Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 18:30
  #1
Avstängd
Min nuvarande tik ligger på runt 30 kg. Jag vill ta hem en hane som lär landa på mellan 39-43 kg. Har fått höra från olika hörn att det är för litet att bo med två hundar på den planytan. Men är det verkligen det?

Rasen har medel energibehov, springer ej i lägenheter och röjer, har tillgång till balkong, så varför skulle det inte gå?

Min nuvarande är en latmask om inget händer och väldigt anpassningsbar till vad dagen har att erbjuda.
Citera
2017-08-14, 18:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min nuvarande tik ligger på runt 30 kg. Jag vill ta hem en hane som lär landa på mellan 39-43 kg. Har fått höra från olika hörn att det är för litet att bo med två hundar på den planytan. Men är det verkligen det?

Rasen har medel energibehov, springer ej i lägenheter och röjer, har tillgång till balkong, så varför skulle det inte gå?

Min nuvarande är en latmask om inget händer och väldigt anpassningsbar till vad dagen har att erbjuda.

Kolla lagen om djurhållning. Kommer inte ihåg vad den heter men finns på google. Låter som det är för litet.... dom ska ju kunna springa och "leva"...
Citera
2017-08-14, 18:43
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Om de är vana vid att slappa och bara ta det lugnt, ser jag inget problem med det. Dessutom har du balkong.
Citera
2017-08-14, 18:51
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om de är vana vid att slappa och bara ta det lugnt, ser jag inget problem med det. Dessutom har du balkong.

Mmm. Min tik bor på balkongen så länge det inte är sol.

Jag tror detta är hyfsat representativt för en hanes storlek: https://www.skk.se//contentassets/3e...n-malamute.jpg
Citera
2017-08-14, 18:53
  #5
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag vet flera personer som lever med två stora hundar i ettor, och ingen av dem tycker det är något större problem. Hundarna aktiveras ju och får röja runt utomhus och där får de utlopp för allt bus och spring, och har sina favoritplatser inomhus där de mest ligger och myser eller gnager ben eller liknande.

Enda som kan bli knöligt är ju kanske att man får inreda mer praktiskt än snyggt om hundarna tex ska ha egna bäddad och inte får ligga i soffa/säng.
Citera
2017-08-14, 18:57
  #6
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minidoozer
Kolla lagen om djurhållning. Kommer inte ihåg vad den heter men finns på google. Låter som det är för litet.... dom ska ju kunna springa och "leva"...

Enligt Jordbruksverket får hundar 2 stora hundar (över 65 i manken) bo i rum som är 7,5 m2, så det är nog inga problem med lagen i detta fallet.
Citera
2017-08-14, 19:00
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Mmm. Min tik bor på balkongen så länge det inte är sol.

Jag tror detta är hyfsat representativt för en hanes storlek: https://www.skk.se//contentassets/3e...n-malamute.jpg

Du känner dina hundar bäst. Gör därefter. Men jag är säker på att det kommer gå bra.
Citera
2017-08-14, 19:26
  #8
Medlem
Smegmas avatar
Jag, eller vi, bor på 60 kvm med två fullvuxna amstaffs på cirka 35 kilo vardera. Funkar finfint. 39 kvm kan verka lite lite - men du har ju balkong och du känner ju själv dina hundar bäst. Människans bästa vän - Prova!

Vi har det i alla fall det skitbra!
__________________
Senast redigerad av Smegma 2017-08-14 kl. 19:28.
Citera
2017-08-14, 21:02
  #9
Medlem
Ser inga problem med det man ska väl för fan inte motionera hundarna inne.
Jag antar du motionerar din lata hund ute iaf ibland.
Citera
2017-08-14, 21:12
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Ser inga problem med det man ska väl för fan inte motionera hundarna inne.
Jag antar du motionerar din lata hund ute iaf ibland.

Ja men inte ens då är hon särskilt springig av sig. Gör det mest för det mentala. Malamuter är inte högenergi-hundar, tro det eller ej.
Citera
2017-08-15, 03:46
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Enda som kan bli knöligt är ju kanske att man får inreda mer praktiskt än snyggt om hundarna tex ska ha egna bäddad och inte får ligga i soffa/säng.

Fråga mig inte varför men malamuter gillar att sova under sängar, trots sin storlek. Uppfödaren berättade det och mycket riktigt är det balkong eller under sängen som gäller.

Praktiskt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback