Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 15:29
  #1
Medlem
Är det någon här på Flashback som vet vilket land i världen det är lättast att flytta till permanent, hitta boende och jobb i? Med det menar jag alla dessa tre aspekter på en och samma gång, och inte vilket land som exempelvis bara är lättast att hitta boende i, utan det ska vara en kombination utav dessa tre.

Personligen så är min plan att flytta ifrån Sverige och bosätta mig i ett annat land permanent, och jag har ingenting emot att bli medborgare. Jag skulle även föredra om landet inte befinner sig i Europa, men om ni har ett exempel därifrån så kan ni gärna komma med det som exempel.

En sista gång så det inte blir några förvirringar:

1. Landet ska vara lättast att flytta till permanent
2. Det ska vara lättast att hitta ett boende
3. Och det ska vara lättast att hitta ett jobb.

Tack för era svar!
__________________
Senast redigerad av Zerkalo 2017-08-14 kl. 15:36.
Citera
2017-08-14, 15:31
  #2
Medlem
AX64s avatar
Beror nog väldigt mycket på vad du kan jobba som...
Citera
2017-08-14, 15:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Beror nog väldigt mycket på vad du kan jobba som...

Ja, men kan du ge exempel på vilka länder som är lättast för diverse jobb?
Citera
2017-08-14, 15:43
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Ja, men kan du ge exempel på vilka länder som är lättast för diverse jobb?

Uhm.. det är nog lätt att bli risplockare i Kina.
Är det verkligen inte enklare om du säger vad du jobbat med tidigare, har utbildning för, eller vad du söker för slags jobb?
Citera
2017-08-14, 15:56
  #5
Medlem
Canada, Australien, Nya Zealand skulle passa dig. Lätt att få uppehållstillstånd för en Svensk, lätt med bostad och lätt att hitta jobb.
Citera
2017-08-14, 16:01
  #6
Medlem
Intressant tråd, var bor det många svenskar, Spanien kanske?
Hur är Baltikum eller Ungern, Tjeckien, Slovakien och liknande?
Citera
2017-08-14, 16:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Är det någon här på Flashback som vet vilket land i världen det är lättast att flytta till permanent, hitta boende och jobb i? Med det menar jag alla dessa tre aspekter på en och samma gång, och inte vilket land som exempelvis bara är lättast att hitta boende i, utan det ska vara en kombination utav dessa tre.

Personligen så är min plan att flytta ifrån Sverige och bosätta mig i ett annat land permanent, och jag har ingenting emot att bli medborgare. Jag skulle även föredra om landet inte befinner sig i Europa, men om ni har ett exempel därifrån så kan ni gärna komma med det som exempel.

En sista gång så det inte blir några förvirringar:

1. Landet ska vara lättast att flytta till permanent
2. Det ska vara lättast att hitta ett boende
3. Och det ska vara lättast att hitta ett jobb.

Tack för era svar!

Polen! Gdansk är vackert! Nära "hem" också! Sedan har du en av Europas bästa kurorter som granne, Sopot!

Östersjökust, billiga priser. Trevliga människor och massvis med historia. Hette ju som bekant Danzig innan! Tysk stadsarkitektur, Lech Walesa vandrade ut från fabriken här 1980 och bildade fackförbundet solidaritet, rest is history som det heter..
Citera
2017-08-14, 16:08
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Väldigt få länder som man bara kan "flytta till" man kan ex flytta till Filippinerna om man har pengar och kan avsätta den summa som myndigheterna kräver av utlänningar som garanti för deras uppehälle.

Annars får du nog gifta/sken gifta dig med någon i landet för att kunna vistas där permanent.

Att få uppehållstillstånd är enbart en del av problemet du behöver även ett arbetstillstånd i de flesta länder.

Afrikanska länder kan du nog muta dig till uppehållstillstånd/medborgarskap.
Citera
2017-08-14, 16:35
  #9
Medlem
Danmark, Norge och Finland har speciella avtal för arbete och är enklast att flytta till, speciellt Norge har bra arbetsmarknad.
Citera
2017-08-14, 17:35
  #10
Medlem
Alla EU-länder är "lätta" att flytta till eftersom det bara är att söka jobb och jobba där, behövs inga visum eller liknande. Allt man måste göra är att registrera sig till kommunen /staden om man ska stanna mer än 3 månader.

Själv bodde jag i Amsterdam ett halvår på grund av studier. Det är väldigt internationellt där och många företag har sina Europakontor där. Man klarar sig bra på engelska och holländskan är nära svenskan så inte så svårt att lära sig. Överlag påminner kulturen ganska mycket om Norden. Nackdelen är att det finns massa turister som inte kan bete sig, och så är bostadsmarknaden lite si som så, bostadsbrist och räkna med att betala 600-700 uppåt för ett rum i en delad lägenhet.

Vet också sådana som flyttat till Centraleuropa, tex Prag och Bratislava. Även där finns många stora företag som har sina europakontor så relativt lätt att hitta jobb. De jag känner har fått jobberbjudanden innan de åkt och även boendet har lösts ganska direkt. Prisnivån är låg vilket även betyder låga löner som räcker där, men inte är någonting om man åker tillbaka hem. Antagligen därför företag håller till där, billig arbetskraft..

Även Irland ska väl vara hemort för många stora företag? Så kan tänka mig det finns jobb där också. Beroende vad du söker alltså :)
Citera
2017-08-14, 17:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Att allting ska vara så lätt... Ingenting i livet är lätt.
detta fick mig att skratta faktiskt. det är så sant. skulle vara typiskt mig att göra en liknande tråd om 'enkla' saker.

men nej inte ett skit är lätt. eller jo pengar gör allt lättare men men
Citera
2017-08-14, 17:58
  #12
Medlem
Drozds avatar
Sett till byråkratin är EU klart enklast. I icke EU-länder behöver du oftast en massa arbets- och uppehållstillstånd, försäkringar, friskhetsintyg, bankutdrag visum osv, osv. En jävla massa papper som ska fixas med noll success guarantee.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2864006

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback