Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 22:05
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
En violin var det sista jag trodde skulle köpa, men så hände det nu ikväll. Satt på Thomanns hemsida och skulle köpa lite plektrum och sånt men för att slippa fraktavgiften måste man handla för mer än 199 euro. Först kollade jag på billiga akustiska gitarrer men i den prisklassen får man inget bra. Då kom jag på att en violin kanske är bättre i dessa prisnivåer och så blev det en.

Var det dumt? Är det svårt att spela violin?
Citera
2017-08-14, 22:25
  #2
Medlem
Spenneths avatar
Jag önskar dig: LYCKA TILL!
Citera
2017-08-14, 22:27
  #3
Medlem
AA-suiteds avatar
Kör på! Vem bryr sig om det är svårt? Du med Zlatan som bild ska väl veta det.
Citera
2017-08-21, 13:04
  #4
Medlem
JustZlatans avatar
Idag fick jag min fiol och jag förstår inte hur man får ljud i den. Det låter knappt någonting när jag drar stråken på strängarna. Inte ens så här låter det: https://www.youtube.com/watch?v=HKS6CwNez5U&t=197s

Vet inte om strängarna är gamla och behöver bytas.
Citera
2017-08-21, 18:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Idag fick jag min fiol och jag förstår inte hur man får ljud i den. Det låter knappt någonting när jag drar stråken på strängarna. Inte ens så här låter det: https://www.youtube.com/watch?v=HKS6CwNez5U&t=197s

Vet inte om strängarna är gamla och behöver bytas.

Har du hartsat stråken? En stråke utan harts ger inget ljud.
Citera
2017-08-21, 19:41
  #6
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Har du hartsat stråken? En stråke utan harts ger inget ljud.

Hehe. Varför har ingen sagt att man ska hartsa stråken? Fick söka mycket och länge på youtube för att veta att man ska använda rosin på en nyköpt stråke. Nu när jag har gjort låter det faktiskt.
Citera
2017-08-21, 19:59
  #7
Medlem
lemonzhellos avatar
Har de höjt fraktavgiften?

Har handlat där själv och jag har aldrig behövt fundera på att slänga in en fiol för att slippa frakten.

Önskar dig lycka till i vilket fall, du kanske kan komma med i en Suzukigrupp om sådana fortfarande finns. Vad jag minns från barnaåren var det inte violinisterna som imponerade efter kort tids spelande, om man säger så. De och valthornisterna lät för djävligt i jämförelse med andra som spelat sina instrument ungefär lika länge. Vi gitarrister lät som Andres Segovia i jämförelse.

Edit: inlägg 1111!
__________________
Senast redigerad av lemonzhello 2017-08-21 kl. 20:01.
Citera
2017-08-21, 20:21
  #8
Medlem
Tutlurs avatar
Du är dina grannars nya idol!
Citera
2017-09-07, 16:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hehe. Varför har ingen sagt att man ska hartsa stråken? Fick söka mycket och länge på youtube för att veta att man ska använda rosin på en nyköpt stråke. Nu när jag har gjort låter det faktiskt.

Så du fick med Harts. Annars får du kolla efter kolofonium nästa gång du är på Thomann.
En bra investering är en Sörlin....i synnerhet när man är i nybörjaratadiet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback