Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 22:20
  #1
Medlem
Hallå i stugan!
Jag har kört med norma oryx i min 308win några år nu och det är riktigt bra kulor tycker jag men eftersom priset är ganska saftigt så har jag funderat på att testa några likvärdiga kulor men för en billigare peng. Har funderat på att testa lapua mega 12g men jag är inte 100% säker på hur de kulorna beter sig jämfört med oryx.

Vad är skillnaden mellan megan och oryxen?
Citera
2017-08-14, 23:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swemat169
Hallå i stugan!
Jag har kört med norma oryx i min 308win några år nu och det är riktigt bra kulor tycker jag men eftersom priset är ganska saftigt så har jag funderat på att testa några likvärdiga kulor men för en billigare peng. Har funderat på att testa lapua mega 12g men jag är inte 100% säker på hur de kulorna beter sig jämfört med oryx.

Vad är skillnaden mellan megan och oryxen?
Efter snabb läsning så verkar det inte som att det är någon större skillnad.
Jag har kört med oryx till 9,3x62 och varit nöjd med det. Nu kör jag med sako hammerhead till min 308.
Jag tror ärligt talat inte det är så stor skillnad. Träffar du ben så händer si och träffar du mjukdelar händer så. En del har bara skjutit med vulkan och varit jättenöjda och en del har förstört mycket kött med samma kula.

Jag funderar på att börja ladda med lapua naturalis istället. Det ska tydligen vara bra så man inte behöver skära bort så mycket kött. Sen om man skjuter en räv eller något så får inte asätarna i sig en massa bly.

Hitta en kula som går bra i ditt gevär. Skjuter du sönder mycket kött så prova igen innan du förkastar kulan.
Citera
2017-08-15, 00:31
  #3
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Efter snabb läsning så verkar det inte som att det är någon större skillnad.
Jag har kört med oryx till 9,3x62 och varit nöjd med det. Nu kör jag med sako hammerhead till min 308.
Jag tror ärligt talat inte det är så stor skillnad. Träffar du ben så händer si och träffar du mjukdelar händer så. En del har bara skjutit med vulkan och varit jättenöjda och en del har förstört mycket kött med samma kula.

Jag funderar på att börja ladda med lapua naturalis istället. Det ska tydligen vara bra så man inte behöver skära bort så mycket kött. Sen om man skjuter en räv eller något så får inte asätarna i sig en massa bly.

Hitta en kula som går bra i ditt gevär. Skjuter du sönder mycket kött så prova igen innan du förkastar kulan.
Exakt.
Bra sammanfattning.

Om, Oryx redan funkar bra för ts så är det väl inte så ofta det skjuts just Oryx så att det blir en 'reell kostnadsfråga för jaktens fortsatta överlevnad'.

Ts, kör på Oryx om de funkar bra.
Är mest övnings am som man brukar försöka hitta billigt per pall, inte dyr halvmantlad.
Citera
2017-08-15, 08:52
  #4
Medlem
Jag har bra erfarenhet av både Oryxen och Mega, fällt många älgar och det har i princip varit knall och fall. Hade 9,3*62.
Bytte bössa och kaliber till .308 och testade då både Oryx, Hammerhead och Normas Ecostrike. Blev överraskad av den sistnämnda och jagar nu enbart med Eco.
Summa summarum, använd den ammo som passar bäst till dig och ditt eldrör
Citera
2017-08-15, 22:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Efter snabb läsning så verkar det inte som att det är någon större skillnad.
Jag har kört med oryx till 9,3x62 och varit nöjd med det. Nu kör jag med sako hammerhead till min 308.
Jag tror ärligt talat inte det är så stor skillnad. Träffar du ben så händer si och träffar du mjukdelar händer så. En del har bara skjutit med vulkan och varit jättenöjda och en del har förstört mycket kött med samma kula.

Jag funderar på att börja ladda med lapua naturalis istället. Det ska tydligen vara bra så man inte behöver skära bort så mycket kött. Sen om man skjuter en räv eller något så får inte asätarna i sig en massa bly.

Hitta en kula som går bra i ditt gevär. Skjuter du sönder mycket kött så prova igen innan du förkastar kulan.

Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Exakt.
Bra sammanfattning.

Om, Oryx redan funkar bra för ts så är det väl inte så ofta det skjuts just Oryx så att det blir en 'reell kostnadsfråga för jaktens fortsatta överlevnad'.

Ts, kör på Oryx om de funkar bra.
Är mest övnings am som man brukar försöka hitta billigt per pall, inte dyr halvmantlad.

Citat:
Ursprungligen postat av cre8tiv
Jag har bra erfarenhet av både Oryxen och Mega, fällt många älgar och det har i princip varit knall och fall. Hade 9,3*62.
Bytte bössa och kaliber till .308 och testade då både Oryx, Hammerhead och Normas Ecostrike. Blev överraskad av den sistnämnda och jagar nu enbart med Eco.
Summa summarum, använd den ammo som passar bäst till dig och ditt eldrör
Skulle lätt kunna fortsätta med oryx men eftersom jag är en sån som gillar att prova på olika saker så är jag sugen på att prova ny ammo. Har sneglat litegrann på hammerhead och super hammerhead men jag har mest bara läst negativa saker om båda kulorna så det blir mest troligt megan som testas först och sen får jag se om jag provar några andra kulor efter det.

Hög restvikt och minimal köttförstöring är vad jag söker i kulorna.
Citera
2017-08-15, 22:58
  #6
Medlem
Har en annan fråga som jag vill ställa nu när jag redan är igång.

Någon som har skjutit toppfågel med 308win jaktmatch?
Citera
2017-08-17, 21:08
  #7
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swemat169
Skulle lätt kunna fortsätta med oryx men eftersom jag är en sån som gillar att prova på olika saker så är jag sugen på att prova ny ammo. Har sneglat litegrann på hammerhead och super hammerhead men jag har mest bara läst negativa saker om båda kulorna så det blir mest troligt megan som testas först och sen får jag se om jag provar några andra kulor efter det.

Hög restvikt och minimal köttförstöring är vad jag söker i kulorna.
Kanske GGG http://fksport.se/sv/fabrikat/ggg/ggg-308-sbt-jaktammo
Citera
2017-08-18, 18:08
  #8
Medlem
bara anekdotiskt men oryx känns som de allra flesta får att skjuta bra i en mängd olika bössor men megan verkar kinkigare
Citera
2017-08-19, 09:29
  #9
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swemat169
Har en annan fråga som jag vill ställa nu när jag redan är igång.

Någon som har skjutit toppfågel med 308win jaktmatch?

Ja.

Tung kula, ok ballistik (iaf ->300). Så, det man träffar dör.

Under premissen att Norma JM håller enkrona (eller strax däröver) på 100 i ditt vapen är den mao fullgod att jaga toppfågel med. Och det är den springande punkten - alla vapen trivs inte med jaktmatch (samt att jaktmatch varierar en del mellan batcherna).

Norma G. Target/Diamondline och SAKO Speedhead/Racehead kan vara alternativ att undersöka.
Citera
2017-08-21, 22:54
  #10
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Kanske GGG http://fksport.se/sv/fabrikat/ggg/ggg-308-sbt-jaktammo
GGG är prima vara. rakt av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback