Copyright får man automatiskt. Sedan så gäller det bara att bevisa vem som var först

Man kan inte ta copyright på något som redan är skapat av någon annan.

Har du bevis på att du var före henne?
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-08-15 kl. 17:17.
Citera
2017-08-15, 17:21
  #8
Medlem
kireis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Man registrerar alltså inte copyright. Copyright får man automatiskt. Sedan så gäller det bara att bevisa vem som var först

Man kan inte ta copyright på något som redan är skapat av någon annan.

Har du bevis på att du var före henne?

Jag farstar vad du menar, man far alltsa automatisk Copyright sa fort man fysiskt skapat nagat. Men da maste det val vara sin egen orginella ide? Jag har inte bevis pa att jag var fore just henne, men har bevis pa att hon inte var forst, dvs att det inte var hennes ursprungliga ide. Lite som att hon var den som sallde Jultomebilder pa Etsy fore mig, men konceptet i sig och designen hon anvander har funnits utanfor Etsy innan hon skapade sin fil for Etsy.
Citera
2017-08-15, 17:25
  #9
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirei
Jag farstar vad du menar, man far alltsa automatisk Copyright sa fort man fysiskt skapat nagat. Men da maste det val vara sin egen orginella ide?
Ja precis. Det måste vara ens egna idé

Citat:
Ursprungligen postat av kirei
Jag har inte bevis pa att jag var fore just henne, men har bevis pa att hon inte var forst, dvs att det inte var hennes ursprungliga ide. Lite som att hon var den som sallde Jultomebilder pa Etsy fore mig, men konceptet i sig och designen hon anvander har funnits utanfor Etsy innan hon skapade sin fil for Etsy.
Aha, okej. Tänkte fel. Men ingen av er har copyright, nej
Citera
2017-08-15, 17:36
  #10
Medlem
Nu frågar du om hur amerikanska lagar tillämpas i Amerika - ett närmast outgrundligt ämne för en normal svensk. I Sverie har vi lagen om upphovsrätt.

Jag tror att man i Sverige skulle ställa frågan om hennes originaldesign (jmf bild 2/3) har tillräcklig "konstnärlig eller formmässig höjd" för att räknas som unik design.

Men i Amerika kan det nog tänkas att vilken trivial barnteckning som helst - t ex den nu omtvistade - räknas som unik design. I ett Amerikanskt upphovsrättsmål, gissar jag att du skulle förlora.
Citera
2017-08-15, 17:47
  #11
Medlem
kireis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ja precis. Det måste vara ens egna idé

Aha, okej. Tänkte fel. Men ingen av er har copyright, nej

Precis sa jag resonerar da ingen av oss kan bevisa att vi var forst med just denna ide. Skulle personen som skapat denna design trada fram (och bevisa att hen skapat den) skulle vi bada fa problem vid en eventuell rattstvist, darmed kan hon inte stamma mig.
Citera
2017-08-15, 17:51
  #12
Medlem
kireis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Nu frågar du om hur amerikanska lagar tillämpas i Amerika - ett närmast outgrundligt ämne för en normal svensk. I Sverie har vi lagen om upphovsrätt.

Jag tror att man i Sverige skulle ställa frågan om hennes originaldesign (jmf bild 2/3) har tillräcklig "konstnärlig eller formmässig höjd" för att räknas som unik design.

Men i Amerika kan det nog tänkas att vilken trivial barnteckning som helst - t ex den nu omtvistade - räknas som unik design. I ett Amerikanskt upphovsrättsmål, gissar jag att du skulle förlora.

Men tacks inte USA ocksa av den s.k. "Berne convention" dvs styrs av samma Copyright lagar som i Sverige? Dvs att man maste bevisa att verket man skapat ar ens egna orginella ide/skapelse?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback