Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 11:45
  #1
Medlem
Hej!
Min lokala ICA-butik hade ingen bacon idag så det blev ett paket sidfläsk. Såg ärligt talat godare ut i förpackningen än vad bacon brukar göra. Mycket köttigare. Jag gillar dessutom inte bacon knaperstekt utan mer mjukt. Hur som helst så sitter jag här med två stekta ägg och 3 skivor stekfläsk och är lite smått besviken. Det smakar hur bra som helst men det känns som om mer än halva skivan är oätbart svål. Eller är den ätbar?

Har inte så mycket erfarenhet av fläsk min familj är ex muslimer och prövar oss fram i svindjungeln så tips och råd efterfrågas!
Citera
2017-08-15, 11:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADiUM
Hej!
Min lokala ICA-butik hade ingen bacon idag så det blev ett paket sidfläsk. Såg ärligt talat godare ut i förpackningen än vad bacon brukar göra. Mycket köttigare. Jag gillar dessutom inte bacon knaperstekt utan mer mjukt. Hur som helst så sitter jag här med två stekta ägg och 3 skivor stekfläsk och är lite smått besviken. Det smakar hur bra som helst men det känns som om mer än halva skivan är oätbart svål. Eller är den ätbar?

Har inte så mycket erfarenhet av fläsk min familj är ex muslimer och prövar oss fram i svindjungeln så tips och råd efterfrågas!

Ja det är bara att äta... sidfläsk.... 👍
Citera
2017-08-15, 11:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADiUM
Hej!
Min lokala ICA-butik hade ingen bacon idag så det blev ett paket sidfläsk. Såg ärligt talat godare ut i förpackningen än vad bacon brukar göra. Mycket köttigare. Jag gillar dessutom inte bacon knaperstekt utan mer mjukt. Hur som helst så sitter jag här med två stekta ägg och 3 skivor stekfläsk och är lite smått besviken. Det smakar hur bra som helst men det känns som om mer än halva skivan är oätbart svål. Eller är den ätbar?

Har inte så mycket erfarenhet av fläsk min familj är ex muslimer och prövar oss fram i svindjungeln så tips och råd efterfrågas!

Svålen är ätbar. Jag brukar dock föredra den då den är knaperstekt.
Citera
2017-08-15, 12:02
  #4
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Jag föredrar bacon just pga av att fläsket är så fläskigt och äckligt!

Men det finns dom som älskar det! https://m.youtube.com/watch?v=IylwTpT409A
Citera
2017-08-15, 12:03
  #5
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADiUM
Hej!
Min lokala ICA-butik hade ingen bacon idag så det blev ett paket sidfläsk. Såg ärligt talat godare ut i förpackningen än vad bacon brukar göra. Mycket köttigare. Jag gillar dessutom inte bacon knaperstekt utan mer mjukt. Hur som helst så sitter jag här med två stekta ägg och 3 skivor stekfläsk och är lite smått besviken. Det smakar hur bra som helst men det känns som om mer än halva skivan är oätbart svål. Eller är den ätbar?

Har inte så mycket erfarenhet av fläsk min familj är ex muslimer och prövar oss fram i svindjungeln så tips och råd efterfrågas!
Knaperstekt fläsket, så ska du se att det blir hur knaprigt och gott som helst.
Och är det så du inte gillar det andra då, så får väl du vackert dela på köttet i sidfläsket och svålen.
Så kan du steka det olika länge.
Men knaperstekt svål är gott.
Citera
2017-08-15, 12:04
  #6
Medlem
Kravallens avatar
Jag skulle skära bort all svål från fläsket. Lägga på en plåt, in högt ugnen på 250 grader. Sedan hålla koll på dom. När de är krispiga tar du ut dom och njuter av som "snacks".
Citera
2017-08-15, 12:47
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADiUM
Jag gillar dessutom inte bacon knaperstekt utan mer mjukt.
Mycket olja och låg värme så får du perfekt resultat 7 dagar i veckan och 2 gånger på söndagarna.


Stekfläsk är fettigt, vissa sorter mer än andra så gäller att välja rätt och kanske även frisera fläsket innan stekning.
Citera
2017-08-15, 17:52
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Jag har alltid använt bacon som nummero uno, gärna med lite lite extra grillkrydda på. När jag var mindre och man åt stekt fläsk med löksås och potatis eller stekt fläsk med rårakor så var det nästan varje eller varannan som innehöll en sådan liten svålknöl aktig sak som fick mig att spy i princip...

Senare i livet har det blivit en del stekt fläsk och löksås för nu verkar dessa knölar vara borta... och jag älskar stekt fläsk!

Men visst jag använder bacon långt mycket oftare...

Hur som helst så kan jag definitivt rekommendera stekt fläsk och löksås men då skall stekta fläsket vara lite lite på den knapriga sidan (tycker jag).
Citera
2017-08-15, 20:05
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Bacon är bacon och fläsk är fläsk brukar jag alltid säga. Att äta fläsk upp och ner som bacon är ingen vinnare. Du måste ha något till.

Skär tunnt, stek med ägg och låt sen bröd steka i fettet som blir kvar i panna, ha tomat till så kommer du inte bli så värst hungrig innan eftermiddagen

Welcome to the pink side
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback