Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 13:26
  #145
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det vet du ingenting om. Vänta du tills du fyllt 40 och blir uppsagd någonstans och ska ut på arbetsmarknaden för att hitta ett nytt heltids-jobb. Du lär få problem pga din ålder bland annat men jag ska komma ihåg vad du skrivit och vara säker på att du bara är inkompetent samt saknar arbetsmoral.

Invandrarna har flera olika problem. Ett är bristfälliga språkkunskaper. Det största problemet är att den privata sektorn, den del som utgörs av svenskar, vill anställa andra svenskar och inga tomtar från utlandet. Hela invandringsindustrin är ju ett elit-projekt och ingenting folkligt som är ett resultat av öppna hjärtan, som är skitprat.

Och vilken idiot du är. Systemet är riggat för att invandrarna skall in på arbetsmarknaden, kosta vad det kosta vill. Det du efterlyser är flera exempel på att försöken inte fungerar. Stämmer det så kan arbetsförmedlingens olika sätt att få in invandrarna på arbetsmarknaden läggas ned och budgeten bantas omedelbart. Jag ser ovan ett exempel på en svensk som blivit nekad arbete. Det är bara att visa medkänsla för denne och tänka på vilket skitland Sverige har blivit. Sverige finns inte längre till för sig självt eller för dess folk. Det har landsförrädarna sett till att så ska vara. Det är ju detta som borde ha fått folket att vakna för länge sedan.
Nu kallade du mig idiot utan att motivera varför. Så jag är inte sugen på att ta dig på allvar. Är det så att du tror att jag försvarar diskriminering av svenskar?

Och nej. Så länge det finns en arbetsmarknad, så kommer inte JAG att hamna utanför den. För jag har förmågan att göra mig kompetent.
Citera
2017-08-21, 20:16
  #146
Medlem
Varför subventionera lågproduktiva sektorer som städ och kafé när det finns ett överutbud av städare och kafébiträden.
Det kommer knalast att ätas mer bullar och fejas mer för att man går in med en kraftig subvention.

Frågan är om det finns en gräns för hur många i personalen som får vara instegsjobbare.
Städföretag som deltar i olika upphandlingar kan säga upp all fast personal och ersätta den med subventionerad do.
Citera
2017-08-21, 20:45
  #147
Medlem
Och varför skulle nyanlända med 5 barn ta ett jobb som betalar 13000 när soc+betald hyrestrea i Spånga-Tensta är mer pengar. Varför kliva upp kl 6 för ingenting.
Citera
2017-08-22, 23:35
  #148
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Tvivlar starkt på att Lo och övriga fack törs gå med på lönedumpningen.
När jag började jobba på 1950-talet kunde man börja jobba som lärling med svältlöner, men senare försvann sådana avarter. Man fick i.o.f.s. börja med 90% av ordinarie lön, men den lönen höjdes efter några månader till 100%.
Någon subventionerad arbetskraft existerade inte för de som kunde utföra fullvärdigt jobb, vissa som hade någon typ av handikap kunde arbetsgivaren få lite lönesubvention för, men då med restriktioner, så fort arbetstagaren ansågs klara arbetet bra, drogs stödet in. Bedömningen av detta gjordes av huvudskyddsombud och personalchef ihop med landstinget, landstinget betalade subventionen, inte arbetsförmedlingen.

Väldigt intressant att det var mer kontroll förut på hur bidrag betalades ut och att det drogs in så fort personen med bidrag kunde arbeta som en vanlig person och tyvär så skulle det verkligen behövas mer hårdare tag då många arbetsgivare sätter det i system att utnyttja bidragssystemet bla inom hotel och reasturang samt handels så har många bara anställda som går på bidrag!

Det finns historier där folk blivit uppsagda samma dag där arbetsgivaren hävdat arbetsbrist bara för att bidraget från Arbetsförmedlingen tagit slut!
När du skriver att man fick svältlöner som lärling förut så låter det mera som om du syftar på typ sånt som man förut kallade för "Beredskapsjobb" eller så kallade statare som oftast hade väldigt låg status!
Citera
2017-08-26, 15:03
  #149
Medlem
Musik.mannens avatar
Jag skulle nog inte säga att man prioriterar invandrare snarare att man försöker dumpa lönerna och villkoren på arbetsmarknaden!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback