Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-18, 23:10
  #13
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Nu när jag har hittat det ultimata sättet att sätta upp presenningen så nu känns det ännu mer självklart att det är ovärt att släpa på ett tält.

Kommer ha med liggunderlag, sovsäck och en ullfilt så skulle hålla rätt bra värme även utan skydd.

Kör bara! Bara att knalla ut i skogen 😁

Jag är ute en stor del av året, men minst tid under högsommaren. Just hösten är en favoritårstid. Tyvärr tenderar en så världslig sak som jobb att lägga hinder i vägen för helspontana turer.

Lägger du ullfilten under dig, så får du en extra boost av värme underifrån. Du bör klara dig med sovsäcken runt dig.
Citera
2017-10-04, 17:25
  #14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du vill alltså släpa på en pressening istället för ett tält? Skillnaden är minimal beroende på väder, är vädret fint kan du välja att inte ens släpa på presseningen som lär väga mer än ett tält.

Nähä en japanpresenning väger bara några hekto. Jag skulle i första han ta ett sovsäcksöverdrag därför att jag har sådant. Vid risk för regn ta med en Japanpress att spänna upp som tarp. Har sovit så många gånger.
Citera
2017-10-05, 20:00
  #15
Medlem
DaEzzs avatar
"Presenning" dvs en lätt Tarp kan ge riktigt bra upplevelser, finns få mer givande känslor i sammanhanget än att sätta upp tarpen innan höstmörkret faller, göra upp en eld på lagom avstånd och höra duggregnet smattra mot duken....men läs noga nu: finns det mygg och/eller knott, dvs något som bits/sticks, så funkar det inte om man inte är masochist. Dvs höstveckor ja, sommar nej.
Citera
2017-10-09, 08:17
  #16
Medlem
Harbards avatar
Jag använder bara tarp när jag är ute och som mest är jag ute under höst/vår & vinter.

En vinter så byggde jag bivack av granris så jag kunde ha elden "inne" så att säga och sen hade jag tarpen en bit över bivacken.

Fördelarna är många. Blir ingen kondens och du kan bygga på helt annat sätt. Lägger mig aldrig i ett tält
Citera
2018-01-16, 16:58
  #17
Medlem
Nå?

Hur blev resan? Några bilder på tarpen?

Finns så många sätt att sätta upp den på:
https://www.youtube.com/watch?v=9SGFUXpzPGQ

https://www.pinterest.se/explore/tarp-shelters/?lp=true
Citera
2018-02-08, 00:11
  #18
Medlem
Blir det kallt så tänd en engångsgrill och häng en överlevnads”filt i aluminium, (väger 20 gram, får plats i fickan) bakom glöden, detta skapar en värmevägg utan dess like (förutsatt att det är lä)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback