Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 02:38
  #1
Medlem
Hej jag skulle behöva lite bättre räckvidd på min hemma automation.
Funderar på dessa.

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...IaAnblEALw_wcB




https://m.conrad.se/?websale8=conrad...UaAvlBEALw_wcB


Vilken av dessa skulle ge bäst mottagning ? Är det lönt att köpa den dyra eller fungerar den billiga lika bra?
Citera
2017-08-15, 09:24
  #2
Medlem
Poechalis avatar
Teoretiskt är de ungefär lika bra om de är rätt gjorda (ca 2-3 dBi).
Nr två ser ju mer mekaniskt gedigen ut, det påverkar priset.

Om man ska ha en antenn utomhus vill man ha en som håller för väder, vind och solens UV-strålning. Tänk på utemöbler och annat som står ute och brakar ihop efter ett par år.

En faktor som påverkar räckvidd minst lika mycket som antennen, om inte mer är höjd och fri sikt.

Vilka avstånd handlar det om?
Citera
2017-08-15, 10:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Teoretiskt är de ungefär lika bra om de är rätt gjorda (ca 2-3 dBi).
Nr två ser ju mer mekaniskt gedigen ut, det påverkar priset.

Om man ska ha en antenn utomhus vill man ha en som håller för väder, vind och solens UV-strålning. Tänk på utemöbler och annat som står ute och brakar ihop efter ett par år.

En faktor som påverkar räckvidd minst lika mycket som antennen, om inte mer är höjd och fri sikt.

Vilka avstånd handlar det om?


Det är inte några större avstånd, vill ha kontakt med en magnetkontakt som är 15 meter bort. Är i garaget så är lite väggar mellan centralenheten och givaren.
Jag får in en del av grannarnas givare nu så det är väggarna som ställer till det.

Sen vill jag ha så bra mottagning som möjligt då jag snyltar på någon grannen väderstation, Ser deras prylar så har inte behövt köpa egen regnmätare eller utohustemometer. Det är ju sådan fantastisk säkerhet på 433mhz grejjer 😂.
Kan tända belysning på ca 15 enheter hos någon granne.

Så använder endast 433 grejjer till sådant som inte behöver någon säkerhet.
Citera
2017-08-15, 12:20
  #4
Medlem
Poechalis avatar
En risk med att sätta en bättre antenn på en mottagare är att den även tar emot alla o-önskade signaler starkare.

Har du funderat på Zwave-grejer? dom bygger ett meschnätverk mellan sig och hjälper varandra att föra vidare styrsignalerna.

Men om det i första hand är väggar som dämpar så kan det ju hjälpa med en antenn på utsidan.
Bygg en själv. Båda exemplen kan man lätt bygga själv med styv koppartråd t ex. Det finns ingen hemlig magi med antenner. Själva radioelektriska funktionen (längd och form på tråden) skall realiseras i en mekanisk konstruktion som går att sätta upp och inte rostar eller går sönder.
__________________
Senast redigerad av Poechali 2017-08-15 kl. 12:23.
Citera
2017-08-15, 12:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
En risk med att sätta en bättre antenn på en mottagare är att den även tar emot alla o-önskade signaler starkare.

Har du funderat på Zwave-grejer? dom bygger ett meschnätverk mellan sig och hjälper varandra att föra vidare styrsignalerna.

Men om det i första hand är väggar som dämpar så kan det ju hjälpa med en antenn på utsidan.
Bygg en själv. Båda exemplen kan man lätt bygga själv med styv koppartråd t ex. Det finns ingen hemlig magi med antenner. Själva radioelektriska funktionen (längd och form på tråden) skall realiseras i en mekanisk konstruktion som går att sätta upp och inte rostar eller går sönder.


Jag har Z wave, 433 och philips hue som jag styr med domoticz på en rpi3.
Jag använder Zwave till tak belysning och skall ha det till styrning av garageporten.
Men till vissa mindre viktiga saker som fönsterbelysning och någon brytare så har jag 433.

Magnetkontakten och rörelsevakten är bara för att kontrollera att porten är stängd och att porten inte stängs när jag är i garaget.

Har funderat på byta byta magnet kontakten till en tillt sensor med zwave.


Vad menar du med oönskade signaler? menar du o jag får in fler prylar från andra grannar?
Citera
2017-08-15, 13:38
  #6
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Jag har Z wave, 433 och philips hue som jag styr med domoticz på en rpi3.
Jag använder Zwave till tak belysning och skall ha det till styrning av garageporten.
Men till vissa mindre viktiga saker som fönsterbelysning och någon brytare så har jag 433.

Magnetkontakten och rörelsevakten är bara för att kontrollera att porten är stängd och att porten inte stängs när jag är i garaget.

Har funderat på byta byta magnet kontakten till en tillt sensor med zwave.
Vad menar du med oönskade signaler? menar du o jag får in fler prylar från andra grannar?
Du verkar ju ha bra koll på själva automationstekniken. Jag får fråga dig en massa saker när jag ger mig på det där.

Ja, om problemet skulle vara att grannarnas alla mojänger skickar signaler som stör din önskade signal så blir ju även de starkare av en bättre mottagarantenn och problemet är kvar.

Om problemet är att magnetbrytaren inte kan nå basenheten i huset så skulle det ju kunna hjälpa att ha en antenn till magnetbrytaren så att dennes utsändning blir starkare. Det kan vara så att det inte är helt självklart hur den ska kopplas in eftersom det inte är tänkt (eller egentligen tillåtet) med extraantenn.

Man kan också prova med bättre läge för enheten. Radiovågor gillar när det är högt och fritt och 15 meter borde inte vara ett problem tycker man.
Citera
2017-08-15, 14:26
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
En risk med att sätta en bättre antenn på en mottagare är att den även tar emot alla o-önskade signaler starkare.

Har du funderat på Zwave-grejer? dom bygger ett meschnätverk mellan sig och hjälper varandra att föra vidare styrsignalerna.

Men om det i första hand är väggar som dämpar så kan det ju hjälpa med en antenn på utsidan.
Bygg en själv. Båda exemplen kan man lätt bygga själv med styv koppartråd t ex. Det finns ingen hemlig magi med antenner. Själva radioelektriska funktionen (längd och form på tråden) skall realiseras i en mekanisk konstruktion som går att sätta upp och inte rostar eller går sönder.

Har man problem med brus (dvs signaler från annan utrustning) så funkar det inte alltid bättre med rundstrålande antenn. Det kan vara bättre med en riktantenn. Även en platt antenn (som ser ut ungefär som en digital-tv antenn som monteras på väggen) kan vara bättre. Det går ju också att testa med en gammal uhf-antenn typ tv-antenn för att se om signal/brus-nivån förbättras. En tv-antenn ger ungefär 8-9 dB signalvinst på 433 Mhz-bandet (att jämföra med de 2-3 som en rundstrålande antenn ger).
Citera
2017-08-16, 08:39
  #8
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej jag skulle behöva lite bättre räckvidd på min hemma automation.
Funderar på dessa.
...
Vilken av dessa skulle ge bäst mottagning ? Är det lönt att köpa den dyra eller fungerar den billiga lika bra?

Dumt av Conrad att inte skriva ut förstärkningen (antennvinst) vilket måste vara det mest intressanta när man köper en antenn.. Men efter lite googlande fick jag fram att den ger 2.1 dBi förstärkning vilket är helt galet (dåligt). I teorin ska en GP ge 5.19 dBi! Så Aurels överprisade antenn hade jag inte valt

Lite billigare (179:90 kr) och lite bättre (3 dBi):
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...z-3-dbi-p88002

Conrads antenn:
http://www.aurelwireless.com/rf-wireless-antennas/

Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Du verkar ju ha bra koll på själva automationstekniken. Jag får fråga dig en massa saker när jag ger mig på det där.

Eller så snor du ihop en Arduino som styr några Nexa/Anslut-uttag via webben så frågar jag dig istället! Ett avsomnat projekt som jag tänkte sparka igång igen..
Citera
2017-08-17, 22:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Dumt av Conrad att inte skriva ut förstärkningen (antennvinst) vilket måste vara det mest intressanta när man köper en antenn.. Men efter lite googlande fick jag fram att den ger 2.1 dBi förstärkning vilket är helt galet (dåligt). I teorin ska en GP ge 5.19 dBi! Så Aurels överprisade antenn hade jag inte valt

Lite billigare (179:90 kr) och lite bättre (3 dBi):
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...z-3-dbi-p88002

Conrads antenn:
http://www.aurelwireless.com/rf-wireless-antennas/



Eller så snor du ihop en Arduino som styr några Nexa/Anslut-uttag via webben så frågar jag dig istället! Ett avsomnat projekt som jag tänkte sparka igång igen..


Jag testar väll en sådan antenn på Kjell. Det kan väll inte bli sämre än innan.


De där med audinio ger jag mig inte på, har nyligen börjat med de här och vill ha de så enkelt som möjligt.
Citera
2017-08-18, 10:02
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Dumt av Conrad att inte skriva ut förstärkningen (antennvinst) vilket måste vara det mest intressanta när man köper en antenn.. Men efter lite googlande fick jag fram att den ger 2.1 dBi förstärkning vilket är helt galet (dåligt). I teorin ska en GP ge 5.19 dBi! Så Aurels överprisade antenn hade jag inte valt

Det är inte nödvändigtivs dåligt utan beror på hur antennloben ser ut. Är det frågan om rörliga antenner så vill man ha en större lob kanske även i z-led. Men är det två fasta antenner så är det givetvis bäst att ha en så platt lob med så hög förstärkning som möjligt och rikta antennerna ordentligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback