Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 20:00
  #1
Medlem
526s avatar
Vet inte om det är i rätt forum? Kanska kan mod flytta om fel?

Läste att antal kryssningsfartyg som stannar i Sthlm slår alla rekord. Det på grund av situationen i medelhavet. Det är flyktingar överallt i Turkiet, Grekland säger de och turisterna vill inte se det.
Är det sant?

Det känns inte roligt. Hade tänkt börja åka till medelhavet med familjen. Spanien, Mallorca och Italien, kanske franska Rivieran.
Givet ett i-landsproblem, men jag är en i-lands människa.

Hur är det där? Är det flyktingar överallt?
Citera
2017-08-14, 20:05
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vet inte om det är i rätt forum? Kanska kan mod flytta om fel?

Läste att antal kryssningsfartyg som stannar i Sthlm slår alla rekord. Det på grund av situationen i medelhavet. Det är flyktingar överallt i Turkiet, Grekland säger de och turisterna vill inte se det.
Är det sant?

Det känns inte roligt. Hade tänkt börja åka till medelhavet med familjen. Spanien, Mallorca och Italien, kanske franska Rivieran.
Givet ett i-landsproblem, men jag är en i-lands människa.

Hur är det där? Är det flyktingar överallt?
Det är inte flyktingar där det är dyyyrt. Det är inte flyktingar "'på landet" dvs x mil utanför större turistort.
Citera
2017-08-14, 20:07
  #3
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är inte flyktingar där det är dyyyrt. Det är inte flyktingar "'på landet" dvs x mil utanför större turistort.
Men var är det?
En mil från havet vill jag inte vara.
Är de på Mallorca? Södra Spanien? Italien?
Citera
2017-08-14, 20:11
  #4
Medlem
ps870s avatar
Jag var på spanska solkusten i juli och hade samma funderingar. Men där märktes inget av invällningsströmmen. Dock att gäng negrer som sålde väskor, kepsar och annat skräp. Men de uppförde sig ok och störde inte allt för mycket.
Citera
2017-08-14, 20:40
  #5
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag var på spanska solkusten i juli och hade samma funderingar. Men där märktes inget av invällningsströmmen. Dock att gäng negrer som sålde väskor, kepsar och annat skräp. Men de uppförde sig ok och störde inte allt för mycket.

Fast det gjorde de redan för 20 år sen. Vill Ts ha lugn och ro så finns det gott om All Inclusive-hotell som inte är speciellt dyra.
Citera
2017-08-14, 20:59
  #6
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men var är det?
En mil från havet vill jag inte vara.
Är de på Mallorca? Södra Spanien? Italien?
De är på Lampedusa, så Sicilien. Och ev grekiska övärlden.
Citera
2017-08-14, 21:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vet inte om det är i rätt forum? Kanska kan mod flytta om fel?

Läste att antal kryssningsfartyg som stannar i Sthlm slår alla rekord. Det på grund av situationen i medelhavet. Det är flyktingar överallt i Turkiet, Grekland säger de och turisterna vill inte se det.
Är det sant?

Det känns inte roligt. Hade tänkt börja åka till medelhavet med familjen. Spanien, Mallorca och Italien, kanske franska Rivieran.
Givet ett i-landsproblem, men jag är en i-lands människa.

Hur är det där? Är det flyktingar överallt?

Amen ååååh! Tror du på fullt allvar att det är flyktingar överallt kring Medelhavet? När var du senast utanför dörren? Dessutom kan jag meddela att "turisboomen" i Skandinavien fortfarande är en pissdroppe i eeeh Medelhavet jämfört med antalet turister kring Medelhavet. Vid flera av de populäraste turistorterna anses turisterna nu vara ett riktigt stort problem. Det har hållits organiserade protestaktioner på flera håll runt Medelhavet mot turistinvasionen. Exempel på sådana platser är just Mallorca, som du nämnde, och Venedig.
Var i Sorrento, på Capri och Amalfikusten förra veckan. Såg förutom en och annan lokal invånare och någon afrikansk solglasögonförsäljare inte annat än turister, i genomsnitt ovanligt civiliserade sådana i och för sig. Men ändå.
Citera
2017-08-14, 21:54
  #8
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag var på spanska solkusten i juli och hade samma funderingar. Men där märktes inget av invällningsströmmen. Dock att gäng negrer som sålde väskor, kepsar och annat skräp. Men de uppförde sig ok och störde inte allt för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Fast det gjorde de redan för 20 år sen. Vill Ts ha lugn och ro så finns det gott om All Inclusive-hotell som inte är speciellt dyra.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
De är på Lampedusa, så Sicilien. Och ev grekiska övärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Amen ååååh! Tror du på fullt allvar att det är flyktingar överallt kring Medelhavet? När var du senast utanför dörren? Dessutom kan jag meddela att "turisboomen" i Skandinavien fortfarande är en pissdroppe i eeeh Medelhavet jämfört med antalet turister kring Medelhavet. Vid flera av de populäraste turistorterna anses turisterna nu vara ett riktigt stort problem. Det har hållits organiserade protestaktioner på flera håll runt Medelhavet mot turistinvasionen. Exempel på sådana platser är just Mallorca, som du nämnde, och Venedig.
Var i Sorrento, på Capri och Amalfikusten förra veckan. Såg förutom en och annan lokal invånare och någon afrikansk solglasögonförsäljare inte annat än turister, i genomsnitt ovanligt civiliserade sådana i och för sig. Men ändå.
Ok, tack. Det känns bättre.
En jag känner var på Malta för några år sen, där var det fullt av folk som väntade på att komma hit.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2864101

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback