Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 15:28
  #1
Medlem
zoombos avatar
Håller på att utrusta mina bruksbilar med lite modernare enheter och har köpt hem några billiga stereo från ebay med varierande resultat och tänkte dels tipsa om prisvärda enheter men även ställa en fråga om det är nån som har köpt en riktigt lyckad stereo för under 400,- som uppfyller alla mina krav.

Har krav på att den ska ha Bluetooth och stöd för handsfree.
Ska ha minst 4x45W med skapligt ljud och elektronisk bas/diskant/loudness (och jo: det finns dom som inte har det!).
USB-stöd och den ska helst klara riktigt stora minnen, typ 256GB
AUX-ingång
Display med ID3-tag som visar låt/artist/album
Random-funktion
1 DIN-storlek
CD-spelare behövs ej

Först köpte jag en modell som heter JSD-520. Riktigt bra modell där HF-funktionen funkar fint och den kostade löjliga 145,- inkl frakt! Men det var nån bug när det gällde att visa låtar: på 80% av alla låtar visades bara en (1) bokstav på låt/artist/album. Sen var ljudet lite grötigt. Den klarade inte heller USB-minnen över 16GB och kontakterna på baksidan var inte ISO. Men mycket prisvärd!
http://www.ebay.com/itm//152630827194?

Då beställde jag en till JSD-520 från en annan säljare. Jodå, den heter exakt densamma och har samma front, beteckning och knappar. Men baksidan skiljer, finns inga kylflänsar på den.
Displayen skiljer också lite, texten är lite större. Samma pris. Öppnade dem och de såg helt olika ut inuti. Här fungerade ID3-taggningen till 100% men det fanns ett annat problem: när bilen startar så uppstår ett högt, vinande ljud i högtalarna. Taskiga filter. Helt oacceptabelt så den har jag lyckats få krediterad. Kan ändå inte använda den i nåt fordon och jag misstänker att det här felet gäller samtliga enheter och inte bara mitt ex.
http://www.ebay.com/itm//252874095128?

Så beställde jag en lite exklusivare modell som heter 3615B. Den var något dyrare, runt 325,- och har en 3.6" TFT-display som visar en massa info och som även går att mata med en backkamera. Trodde först displayen skulle vara touch men det var det inte. Den här funkar "hyfsat" men vid tre tillfällen så har den inte startat upp alls när man slår på tändningen och inga knappar lyder (men lyser). Då måste man trycka på reset och sen funkar den. Sen har den lite svagheter: använder man Random och man inte gillar låten så hoppar den inte till nästa randomlåt när man trycker på Skip utan den tar låten som ligger efter den man just spelade (på samma album). Idiotiskt. Sen är ljudet inte speciellt bra på låg volym. Bra är dock att den har ISO-kontakter och klarar 256GB USB minnen.
http://www.ebay.com/itm//252437477159?

Nu har jag hittat en modell som heter DME-4019 som påminner om 3615B fast den har touch screen och allt det andra men nu har priset åkt upp till över 400,- och där någonstans känns det som om budgeten tar stopp. Har inte beställt den.
http://www.ebay.com/itm//202005706746?

Jag undrar alltså om någon annan har tips på en riktigt bra kinaspelare i prisklassen under 400,- som är stabil och låter bra. Även på Aliexpress.
Ebays beskrivningar kan ju vara lite si och så och en del modeller där det står Touch Screen i rubriken visar sig sen inte ha det när man lusläser specifikationerna.
Citera
2017-08-15, 15:38
  #2
Medlem
franges avatar
Biltema, 399kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...eo-2000032452/
Citera
2017-08-15, 15:56
  #3
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Biltema, 399kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...eo-2000032452/

Jo tjena. Tycker du att den fyller min kravspec? Glöm sen att kunna köpa så avancerade modeller här i landet.
Citera
2017-08-15, 18:50
  #4
Medlem
orvarens avatar
Hur många behöver du och hur mycket har du lagt hittills?

Skulle själv åka till skroten och botanisera, för att få tag på en hyfsad begagnad..

Specarna på Kina grejerna är, ska man säga, kraftigt överdrivna, gäller batterier, minnen och mycket annat..

Dock kanske du inte kan få exakt rubbet,som du vill ha på en Clarion, pioneer, osv,på skroten..
Citera
2017-08-15, 22:39
  #5
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hur många behöver du och hur mycket har du lagt hittills?

Skulle själv åka till skroten och botanisera, för att få tag på en hyfsad begagnad..

Specarna på Kina grejerna är, ska man säga, kraftigt överdrivna, gäller batterier, minnen och mycket annat..

Dock kanske du inte kan få exakt rubbet,som du vill ha på en Clarion, pioneer, osv,på skroten..

Jag har säkert ett 10-tal något äldre stereo som de flesta skulle klara sig med förutom de tre (två) som jag nyligen har köpt. Med dom duger inte av olika anledningar. Behöver fyra. Men jag är pryl- och finessbög så jag söker alltid det mest ultimata och ingen av dessa uppfyller kraven till 100% - vilket inte heller någon stereo från en skrot skulle göra. Om inte det är noterat så innehåller nästan alla bilar sedan 15-20 år tillbaka marknadsanpassade enheter och då hjälper skrotarnas utbud definitivt inte.

Jag hoppas att det finns någon här som har samma böjelse och som kanske har hittat nåt som jag har missat.
Citera
2017-08-16, 14:39
  #6
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag har säkert ett 10-tal något äldre stereo som de flesta skulle klara sig med förutom de tre (två) som jag nyligen har köpt. Med dom duger inte av olika anledningar. Behöver fyra. Men jag är pryl- och finessbög så jag söker alltid det mest ultimata och ingen av dessa uppfyller kraven till 100% - vilket inte heller någon stereo från en skrot skulle göra. Om inte det är noterat så innehåller nästan alla bilar sedan 15-20 år tillbaka marknadsanpassade enheter och då hjälper skrotarnas utbud definitivt inte.

Jag hoppas att det finns någon här som har samma böjelse och som kanske har hittat nåt som jag har missat.

Vet inte vad det kostar att få en gammal enhet upplåst men det lär ju inte vara omöjligt?

Din initiala fråga är ju berättigad men att först börja köpa enheter på egen hand för att "testa vattnet" kanske inte är helt optimalt. Visst kommer man säkerligen berikad med kunskap ur kampen men frågan är om det är värt det. Kanske bättre att lägga några hundringar mer från början på en enhet av erkännt bra kvalitet. Tänker på alla timmar man lagt på att fixa bilen där man först tvingas läsa in kunskap kolla upp hur man ska få tag på eventuella specialverktyg som kan behövas samt införskaffa eventuell reservdel för ett ingrepp som troligen endast kommer göras en gång under ens livstid. Om man tänker att alternativet hade varit att lämna in den till verksataden som redan utfört samma operation X antal gånger. För även om det svider initialt så är det ibland värt att slippa all tid det tar att göra det själv, men som sagt då har man inte heller lärt sig något så...
Citera
2017-08-16, 16:23
  #7
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Vet inte vad det kostar att få en gammal enhet upplåst men det lär ju inte vara omöjligt?

Din initiala fråga är ju berättigad men att först börja köpa enheter på egen hand för att "testa vattnet" kanske inte är helt optimalt. Visst kommer man säkerligen berikad med kunskap ur kampen men frågan är om det är värt det. Kanske bättre att lägga några hundringar mer från början på en enhet av erkännt bra kvalitet. Tänker på alla timmar man lagt på att fixa bilen där man först tvingas läsa in kunskap kolla upp hur man ska få tag på eventuella specialverktyg som kan behövas samt införskaffa eventuell reservdel för ett ingrepp som troligen endast kommer göras en gång under ens livstid. Om man tänker att alternativet hade varit att lämna in den till verksataden som redan utfört samma operation X antal gånger. För även om det svider initialt så är det ibland värt att slippa all tid det tar att göra det själv, men som sagt då har man inte heller lärt sig något så...

Tror inte du har fattat vad min tråd handlar om men definitvt INTE om att låsa upp en stereo.
Jag har alltså några äldre bilar - värda några tusenlappar - där jag framför allt vill ha funktionen med Handsfree. I samtliga dessa är det tänkt att man ska sätta in en vanlig DIN-stereo.
Jag har alltså inget intresse att betala halva bilens värde för en märkesstereo då det finns ekvivalenter på ebay för några hundringar och som dessutom ger en mängd nya funktioner. Därför har jag satt upp en kravlista på vad denna stereo ska ha och klara och jag har hittat modeller som nästan funkar som tänkt. Men inte till 100%.
Att hitta rätt i kinadjungeln kan dock vara svårt - men ibland lyckas man. Tänkte att någon här hade det.
Citera
2017-08-16, 16:42
  #8
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Tror inte du har fattat vad min tråd handlar om men definitvt INTE om att låsa upp en stereo.
Jag har alltså några äldre bilar - värda några tusenlappar - där jag framför allt vill ha funktionen med Handsfree. I samtliga dessa är det tänkt att man ska sätta in en vanlig DIN-stereo.
Jag har alltså inget intresse att betala halva bilens värde för en märkesstereo då det finns ekvivalenter på ebay för några hundringar och som dessutom ger en mängd nya funktioner. Därför har jag satt upp en kravlista på vad denna stereo ska ha och klara och jag har hittat modeller som nästan funkar som tänkt. Men inte till 100%.
Att hitta rätt i kinadjungeln kan dock vara svårt - men ibland lyckas man. Tänkte att någon här hade det.

Jag förstår att trådens huvudsyfte inte är att utröna om det går att låsa upp en fabriks-stereo eller ej. Jag valde att spinna vidare på en detalj du nämnde eftersom frågan väckte mitt intresse, men tydligen inte ditt. Men säg att du pungar ut med 1500kr på en stereo du vet kommer fungera istället för att betala 200kr varje gång för att testa, är detta ett rimligare alternativ? Eller är det totalt omöjligt att hitta en stereo som uppfyller dina krav för 1500kr? Du har ju ändå snart lagt ut den summan på ett antal enheter med tveksam funktion vilket var min huvudpoäng. Som samt, kanske bättre att ställa frågan innnan du börjar handla med tanke på att du på förhand verkar införstådd med att det är svårt att hitta i den kinesiska vildmarken.
Citera
2017-08-16, 17:48
  #9
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Jag förstår att trådens huvudsyfte inte är att utröna om det går att låsa upp en fabriks-stereo eller ej. Jag valde att spinna vidare på en detalj du nämnde eftersom frågan väckte mitt intresse, men tydligen inte ditt. Men säg att du pungar ut med 1500kr på en stereo du vet kommer fungera istället för att betala 200kr varje gång för att testa, är detta ett rimligare alternativ? Eller är det totalt omöjligt att hitta en stereo som uppfyller dina krav för 1500kr? Du har ju ändå snart lagt ut den summan på ett antal enheter med tveksam funktion vilket var min huvudpoäng. Som samt, kanske bättre att ställa frågan innnan du börjar handla med tanke på att du på förhand verkar införstådd med att det är svårt att hitta i den kinesiska vildmarken.

Nä, jag förstod inte alls detta med fabriksstereo då jag aldrig nämnt det tidigare och då det inte sitter såna eller har suttit i någon av mina bilar.

Om jag sen har en bil som är värd 3k så köper jag inte en stereo för halva det beloppet.

Det är ju precis det jag gör, ställer frågan innan jag handlar fler. Visst, jag kan använda de jag har köpt - dom är ju inte helt oanvändbara - men jag vet att man kan hitta (kinesiska) guldkorn där allt funkar som tänkt. Har gjort såna fynd tidigare inom andra kategorier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback