Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 14:53
  #1
Avstängd
Har från styrelsen i min Brf fått ett brev där ett klagomål framkommer samt informationen att en formell "rättelseanmodan" kommer skickas från förvaltaren samt att det jag gjort kan föreleda en uppsägning i föreningen.

Jag känner inte igen mig i anklagelserna då jag definitivt inte gjort det styrelseordföanden samt "brandskyddsansvarig" anklagar mig för.

När jag fick brevet knallade jag direkt till ordföranden som sa att han inte kunde uttala sig men om jag skickade ett mail skulle jag få svar. Skickade ett mail och svaret jag fått är att styrelsen inte kommer uttala sig förräns efter nästa styrelsemöte den 28/8

Jag har till styrelsen skrivit att jag besrider deras påståenden och vill såklart ha svar så fort som möjligt.

Min fråga är om det är rättsligt rätt att välja att inte lyssna på mina synpunkter i ärendet innan man utfärdar en varning?
Citera
2017-08-15, 15:09
  #2
Medlem
AX64s avatar
Beror väl på om det de tycker du har gjort är de facto eller ej. Vad har du gjort enligt dem? Grillat eller rökt?

En varning från en BRF har lite med juridik och lag att göra. Den har ingen direkt bäring annan än den som de själva bestämmer.
__________________
Senast redigerad av AX64 2017-08-15 kl. 15:15.
Citera
2017-08-15, 15:26
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
En varning från en BRF har lite med juridik och lag att göra. Den har ingen direkt bäring annan än den som de själva bestämmer.

Ok, du påstår alltså att bostadsrättsföreningar lyder under egna lagar, att de kan agera hursom? Det finns enligt dig ingen lag eller förordning som behandlar bostadsrätter?
Citera
2017-08-15, 15:28
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ok, du påstår alltså att bostadsrättsföreningar lyder under egna lagar, att de kan agera hursom? Det finns enligt dig ingen lag eller förordning som behandlar bostadsrätter?

Varningar regleras inte i lag, nej.

Så ja, de får göra hur de vill, det är inte fören det blir en eventuell rättslig tvist som man får bena ut om uppsägningen/tvångsförsäljnkngen är berättigad eller inte.
Citera
2017-08-15, 15:31
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ok, du påstår alltså att bostadsrättsföreningar lyder under egna lagar, att de kan agera hursom? Det finns enligt dig ingen lag eller förordning som behandlar bostadsrätter?

Nej, motsatsen. De skapar inte egna lagar. Däremot kan de ha regler.
Citera
2017-08-15, 15:52
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ok, du påstår alltså att bostadsrättsföreningar lyder under egna lagar, att de kan agera hursom? Det finns enligt dig ingen lag eller förordning som behandlar bostadsrätter?

Ja, de har egna lagar som kallas stadgar. De ska du ha läst som BR-innehavare.
Citera
2017-08-15, 15:54
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, de har egna lagar som kallas stadgar. De ska du ha läst som BR-innehavare.

Stadgar är inte lagar.
Citera
2017-08-15, 17:20
  #8
Medlem
visegrads avatar
De kan utfärda rättelseanmodan oavsett vad du tycker.

En annan sak är att ett förverkande (uppsägning) av din bostadsrätt (nyttjanderätten till din bostadsrätt) förutsätter att du har gjort dig skyldig till sådan överträdelse av dina skyldigheter som bostadsrättsinnehavare, se bostadsrättslagen 7 kap. 18 §.

Vissa överträdelser kan inte leda till förverkande om inte föreningen dessförinnan skickat dig en rättelseanmodan och du inte följer rättelseanmodan. Men för att förverkande faktiskt ska fungera så måste föreningen dels bevisa att du har gjort dig skyldig till påstådd överträdelse, dels att rättelseanmodan skickats, dels att du inte inom rätt tid följt rättelseanmodan. Det är först i detta läge som det blir aktuellt att pröva om det överhuvudtaget fanns grund för föreningen att utfärda en rättelseanmodan.
Citera
2017-08-15, 18:31
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Stadgar är inte lagar.

Det har jag inte påstått heller.
Citera
2017-08-15, 19:06
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har jag inte påstått heller.

Om du skriver att de har lagar som kallas stadgar så kan man nog förstå det så. Stadgar är i princip regler och önskemål och inte mycket mer än det. (Och ibland har vissa av dem lagstöd men oftast inte.)
Citera
2017-08-15, 20:06
  #11
Medlem
Det föreningen kan göra är att säga upp din bostadsrätt för avflyttning. Då måste föreningen först skicka ett sådant här papper till dig för att ge dig en chans till rättelse. Formellt betyder det kanske inte så mycket men om du tycker föreningen har fel bör du nog invända. Om föreningen går vidare med en uppsägning kan du bestrida detta. Föreningen måste i så fall dra det till domstol som avgör frågan.

En rättelseanmodan är alltså en allvarlig sak som kan vara ett första steg mot en uppsägning. Det du bör göra är väl att rätta dig om föreningen har rätt,
.
Citera
2017-08-15, 20:35
  #12
Medlem
AX64s avatar
Du lär vilja ta reda på hur stor din förening är och fundera på hur mycket de rimligen skulle vara villiga att investera i att få bort dig därifrån på allvar. Tänk då på att funderingar förvaltar föreningens pengar, det vill säga medlemmarnas, så sätter de sprätt på pengar genom meningslösa rättsprocesser så lär medlemmarna inte vara glada över det. Gör de det ändå så är det puckon.

Kort och gott - du behöver nog inte oroa dig speciellt mycket. Vill de jävlas mer så hälsa dem att de får kommunicera med dig via rättssystemet om de vill något och annars låta bli att störa dig med fjanterier. Gör de en rättsprocess av det har du alltid valet att lägga dig platt där och då för att slippa bli indragen, innan det skapar kostnader för dig.

Du har fortfarande inte skrivit vad de egentligen anklagar dig för. Självklart finns det mer eller mindre allvarliga anklagelser med mer eller mindre konkreta belägg. Jag gissar på att du har stört ordningen genom att grilla eller röka och andra medlemmar har gnällt, och det lär det inte bli mycket mer liv om i sånt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback