Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-19, 15:16
  #37
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag ar inte nationalist. Dock NK ar det mest rasrena folket pa Jorden. Alla pratar om Kinas stod till NK, dock finns det bevis att ultra conservative Japaner stodjer NK.
Du har talat om dem i andra trådar; skulle du kunna berätta lite mer om dem?

Två intressanta inlägg om koreaner från hannele på Motgift Forum:

https://forum.motgift.nu/t/koreansk-nationalism/858/15
Citat:
Ursprungligen postat av hannele
De tror att koreaner har unikt blod och är världens bästa människoras.

Nordkorea tillåter inte äktenskap med icke-koreaner för att koreanskt blod inte ska gå till spillo. Undantagen är få - bara om det tilltänkta äktenskapet gagnar det koreanska folket. Kommunism är egentligen bara en aspekt av det politiska systemet där. Nationalism, konfuciansk ledardyrkan och rasism är minst lika viktigt.

Det här med att de högaktar ledaren så mycket är inte alls så konstigt från östasiatiskt perspektiv. Japaner beundrar den aspekten av Nordkorea. Folk i Östasien är vana att dyrka Kejsaren. Min styvmors äldre släktingar gör det till viss del - kejsarfamiljen är mer än vanliga människor.

I Nordkorea har de bara bytt man, fenomenet är samma sak som tidigare i deras kultur då kejsaren var en slags gud. Det sitter förmodligen i generna, defintivt i kulturen där. Det SKA vara överdrifter, närmast gudomlig framträdning och en ultra-patriarkalistisk framtoning. Folk skulle bli förbannade om ledare framställdes som en normal människa. De trivs med en stark närmast gudomlig ledarr, precis som många svenskar trivs med monarkin.

Sydkorea tycker det är skamligt när koreanska kvinnor har ihop det med amerikanska soldater på baserna där. Barnen från såna relationer ges oftast upp för adoption och hamnar i USA. Särskilt illa tycker de om svarta, men även europeer.

Blodet är en jättestor grej för koreaner. De har en slags horoskop som är baserat på blodgrupp som används för att kolla om man passar ihop med tilltänkt partner.

Sydkoreaner kan vara extremt otrevliga mot utlänningar enbart för att de är utlänningar. Nordkoreaner är trevliga eftersom allt sker under kontrollerade förhållanden. Men hatet mot USA är till stor del rasistiskt. De föraktar klumpigheten hos storbyggda feta människor. De gillar nätta, små människor som kan röra sig som en blixt med stor precision. Japanerna har samma uppfattning de också.

Jag tror att Nord Korea kommer överleva. Ledarna har uppenbarligen lärt sig från historian att glasnost och öppningar mot utlandet är självmord för regimen.

Jag har uppfattningen att större delen av befolkningen i Nordkorea har drägliga liv idag, med utbildning, sjukvård, garanterat jobb och bostad och matsituation. Det är mer än man kan säga om stora delar av Afrika och Asien.

Anledningen att det görs så stort väsen av NordKorea idag är att de vägrar att leka fint med USA utan gör helt sin egen grej - sen det här med ledardyrkan som jag förklarat. Verkar konstigt enbart för Europeer och Amerikaner. Östasiatterna själva tycker bara att Nordkorea har fel ledare.

https://forum.motgift.nu/t/koreansk-nationalism/858/17
Citat:
Ursprungligen postat av hannele
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke
Nationalkommunism?
Ja, nåt sånt. Kommunism kommer de troligen aldrig uppnå. Alltså en stat helt utan pengar.

Det STORA målet för nordkoreanerna är återförening med Syd. Men de är inte intresserade av att åstadkomma det med våld längre. Jag tror Sydkorea bryr sig mindre om det idag.

Men Nordkorea styrs av MYCKET höga ambitioner som har lite NS-vibbar: Den sunda friska medborgaren som brinner av kärlek till ledaren och folken och fyller sin roll i ett samhälle där alla är lika mycket värda.

MEN - de har delat upp befolkningen i A-lag och B-lag beroende på tidigare klasstillhörighet - så personer vars förfäder var på japanernas sida under ockupationen där, och f.d. aristokrater har en lägre rankning. De får inte bo i de trevligaste städerna utan måste bo i mindre städer. Helt logiskt enligt konfucianskt synsätt - där familjen behandlas som en enhet. Har dina föräldringar gjort något fel så är du automatiskt misstänkt. Men nu har det gått så pass lång tid sen brotten att de börjar fundera på att skrota detta system. Tills vidare får människor arbeta hårt för att höja sin rankning om den kommer från en sådan familj.

Däremot ättlingarna till människor som stödde frihetskampen är eliten i samhället, men kan få sin status sänkt om de verkligen klantar till det.

Det som är så trevligt är att det börjar bli rejält mycket bättre i Nordkorea inte bara i storstäderna. Folk som besökt på senare år säger att de har blivit oerhört positivt förvånande av massor av nytt, modernt och fräscht.

Jag tror att Kim Jong Un är seriös med att han verkligen vill förbättra för folket. Frågan är hur pass kompetent och kvalificerad han själv och övriga i regeringen är. De är ju så låsta och isolerade att det blir svårt att hålla en hög internationell standard på deras kunskaper.

Nordkoreas inställning verkar bli: Vi bygger vår välfärde enligt vårt eget schema. Alla ska med - och det får ta den tid det tar. Vi behöver inte ha lyx och överkonsumtion. Idealen är viktigare.

Så försöker de kontrollera informationsflödet utifrån för att undvika en liknande situation som inträffade för öst och västtyskland. Där var ju problemet att östtyskarna jämförde sig med det de såg på västtysk TV.

MEN - jag har jäkligt hög respekt för hela det koreanska folket. De är självständiga som inåt helskotta. Hela koreanska halvöns historia har gått ut på "LÄMNA OSS IFRED, era utländska jävlar". De följde kinesiske kejsaren tidigare, som lät dem sköta sig själva. I övrigt tyckte de att de var så mycket bättre än alla andra folk att de inte ville ha med några andra länder att göra. Amerikanerna kom på 1800-talet och försökte starta krig för att få bedriva handel med Korea. De blev skjutna. Korea ville inte ha någon import eller export osv.

Tyvärr blev de indragna i andra världskriget kriget av Japan. Eftersom Japan ockuperat Korea och införlivat i sitt imperium. Så efter kriget blev södra delen av landet blev ockuperat av USA och uppsplittrat.

Men det östasiater är rasistiska och jävligt hänsynslösa människor för folk de inte har lojalitet med. Alltså europeer. Om östeasiater dominerar världsekonomin i framtiden kan det bli RIKTIGT vidrigt för oss europeer på alla sätt. Det är en anledning att jag stöder EU tanken. Alltså inte EU som det ser ut idag. Utan ett stort vitt, kristet power EU som kan stå upp mot Kina, Korea och Japan. Ensamma har länder som Sverige inte en chans mot Östasiater när de kommer igång! Det är en helt annan kaliber på dem. De blir inte att leka med när de tar över!!! Tro mig jag har varit mycket i den delen av världen under hela min tonårstid och tjugoårsåldern. Jag vet hur de tänker och hur de ser på oss och det är inte kul.
Citera
2017-08-20, 05:13
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Du har talat om dem i andra trådar; skulle du kunna berätta lite mer om dem?

[/url]

Du kan lasa artiklar av Brian Renoylds Meyers, han liknar NK ideology med Showa I Japan. Showa var Japansk imperialism, militar och stats kontrollerad ekonomi. Och dyrkan av Kejsaren.

Allt stammer med NK, dock ej imperialism.

NK ar de facto ett kungadome, dar du arver makten. Det ar aven ett klass samhalle.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback