Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 23:37
  #1
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Tänkte gå ut och vandra i några dagar men har ingen större lust att släpa på ett tält. Vad är nackdelarna med att sova under vindskydd i en sovsäck med myggnät jämfört med tält? Bortsett från eventuell kyla.
Citera
2017-08-14, 23:46
  #2
Medlem
Lät väldigt kallt. Tält väger väl inte särskilt mycket? Ta med frystorkad mat istället om du vill ha lägre vikt
Citera
2017-08-14, 23:52
  #3
Medlem
AX64s avatar
Prova uppblåsbart tält. Isolerar fint, skyddar mot vinden, är bekvämt och väger inte mycket. Dubblar även som hoppborg om du skulle bli på det humöret.

http://amusementrides.org/wp-content...r-Camping-.jpg
Citera
2017-08-15, 00:13
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Klart det fungerar! Bara att hitta ett bra ställe så fungerar det alldeles utmärkt...

Men flera dagar... då behöver du vatten.. och det är väl det som är det jobbigaste om du inte hela tiden har en ren och fin källa i närheten...
Citera
2017-08-15, 08:54
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Tänkte gå ut och vandra i några dagar men har ingen större lust att släpa på ett tält. Vad är nackdelarna med att sova under vindskydd i en sovsäck med myggnät jämfört med tält? Bortsett från eventuell kyla.
Inga alls. Närheten till naturen blir betydligt bättre.
Tält är för folk som vill ha husvagn men inte har råd.

(Däremot måste du förstås se till att kunna sätta upp läger så du inte blir våt om det regnar och dylikt.)
Citera
2017-08-15, 14:16
  #6
Avstängd
Du vill alltså släpa på en pressening istället för ett tält? Skillnaden är minimal beroende på väder, är vädret fint kan du välja att inte ens släpa på presseningen som lär väga mer än ett tält.
Citera
2017-08-18, 11:32
  #7
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Lät väldigt kallt. Tält väger väl inte särskilt mycket? Ta med frystorkad mat istället om du vill ha lägre vikt
Det är mer otympligt än tungt.

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Prova uppblåsbart tält. Isolerar fint, skyddar mot vinden, är bekvämt och väger inte mycket. Dubblar även som hoppborg om du skulle bli på det humöret.

http://amusementrides.org/wp-content...r-Camping-.jpg

Det har jag knappast resurser för att handskas med 😁

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Klart det fungerar! Bara att hitta ett bra ställe så fungerar det alldeles utmärkt...

Men flera dagar... då behöver du vatten.. och det är väl det som är det jobbigaste om du inte hela tiden har en ren och fin källa i närheten...

Vätska är inget problem i Det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Inga alls. Närheten till naturen blir betydligt bättre.
Tält är för folk som vill ha husvagn men inte har råd.

(Däremot måste du förstås se till att kunna sätta upp läger så du inte blir våt om det regnar och dylikt.)

Känns rätt spikat att det blir pressenning. Att sätta upp det är inga bekymmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du vill alltså släpa på en pressening istället för ett tält? Skillnaden är minimal beroende på väder, är vädret fint kan du välja att inte ens släpa på presseningen som lär väga mer än ett tält.

En pressenning på 3x3m som väger 90g/m2 väger definitivt mindre än tält. Virke att slå upp lägret med finns ju i naturen.
Citera
2017-08-18, 11:42
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Tänkte gå ut och vandra i några dagar men har ingen större lust att släpa på ett tält. Vad är nackdelarna med att sova under vindskydd i en sovsäck med myggnät jämfört med tält? Bortsett från eventuell kyla.

Komplettera med ett liggunderlag så klarar du dig fint. Väldigt viktigt att skydda sig mot markkylan även om man har en vettig sovsäck. Jag har själv använt detta (lättviktspresenning, sovsäck och liggunderlag)
Numera har jag köpt ett "enmanstält" som är enkelt att ställa upp och det jag har kan även tillåta ett litet spritkök. Det väger runt 1,5 kg (Highlander Outdoor Blackthorn) kostade en 1000 lapp.

Väger lite mer än en presenning på 3x4m (90g/m2) men vinner på att man redan har något som håller upp tältet. Med en presenning måste man ju ha lina och leta "pålar" för att få upp den och det kan vara svårt att få till ett bra skydd om det blåser.
Citera
2017-08-18, 15:18
  #9
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Komplettera med ett liggunderlag så klarar du dig fint. Väldigt viktigt att skydda sig mot markkylan även om man har en vettig sovsäck. Jag har själv använt detta (lättviktspresenning, sovsäck och liggunderlag)
Numera har jag köpt ett "enmanstält" som är enkelt att ställa upp och det jag har kan även tillåta ett litet spritkök. Det väger runt 1,5 kg (Highlander Outdoor Blackthorn) kostade en 1000 lapp.

Väger lite mer än en presenning på 3x4m (90g/m2) men vinner på att man redan har något som håller upp tältet. Med en presenning måste man ju ha lina och leta "pålar" för att få upp den och det kan vara svårt att få till ett bra skydd om det blåser.

Jo ett liggunderlag kommer jag ha med.

Angående konstruktionen så inbillar jag mig att man kan göra en strut av presenningen, fästa den spetsiga delen i marken och stötta upp öppningen med en pinne som man spänner upp med lina. Lägger isf packningen i fotändan som extra tyngd.

Ska ju i första hand skydda mot regn och vind, hur estetiskt det är spelar mindre roll.
Citera
2017-08-18, 15:28
  #10
Medlem
Köp ett regnskydd anpassat för att "sova varg" som detta heter i militären. Har gjort det ända ner till -20 grader utan problem med en sovsäck som klarar temperaturen.

Man brukar först göra en tjock bädd av granris (inget överdrivet men tillräckligt för att helt täcka underlaget utan att du ser igenom grenarna/barren).

Vintern gräver man ner sig en halvmeter för vinden.

Sommaren hittar man ett ställe bland rötter som verkar skönt för kroppen, samt att det lutar lite nedåt så regnet har någonstans att ta vägen. Samt drar på sig en regnflik eller dylikt.

Regnflik är multianpassad i militären men fungerar sådär som skydd när man sover varg. Finns dock bättre saker i detaljhandeln om man köper det själv. Rekommenderar det starkt om du misstänker det kommer bli kraftig/långvarigt regn.
När sovsäcken blir blöt kommer du föga lyckas torka den innan nästa natt såvida det inte är gassande solsken under dagen. Då hänger man sovsäcken över ryggsäcken medans man vandrar.
Citera
2017-08-18, 16:11
  #11
Medlem
Jubberos avatar
Presenning funkar alla tiders, speciellt denna tid på året då myggor o knott är mindre i antal. Ser du bara till att hitta ordentligt lä, så blir det bra. Vinden är annars ett gissel och den allra minsta vind under natten kyler ner dig.
Som ngn annan redan påpekat så är även liggunderlaget viktigt. Ordentligt isolerat underifrån och ingen vind, så klarar du dig ypperligt.
Blev lite smått avundsjuk på dig nu.........
Citera
2017-08-18, 21:44
  #12
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Presenning funkar alla tiders, speciellt denna tid på året då myggor o knott är mindre i antal. Ser du bara till att hitta ordentligt lä, så blir det bra. Vinden är annars ett gissel och den allra minsta vind under natten kyler ner dig.
Som ngn annan redan påpekat så är även liggunderlaget viktigt. Ordentligt isolerat underifrån och ingen vind, så klarar du dig ypperligt.
Blev lite smått avundsjuk på dig nu.........

Nu när jag har hittat det ultimata sättet att sätta upp presenningen så nu känns det ännu mer självklart att det är ovärt att släpa på ett tält.

Kommer ha med liggunderlag, sovsäck och en ullfilt så skulle hålla rätt bra värme även utan skydd.

Kör bara! Bara att knalla ut i skogen 😁
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback