Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-09-25, 11:22
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Den som kan Östermalm vet att det är en fantastisk natur där. Men själv skulle jag aldrig bosätta mig i en sunkig förort då alla förorter är sunkiga mer eller mindre. Håller med om att Stockholm generellt blir allt mer sunkigt bara åka kommunalt och besöka förorterna så förstår man att man aldrig vill lämna Östermalm. Södermalm och Kungsholmen är också sunkigt.

Södermalm är en hel ö, det blir lite konstigt att påstå att det är "sunkigt". Skanstull är ganska sunkigt precis vid t-banan men inte alls ca 200 m från den. Hornstull är superfräscht, 500 m bort vid Zinken är det lite sunkigare. Man har liksom aldrig varit "på Söder" om man tror att man kan uttala sig om Söder.

Hur som helst är den här tråden helt poänglös. "Jag fattar inte att någon kan vilja bo på/vid/i X för jag vill inte bo på/vid/X" är väl en logik vi slutade med i 5-årsåldern? Om du "besöker" Stockholms innerstad rör du dig knappast i de områden folk faktiskt bor (vilket inte är ovanpå Drottninggatan, för det mesta). Det finns otaliga vackra innergårdar som är helt ostörda i innerstan, som finns där just för att innerstan ÄR innerstan. Det är per definition mycket folk, trafik, liv och rörelse då det är stadens kommersiella knytpunkt. Vill man bo nära allt det så vill man det, det gör en inte till en sämre människa. Jag kan också tycka att det är tragiskt när inflyttande tror att "innanför tullarna" är det enda stället man ens kan bo i Stockholm; MEN det betyder inte att alla befintliga innerstadsbor är idioter. Det finns ingen som helst logik i det påståendet.
Citera
2017-09-25, 13:20
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Jag, uppvuxen på naturskön stilla plats i norrort, förstår visserligen tjusningen med innerstan, men jag vill inte bo där själv, likaså har jag svårt att tänka mig ett boende längre än en och en halv från Sergels Torg. Undantaget är Skåne, där vill jag också bo, eventuellt också Göteborg.

Pulsen i Stockholm är liksom inte livgivande att den uppväger avsaknaden av riktig och stilla natur. Visst är utbudet av kultur och nöje guld, men ibland vill man ju vara för sig själv.

Min erfarenhet är att innerstadsälskarna, de som verkligen inte kan tänka sig att bo utanför tullarna, ofta kommer från småorter med svag puls och stark social kontroll. Då förstår jag att man uppskattar innerstaden väldigt mycket.

Skriver under på allt här(möjligen undantaget det om Göteborg ). Särskilt det fetade. Många jag pratar med om detta verkar ha lite svårt att förstå just det. Man måste, i min mening, upp i stadsstorlek cirka 3- 4 miljoner för att den där verkliga livgivande storstadskänslan ska infinna sig. Trots all folkökning i Stockholm de senaste åren, är det i stort sett endast fredag eftermiddag på Centralen som man kan komma nära den känslan av "människor i rörelse" som många "riktiga" storstäder erbjuder.

En av de saker jag har svårast för med Stockholm är att människor stressar och springer omkring som om de bodde i en verklig världsmetropol. Köpenhamn och Helsingfors är två städer där befolkningen känns mer bekväm med sin storlek på stad. Nej, bäst att bo i Sverige är antagligen utåt Roslagen till. I konkurrens med Öresundsregionen utanför själva Malmö stad.
Citera
2018-03-03, 03:37
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tror inte att stockholmare som bor i innerstaden förstår hur smutsig och snuskig staden är. De är så vana med stanken och smutsen att de tror att det är helt normalt och naturligt. Idag åkte jag in till Stockholm för att gå lite runt Fridhemsplan, Vasastan och Odenplan då det var flera år sen jag gjorde det sist. Det som slår mig är stanken från bensinbilar. Dessa gifter andas innerstadsborna in dagligen och de betalar flera miljoner för det. Helt sanslöst! Förutom bensinavgaser känner jag stanken av piss och skit. Stanken var dock inte det värsta utan det värsta var skräpet som ligger på trottoarer och runt restauranger. Jag förstår inte hur folk kan bosätta sig och leva i en innerstad som Stockholm. Jag skulle inte ens jobba inne i stan om jag var tvungen att gå utomhus för att komma till jobbet.
inte som Singapore..
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback