Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 15:14
  #1
Medlem
Hej!
Jag har ingått ett 24 månaders avtal med Boxer men deras TV över fiber är så extremt dålig! Jag kunde inte föreställa mig innan att någon kunde ta betalt för en tjänst som fungerar så fantastiskt dåligt.

Första boxen jag fick var trasig och det är väll inte mycket att säga om det, dom skickade en ny box snabbt som fungerar bättre men allt som oftast hänger den sig så man får gå fram och rycka ur nätsladden. Detta sker dagligen och är fruktansvärt irriterande, och när den inte hänger sig utan "fungerar" så går det så långsamt i menyerna att man nästan hinner att somna mellan knapptryckningarna.

Kan man häva köpet pga att skiten dom levererar inte fungerar?
Citera
2017-08-14, 15:29
  #2
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaman42
Hej!
Jag har ingått ett 24 månaders avtal med Boxer men deras TV över fiber är så extremt dålig! Jag kunde inte föreställa mig innan att någon kunde ta betalt för en tjänst som fungerar så fantastiskt dåligt.

Första boxen jag fick var trasig och det är väll inte mycket att säga om det, dom skickade en ny box snabbt som fungerar bättre men allt som oftast hänger den sig så man får gå fram och rycka ur nätsladden. Detta sker dagligen och är fruktansvärt irriterande, och när den inte hänger sig utan "fungerar" så går det så långsamt i menyerna att man nästan hinner att somna mellan knapptryckningarna.

Kan man häva köpet pga att skiten dom levererar inte fungerar?

Ja absolut. Jag hävde ett liknade avtal med ComHem, som är ett jävla pajasföretag, på det sättet. Även gjort samma sak med AllTele som är ett än värre lurendrejeriföretag.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med telekområdgivarna. https://telekomradgivarna.se/
Citera
2017-08-14, 16:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaman42
Hej!
Jag har ingått ett 24 månaders avtal med Boxer men deras TV över fiber är så extremt dålig! Jag kunde inte föreställa mig innan att någon kunde ta betalt för en tjänst som fungerar så fantastiskt dåligt.

Första boxen jag fick var trasig och det är väll inte mycket att säga om det, dom skickade en ny box snabbt som fungerar bättre men allt som oftast hänger den sig så man får gå fram och rycka ur nätsladden. Detta sker dagligen och är fruktansvärt irriterande, och när den inte hänger sig utan "fungerar" så går det så långsamt i menyerna att man nästan hinner att somna mellan knapptryckningarna.

Kan man häva köpet pga att skiten dom levererar inte fungerar?

Som alla andra reklamationer skall säljande företag få möjlighet att lösa problemet, att häva köpet direkt kan du inte kräva.
Citera
2017-08-14, 16:24
  #4
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som alla andra reklamationer skall säljande företag få möjlighet att lösa problemet, att häva köpet direkt kan du inte kräva.

Håller med om detta. Dock ska du få rimligt prisavdrag på tjänsten under period som den inte är fullgod.
Citera
2017-08-14, 16:29
  #5
Medlem
Till ts: Har fel nummer två anmälts? Vid fall därom, med vilken respons från företaget?
Citera
2017-08-15, 07:27
  #6
Medlem
Med axelryckningar skulle jag säga, i min värld så är det inte ok att en TV box 2017 är långsammare än min 10 år gamla smartphone. När jag påpekade att den är väldigt slö och att det tar flera sekunder ibland när man navigerar i menyn så får jag bara svaret att det är bara den boxen dom erbjuder. Jag försökte luska lite i om det var någon ny hårdvara på gång men det verkar inte så.

Boxen går i strömsparläge efter fyra timmar, enligt manualen går detta att stänga av men jag lyckades inte i menyn att göra detta så jag ringde kundservice. Jag vill att boxen ska stå på så att det är bild direkt man slår på TVn. Första turen med kundservice så fick jag svaret "Tänk dig själv vad fort den slits och blir dålig om den står på hela tiden, tänk om en dator hade stått på hela tiden då hade den ju blivit dålig på ett halvår" VA?!?! Andra turen men kundservice fick jag förklaringen att dom har tagit bort den funktionen i fiberboxen för att spara bandbredd, kan tycka att det är upp till mig om jag vill spara bandbredd eller inte.

Telefonen är inte igång heller efter en månad, när jag var i kontakt med kundservice första gången frågade jag angående telefonen. Jag misstänkte att det hade hakat upp sig med porteringen men nej allt var i ordning. Nu tog jag upp frågan igen igår eftersom den inte har kommit igång och det visar sig att porteringen inte gick igenom, dom ansökte på fel namn.

Jag vet inte om det är orimligt eller inte att tycka att man ska kunna byta kanal och navigera i menyerna utan flera sekunders väntetid. Att man ska kunna använda boxen en dag utan att rycka ut sladden eller klicka bort felmeddelanden som "Anslutning till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare" eller "Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang" eller "Ett fel inträffade vid uppspelning, vänligen försök igen senare". Eller att man ska kunna starta boxen på morgonen med fjärrkontrollen utan att dra ut och stoppa i strömsladden igen.
__________________
Senast redigerad av Jaman42 2017-08-15 kl. 08:04.
Citera
2017-08-17, 14:41
  #7
Medlem
Jag skrev ett långt mail till kundservice:
Citat:
Hej!
Jag vill börja med att säga att jag tidigare har varit kund hos er och haft marksänd digital-TV som jag tyckte fungerade helt ok. Därför valde vi även er nu när vi skulle ha bredband, TV och telefoni via fiber. Jag är mycket missnöjd med de tjänster ni levererar som inte har fungerat en hel dag sedan avtalet tecknades. Jag känner mig lurad och fast i ett avtal med tjänster som inte fungerar på ett tillfredställande sätt. Hade jag vetat hur dåligt det fungerade så hade jag aldrig tecknat avtalet. Jag missade ångerätten med förhoppning om att problemen kommer att lösas och att det kommer att fungera bra vilket jag ångrar stort nu.

Installationen av boxen gick smidigt och kanalerna dök upp, det första som slog mig var hur otroligt långsam boxen är vid kanalbyten och i menyer. Snart upptäckte jag även alla felmeddelanden som dök upp precis hela tiden. Felmeddelanden som:
  • Anslutningen till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare
  • Programkortet är felaktigt isatt i mottagaren
  • För att titta på denna kanal måste du ha ett programkort från Boxer
  • Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang
  • Programkortet är inte rätt isatt
  • Ett fel inträffade vid uppspelning, vänligen försök igen senare

Jag upptäckte att om man trycker lite på kontakerna bak på boxen växlar den mellan olika felmeddelanden och till slut får man bild etfter några försök. Detta pågår dagligen precis hela tiden. Efter ett par vändor till kundservice skulle jag få en ny box. Den nya boxen kom och verkade till en början fungera mycket bättre men snart efter börjar felmeddelanden dyka upp som:
  • Ett fel inträffade vid uppspelning, vänligen försök igen senare
  • Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang
  • Anslutningen till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare

Varje dag måste jag göra något, ibland startar inte boxen på morgonen, den reagerar inte på knapptryckningarna på fjärrkontrollen så man måste dra ur strömsladden och sätta i igen för att få igång den. Playtjänsterna hänger boxen eller så startar den helt plötsligt om sig. När jag startar TVn vill jag att en kanal ska dyka upp och att man ska kunna växla mellan kanaler och kolla EPG på ett vettigt sätt.

Jag är trött på allt strul nu och vill inte spendera mer tid med att försöka lösa fel och ringa till kundtjänst. Jag vill inte längre vara kund hos er och ni vill nog inte ha mig som kund längre heller, allt förtroende och bra erfarenheter jag hade av er sedan innan är borta så nu vill jag bara avsluta alla avtal och gå vidare.

Jag tänkte att jag skriver till er först och främst och ger er en chans att låta mig avsluta på ett bra sätt, min förhoppning är att ni är resonliga och låter mig avsluta avtalen. Jag vill inte lägga någon tid på att gå vidare med ärendet och ni vill säkert inte ha en missnöjd kund som känner sig lurad. Kan vi lösa detta hade jag blivit nöjd.

Jag fick ett standardsvar tillbaka:
Citat:
Hej!

Jag har nu avslutat ditt avtal med avtalsnummer: AV******.

Avtalet kommer att avslutas 2019-07-31 och dina boxerkanaler försvinner därmed detta datum.
En avslutsbekräftelse kommer skickas till dig inom några dagar.

Aldrig mer bindningstid på obeprövade tjänster har jag lärt mig, och aldrig mer Boxer för min del om dom nu inte skulle chocka mig och göra en helvändning. Som jag skrev, alla positiva erfarenheter sedan tidigare med deras marksända digitaltv är helt borta i och med allt detta strul, jag är som sagt grymt förvånad att det kan fungera så väldigt dåligt. Väldigt besviken på att dom håller fast vid avtalet trots att tjänsterna inte fungerar.

Jag svarade på mailet igen och frågade om jag skulle tolka det svaret som att dom inte kommer göra något åt avtalets längd bara för att det ska vara glasklart hur dom tänker innan jag tar det vidare. Jag skall dessutom göra mitt yttersta för att dela med mig av mina erfarenheter till så många som möjligt så kanske man räddar någon från fällan.

Jag tänker att bindningstiden är till för att kunna erbjuda kunder ett bra pris som kommer att stanna ett tag. Inte för att lura in kunder med låga priser och hålla fast dem vid en tjänst som uppenbarligen inte fungerar. Vi ser lite olika på det där med bindningstid Boxer och jag.
Citera
2017-08-22, 15:29
  #8
Medlem
Efter att ha varit i kontakt med telekområdgivarna fick jag en annan mailadress att skicka till kundarende@boxer.se. Så 2017-08-18 skickade jag min reklamation dit och idag ska jag även lägga ett traditionellt brev på lådan så får vi se om det händer något. Angående segheten och att det är knappt användbart så tänkte jag försöka få lite tid till att filma några små klipp.
Citera
2017-08-22, 22:32
  #9
Medlem
Ja, det där skumraskföretaget ska man nog inte hoppa på alltså!
Citera
2017-08-23, 21:02
  #10
Medlem
Sammanfattning av dagens samtal med Boxers tekniska support. Jag ringde och förklarade att problemen jag har haft sedan början fortfarande är kvar.

Bilden pixlar sig ganska rejält i intervaller, jag skulle uppskatta att det är var 20:e minut ungefär. Boxen hänger sig ibland, nästan dagligen, ibland blir man överraskad av att det faktiskt fungerar när man startar TVn. Sedan så har vi dom tre olika felmeddelandena som alternerar: "Ett fel inträffade vid uppspelningen, vänligen försök igen senare", "Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang" och "Anslutningen till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare".

Jag fick frågan om jag körde över wi-fi, -Nej trådbundet. Vi var inne i en servicemeny på boxen och kollade hastigheten och det var inget fel på den. Sedan fick jag frågan om det funkar bra just nu? -Jo som jag sa så kommer felmeddelanden lite då och då, ibland hänger sig boxen som sagt och svarar inte på fjärrkontrollen och så pixlar bilden ungefär var 20:e minut. Men det funkar bra nu? -Ja, just nu funkar det. Har du fabriksåterställt? -Ja många gånger. Håll i hatten nu så ska ni få höra på lösningen: Gör så att nästa gång bilden pixlar så gör du en fabriksåterställning så du ser om det blir bättre, är det bra nu kan du ju inte se om det blir bättre.

Det känns inte riktigt som att jag når fram. Nu har jag i alla fall precis gjort en ny fabriksåterställning, jag vet att det inte kommer att hjälpa, gjorde det inte det dom första fem gångerna lär inget nytt mirakulöst hända denna gången. Jag får ju avvakta och se men det blir väll ett nytt samtal imorgon som det ser ut.
Citera
2017-08-24, 21:20
  #11
Medlem
Dagens 35 min långa samtal till kundservice med 20 minuters hissmusik gick bättre. Jag förklarade att felen kvarstod och att jag ville häva mitt avtal då problemet inte har lösts efter upprepade försök. Vi gick igenom alla steg igen, förklarade att jag körde trådbundet, alla fel, ja jag har fabriksåterställt o.s.v.

Efter en lång väntan i luren så fick jag erbjudandet om att förlänga uppsägningstiden på TVn så jag kunde säga upp den och behålla bredband och telefoni som verkar fungera. Jag accepterade inte den lösningen utan förtydligade att jag har ingått ETT avtal med bredband, TV och telefoni. Alla tjänster fungerar inte efter upprepade försök att få ordning på det från så nu vill jag häva DET avtalet. Efter lite snack fram och tillbaks så fick jag vänta en lång stund igen och denna gången fick jag en bättre deal.

Jag fick ange när jag ville att bredbandet och telefonin skulle avslutas och så skulle TV-abonnemanget avslutat så fort dom fick tillbaka utrustningen. Det är väll så bra som det kan bli tänker jag under omständigheterna så det kör vi på. Jag vet inte om jag orkar kräva några pengar tillbaka för tjänster som strulat sedan starten. Jag känner mig mest lättad att det snart blir ett slut på allt detta strul och samtal till supporten, det finns roligare saker man kan göra.

I framtiden kommer jag att vara väldigt försiktig med bindningstider.
Citera
2017-09-04, 10:39
  #12
Medlem
Som en liten statusuppdatering kan jag informera om att Boxer nu har kopplat bort fiberanslutningen och jag lämnar in kartongen med router och tv-box idag. Det var lite strul i fredags då Telia skulle koppla igång för Boxer hade inte kopplat bort sig som vi hade kommit överens om att dom skulle göra.

När jag ringde Boxersupporten för att få dom att koppla bort frågade jag varför det inte redan var gjort eller om hon jag pratade med kunde se om det var inplanerat, hon kunde inte riktigt svara på varför och sa att hon inte kunde kontrollera ifall det var inplanerat. Dom kanske hade fullt upp att mota bort arga kunder som har förlorat kanaler.

Mina första erfarenheter av Telias fiber TV är väldigt positiva. Jag tänkte inte på att Boxer hade dålig bild när jag inte hade något att jämföra med men när jag körde igång Telia så reagerade jag över den skarpa bilden. Boxen är extremt mycket snabbare i EPG och i menyer, när man ska bläddra mellan playtjänsterna flyttar sig markeringen varje gång man trycker på knappen, helt fantastiskt. Dessutom kan boxen stå på som jag vill så när man trycker igång TVn så är det bara att börja titta direkt.

Jag har märkt att ljudet ibland släpar efter när jag kollar på playtjänster, vet inte om det är överlag eller bara vissa program eller vissa kanaler ännu. Jag har inte riktigt fått grepp om det men det rättar oftast till sig igen efter en liten stund. Inget jag inte kan leva med om det är något permanent. Så än så länge är jag supernöjd med Telia och det är det jag kommer att rekommendera om någon frågar mig vilken TV leverantör dom ska välja om man vill ha TV via fiber. Allt fungerar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback