Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 09:40
  #1
Medlem
mjukmjukares avatar
Har en kille som jag är lite mentor åt här i livet.
Killen är nybakad mopedkille och som jag totalt tekniskt okunnig.
Han har skaffat sig en nyare Derbi moped som är i gott skick på alla sätt. Gör sina 50km/h....
Och nu vill han på enklast möjliga sätt bara höja detta något. Inga större ingrepp.

Har hör ord om CDI... vet inget om detta men har "hört" att byta / trixa med kablar kan öka prestanda?
Sant?
Dreva. Gör det någon skillnad? Isf dreva hur?
Andra enkla alternativ?
Som sagt, denna ska inte upp i 100km/h utan bara taggas till lite lagom och på ett enkelt sätt.

Tacksam för ett språk som en idiot som jag begriper.


´
Citera
2017-08-15, 10:20
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Gällande drevning:

När man talar om att dreva menar man att ändra utväxling, på mopeder är det oftast ökning av utväxlingen som avses.

På låg växel är ett fordon långsamt men starkt, på hög växel är det snabbt men svagt. Detta går att härleda till fysikens lagar, det man vinner i väg förlorar man i kraft och vice versa.

Mopeder är ofta drevade så att de på högsta växeln bara går 45 km/h, detta eftersom motorn bara varvar ett visst varvtal per minut.

Det man menar med att dreva är att man byter ut antingen drevet som drar kedjan framme på växellådan eller drivs av kedjan bak på hjulnavet.

Sätter du ett större drev fram och/eller ett mindre drev bak går mopeden snabbare, men blir också svagare.

Cdi-boxen KAN vara av sådan art att den har en elektronisk spärr som gör att motorn inte kan varva mer än ett förutbestämt maxvarv.

Sätter man då dit en "ostrypt" cdi-box KAN moppen varva mer och därmed gå fortare, men det kan ju finnas andra begränsningar som gör att moppen inte går fortare ändå, det kanske inte är Cdi-boxen som är flaskhalsen.
Citera
2017-08-15, 16:42
  #3
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Gällande drevning:

När man talar om att dreva menar man att ändra utväxling, på mopeder är det oftast ökning av utväxlingen som avses.

På låg växel är ett fordon långsamt men starkt, på hög växel är det snabbt men svagt. Detta går att härleda till fysikens lagar, det man vinner i väg förlorar man i kraft och vice versa.

Mopeder är ofta drevade så att de på högsta växeln bara går 45 km/h, detta eftersom motorn bara varvar ett visst varvtal per minut.

Det man menar med att dreva är att man byter ut antingen drevet som drar kedjan framme på växellådan eller drivs av kedjan bak på hjulnavet.

Sätter du ett större drev fram och/eller ett mindre drev bak går mopeden snabbare, men blir också svagare.

Cdi-boxen KAN vara av sådan art att den har en elektronisk spärr som gör att motorn inte kan varva mer än ett förutbestämt maxvarv.

Sätter man då dit en "ostrypt" cdi-box KAN moppen varva mer och därmed gå fortare, men det kan ju finnas andra begränsningar som gör att moppen inte går fortare ändå, det kanske inte är Cdi-boxen som är flaskhalsen.

Tack för svar.
Jag förstår principen med att dreva. Gammalt klassiskt.
Men jag vet inte vad som anses vara original om man byter båda dreven och vad man bör byta till för att inte helt tappa all kraft? Idag sitter dagens original på denna moped.
Om man antar att man vill öka hastigheten med 10-15km/h är det möjligt enbart genom att dreva om och inte förlora all kraft?

Känns isf som ett överkomligt enkelt sätt att trimma upp lite lagom....

´
Citera
2017-08-15, 17:28
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag vet egentligen för lite om dagens mopeder för att kunna ge ett bra svar. Jag körde själv mcb compact och sedan Yamaha FS1 som var toktrimmad.

Kompisar som körde yamaha DT brukade dreva från 10 kugg fram som jag vill minnas var original till 13 kugg, då ökade toppfarten från 30 till strax under 40.

Det är enkelt att räkna ut att ökar man antalet kuggar med 30% på framdrevet ELLER minskar antalet kuggar bak med lika många % ökar toppfarten vid samma varvtal med 30%.

Sedan, vid en viss utväxling börjar det gå så tungt att motorn inte orkar varva ut, då är det ingen mening att dreva mer. Det är svårt att säga hur mycket du kan dreva upp derbin.

Man får prova sig fram helt enkelt.
Citera
2017-08-15, 20:28
  #5
Medlem
Jag är osäker på om nyare Derbi har en strypt CDI. Den gamla motorn som gjordes fram till 2005 hade det inte.

Skall man trimma moderna 2-takts cross-moppar så måste man byta avgassystem eftersom det är där effektbegränsningen sitter.

Sedan tror jag att det även sitter en bricka i förgasaren på nyare Derbi, men skall vara lätt att plocka bort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback