Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 21:57
  #1
Medlem
Snart är det skolstart, 3:e ring står på tur. Går på teknikprogrammet Info&medieteknik, och har inför den kommande terminen valt ett par ämnen som profil samt inom individuella val. Bland dessa har jag inkluderat Företagsekonomi 1, mestadels för att jag har hört att det är ett av de enklaste ämnen att få ett högt betyg i. Däremot har jag på sistone stött på en del negativa kommentarer kring ämnet, bland annat hur rörigt det är och den höga studietakten. Jag har ett par frågor kring ämnet företagsekonomi 1:

Hur har ämnet varit för dig om man kollar utifrån tempot och läxor etc.? är det många uppsatser som ska skrivas, projekt osv?

Kommer man skriva någon rapport på 15 sidor eller något liknande?

Har många andra tunga ämnen som jag har valt i mina val, och är därför nyfiken kring hur rörigt företagsekonomi 1, då jag helst inte vill få det stressigt med tanke på gymnasiearbetet och annat.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av GsonTson 2017-08-14 kl. 22:02. Anledning: Tydligöra min fråga
Citera
2017-08-14, 22:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GsonTson
Snart är det skolstart, 3:e ring står på tur. Går på teknikprogrammet Info&medieteknik, och har inför den kommande terminen valt ett par ämnen som profil samt inom individuella val. Bland dessa har jag inkluderat Företagsekonomi 1, mestadels för att jag har hört att det är ett av de enklaste ämnen att få ett högt betyg i. Däremot har jag på sistone stött på en del negativa kommentarer kring ämnet, bland annat hur rörigt det är och den höga studietakten. Jag har ett par frågor kring ämnet företagsekonomi 1:

Hur har ämnet varit för dig om man kollar utifrån tempot och läxor etc.? är det många uppsatser som ska skrivas, projekt osv?

Kommer man skriva någon rapport på 15 sidor eller något liknande?

Har många andra tunga ämnen som jag har inkluderat med, och är därför nyfiken kring hur rörigt företagsekonomi 1 är.

Tack på förhand!
Nu var det iofs länge sen jag pluggade det men jag minns det som ganska lätt och kul faktiskt.
Citera
2017-08-14, 22:10
  #3
Medlem
Var det stressigt med uppsatsskrivandet? Har hört att det är mycket skrivande, och rapporter. Vill helst undvika sådant då jag är rädd för att det ska bli för stressigt. Matten är jag dock absolut inte bekymrad över.
Citera
2017-08-14, 22:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Nu var det iofs länge sen jag pluggade det men jag minns det som ganska lätt och kul faktiskt.

Var det stressigt med uppsatsskrivandet? Har hört att det är mycket skrivande, och rapporter. Vill helst undvika sådant då jag är rädd för att det ska bli för stressigt. Matten är jag dock absolut inte bekymrad över.
Citera
2017-08-14, 22:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GsonTson
Var det stressigt med uppsatsskrivandet? Har hört att det är mycket skrivande, och rapporter. Vill helst undvika sådant då jag är rädd för att det ska bli för stressigt. Matten är jag dock absolut inte bekymrad över.
På min tid var det inte mycket skrivande och rapporter, som jag kan minnas. Det var som sagt länge sen jag pluggade det. Hoppas att nån annan kan svara på dina frågor!
Citera
2017-08-14, 23:35
  #6
Medlem
Det mesta inom ekonomi är pinsamt lätt. FEK har ju till och med ett rykte om att vara ett skämt.
Citera
2017-08-14, 23:50
  #7
Medlem
TobiasBeechers avatar
Extremt lätt på gymnasienivå men kurspaketet med samma namn på universitetsnivå är ungefär lika lätt. Vill du ha ett enkelt högt betyg så läs kursen, men vill du få ut något av tiden så läs naturvetenskap, matematik 5 eller någon teknisk kurs istället. Har du läshuvudet för att få högre än max minimibetyg på kursen, som alla med medelbegåvning eller högre har, så kan du läsa det viktigaste i boken på nätet och köpa en övningsbok för att lära dig debet och kredit samt bokslut, och några meningar om de olika bolagsformerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback