Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 00:05
  #1
Medlem
Luness avatar
Hejsan, söker en påfyllningsbar sprayburk som tål högt tryck.

Det är ingen nackdel om munstycket går att ställa in eller byta ut för olika strålar. Strålen jag söker ska vara kraftfull med 5-10 meter räckvidd, med en täckyta på runt 20x20cm. (liten burk) Samt 35x35cm. (Stor burk)

Eftersom jag behöver lång räckvidd och mycket kraft i strålen, behöver sprayburken tåla ett väldigt högt tryck, motsvarande en brandsläckare, tänker mig en sprayburk gjord i stål.

Här är en bild på hur jag tänker mig den: bild

Tryckregulatorn behöver vara så liten som möjligt, då den inte får ta upp stor plats. Botten av sprayburken är det ända utrymmet för en sådan.

När man ska fylla på sprayburken kollar man helt enkelt så den är tom (via tryckregulatorn), sedan skruvar man upp locket, fyller på med det man vill spraya, skruvar på locket, tar av munstycket och trycksätter via "piggen" som munstycket sitter på.
Munstycket behöver tåla högtryck, så den bör vara gjord i metall med. Även piggen mm..

Tips på gas att trycksätta med välkomnas, vanlig kolsyra tillexempel kan ju bli problem på vintern. Vill att sprayburken ska vara så oberoende som möjligt av temperatur etc.

Antar att en sådan burk inte finns att köpa på ica, eller liknande, men går den att beställa från t.ex en rörfirma eller en mekanisk verkstad, eller motsvarande? Idealt sett så skulle sprayburken också vara utrustad med en liten pigg med skruvskåror på sidan, där jag kan fästa en liten bajonett med passande skruvskåror att skruva i.

Jag söker förövrigt dessa sprayburkar i ett stort och ett litet utförande, motsvarande omkring 1 liter på den stora och omkring 300 ml på den lilla. Bajonett-piggen gäller enbart den lilla.

Har funderat på om det skulle gå att ta en vanlig co2 patron respektive flaska, hitta ett huvud med ventil, stigarrör och spray som kan fästas på flaskan och helt sonika fylla upp den. Vad tror ni? Finns det sådana huvuden till det?

Även funderat på att fylla på en tom brandsläckare, men vet inte hur dessa trycksätts eller om det behövs någon special utrustning. Läste även att firmorna som fyllar på brandsläckare brukar rengöra "huvudet" ordentligt, då skumresterna annars torkar och täpper igen sprayen. Kanske går att komma runt det sista med en vatten brandsläckare eller kolsyresläckare.
Citera
2017-08-15, 00:25
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Köp en PCP tub eller tank.
http://www.pyramydair.com/a/Accessor..._reservoirs/85
Citera
2017-08-15, 00:46
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Köp en PCP tub eller tank.
http://www.pyramydair.com/a/Accessor..._reservoirs/85
Går det att koppla en spray/ munstycke, stigarrör till dessa?

Pcp är komprimerad luft va? Har hört att syre kan ha ganska dålig kemisk påverkan, går det att använda annan gas till en sådan tank? Vilken gas brukar användas till sprayburkar?

Såhär ser förövrigt bajonett-piggen jag beskrev ut: bild

Detta är den ideala utformningen på den lilla sprayburken: bild
Citera
2017-08-15, 06:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Går det att koppla en spray/ munstycke, stigarrör till dessa?

Pcp är komprimerad luft va? Har hört att syre kan ha ganska dålig kemisk påverkan, går det att använda annan gas till en sådan tank? Vilken gas brukar användas till sprayburkar?

Såhär ser förövrigt bajonett-piggen jag beskrev ut: bild

Detta är den ideala utformningen på den lilla sprayburken: bild

Du kan fylla med kvävgas istället, kvävgas reagerar inte med det mesta.

Du kan inte bygga en separat behållare till det du skall spruta, tänk en färgspruta. I en färgspruta drar luftflödet upp färgen. Då är det bara att köpa en vanlig gastub och sätta en tryckregulator på den.
__________________
Senast redigerad av mattoys 2017-08-15 kl. 07:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback