Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 13:57
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Gränsar till juridik men jag tar frågan här bland bilfolket:

En person kontaktar mig och frågar om jag vill köpa hans bil. Jag tittar på bilder han har på sms. Jag åker och tittar på bilen. Jag bestämmer mig för att köpa den. Jag sätter in hela köpesumman från mitt bankkonto till hans.

Sedan sade köparen han skulle leverera bilen till mig. Men det drar ut på tiden månad efter månad. Till slut blir jag skeptiskt till att jag någonsin kommer få den. Säljaren är alltid upptagen med något, jag erbjuder mig komma och hämta bilen men nej, köparen ville leverera bilen.

Efter ca 6 månader ringer jag säljaren och frågar hur det går. Han säger han skickat ett sms till mig om att jag skulle hämta bilen. Jag har inte fått något sms. Säljaren säger att bilen nog är stulen, för den är inte på hans tomt längre.

Jaha, jag frågar om jag får tillbaka pengar men säljaren har inte gett något svar alls på saken. Det har nu blivit bråk med säljaren där jag skrivit ett otrevligt sms fått ett ännu värre sms tillbaka.

Jag vill gå till Tingsrätten och lämna in bevisningen som finns om att jag gett 8000 kr och inte fått något. Jag har diverse bevisning som sms uttdrag från konton etc. Kommer säga till han en gång till innan jag kontaktar Tingsrätten.

Ska jag begära tillbaka samtlig pengar? Eller ska jag ge han exempelvis 20% som någon slags kompensation. För det verkar vara så att han fått bilen stulen i samband med att han ställt ut bilen på sin tomt.

Hur mycket ska jag försöka begära tillbaka ekonomiskt är min fråga? 100% av summan, 80% av summan 50% av summan?
Citera
2017-08-14, 14:09
  #2
Medlem
DoktorNos avatar
Jag har slutat att förvånas över hur dumma folk är när det gäller bilaffärer. Du har alltså betalat för en bil du varken sett eller provkört och som förmodligen inte ens finns? Och så väntat ett halvår på leverans? Känn dig blåst. Hoppas att du har lärt dig något av det här. Lycka till i framtiden.
__________________
Senast redigerad av DoktorNo 2017-08-14 kl. 14:12.
Citera
2017-08-14, 14:12
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag har slutat att förvånas över hur dumma folk är när det gäller bilaffärer. Du har alltså betalat för en bil du inte sett eller provkört? Och så väntat ett halvår på leverans? Känn dig blåst. Hoppas att du har lärt dig något av det här. Lycka till i framtiden.

Jag har sett den och det var en veteranbil. Jag har ringt han över tiden också. Förresten så har jag gjort massor av bilaffärer. Jag har omfattande bevisning i form av sms trafik, bilder per sms, telefonsamtal etc som jag kommer använda som bevis.

Jag har inte alls sagt att jag inte sett bilen.

Bilen fanns i högsta grad. Jag har sett hela bilen. Det var en veteranbil. Det som är kvar nu är motor för den var urplockad. Men karossen är inte kvar.

Dessutom så har jag kollat säljaren på Lexbase och det står inget där. Dessutom var det en person som hade massa bilar så jag litar på folk som är insatta i bilhandlarsvängen. Fel lita på han i efterhand.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-08-14 kl. 14:15.
Citera
2017-08-14, 14:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Gränsar till juridik men jag tar frågan här bland bilfolket:

En person kontaktar mig och frågar om jag vill köpa hans bil. Jag tittar på bilder han har på sms. Jag åker och tittar på bilen. Jag bestämmer mig för att köpa den. Jag sätter in hela köpesumman från mitt bankkonto till hans.

Sedan sade köparen han skulle leverera bilen till mig. Men det drar ut på tiden månad efter månad. Till slut blir jag skeptiskt till att jag någonsin kommer få den. Säljaren är alltid upptagen med något, jag erbjuder mig komma och hämta bilen men nej, köparen ville leverera bilen.

Efter ca 6 månader ringer jag säljaren och frågar hur det går. Han säger han skickat ett sms till mig om att jag skulle hämta bilen. Jag har inte fått något sms. Säljaren säger att bilen nog är stulen, för den är inte på hans tomt längre.

Jaha, jag frågar om jag får tillbaka pengar men säljaren har inte gett något svar alls på saken. Det har nu blivit bråk med säljaren där jag skrivit ett otrevligt sms fått ett ännu värre sms tillbaka.

Jag vill gå till Tingsrätten och lämna in bevisningen som finns om att jag gett 8000 kr och inte fått något. Jag har diverse bevisning som sms uttdrag från konton etc. Kommer säga till han en gång till innan jag kontaktar Tingsrätten.

Ska jag begära tillbaka samtlig pengar? Eller ska jag ge han exempelvis 20% som någon slags kompensation. För det verkar vara så att han fått bilen stulen i samband med att han ställt ut bilen på sin tomt.

Hur mycket ska jag försöka begära tillbaka ekonomiskt är min fråga? 100% av summan, 80% av summan 50% av summan?

hmmm så du tycker att du skall ge honom avdrag för bilen?

Idiotiskt att betala innan bilen blev levererad. "möjligen någon typ av förskotts betalning skulle kunna ha gjorts men att du förde över allt innan bilen var i din ägo är ju väldigt dumt gjort.

Ni kom överens om att han skulle leverera bilen till dig, han har inte gjort det därav är det inte dit problem om den blir stulen innan den har kommit i din ägo. så du skall ha allt tillbaka
Citera
2017-08-14, 14:13
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Gränsar till juridik men jag tar frågan här bland bilfolket:

En person kontaktar mig och frågar om jag vill köpa hans bil. Jag tittar på bilder han har på sms. Jag åker och tittar på bilen. Jag bestämmer mig för att köpa den. Jag sätter in hela köpesumman från mitt bankkonto till hans.

Sedan sade köparen han skulle leverera bilen till mig. Men det drar ut på tiden månad efter månad. Till slut blir jag skeptiskt till att jag någonsin kommer få den. Säljaren är alltid upptagen med något, jag erbjuder mig komma och hämta bilen men nej, köparen ville leverera bilen.

Efter ca 6 månader ringer jag säljaren och frågar hur det går. Han säger han skickat ett sms till mig om att jag skulle hämta bilen. Jag har inte fått något sms. Säljaren säger att bilen nog är stulen, för den är inte på hans tomt längre.

Jaha, jag frågar om jag får tillbaka pengar men säljaren har inte gett något svar alls på saken. Det har nu blivit bråk med säljaren där jag skrivit ett otrevligt sms fått ett ännu värre sms tillbaka.

Jag vill gå till Tingsrätten och lämna in bevisningen som finns om att jag gett 8000 kr och inte fått något. Jag har diverse bevisning som sms uttdrag från konton etc. Kommer säga till han en gång till innan jag kontaktar Tingsrätten.

Ska jag begära tillbaka samtlig pengar? Eller ska jag ge han exempelvis 20% som någon slags kompensation. För det verkar vara så att han fått bilen stulen i samband med att han ställt ut bilen på sin tomt.

Hur mycket ska jag försöka begära tillbaka ekonomiskt är min fråga? 100% av summan, 80% av summan 50% av summan?

Självklart ska du ha tillbaka hela summan. Jag fattar inte att du orkat vänta så länge.
Att han 1) är i våldsamt dröjsmål med leverans och 2) fått bilen stulen är inte ditt fel eller problem. 100 % av summan, minst. Skriv ett brev eller SMS där du häver köpet mot bakgrund av 25 § KöpL. Då kan du åtminstone kräva ränta. Du kan eventuellt även kräva ytterligare skadestånd.
Citera
2017-08-14, 14:19
  #6
Medlem
DoktorNos avatar
Om du nu var och tittade på bilen när du hade köpt den varför tog du inte med dig den på en gång? Och om det inte fanns möjlighet att ta med den, varför betalade du då full likvid och inte bara handpenning innan leverans?
Citera
2017-08-14, 14:21
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Självklart ska du ha tillbaka hela summan. Jag fattar inte att du orkat vänta så länge.
Att han 1) är i våldsamt dröjsmål med leverans och 2) fått bilen stulen är inte ditt fel eller problem. 100 % av summan, minst. Skriv ett brev eller SMS där du häver köpet mot bakgrund av 25 § KöpL. Då kan du åtminstone kräva ränta. Du kan eventuellt även kräva ytterligare skadestånd.

Okej. Jag kommer köra tuffare attityden då och kräva allt tillbaka. Det är egentligen så jag tycker säljaren betett sig korkat. Slarvat, dragit ut på tiden och fått bilen stulen. Nej, alltså jag fick ett seriöst intryck först av säljaren både i telefon och när jag var hemma hos han. Därför fick han pengar. Men mja omöjligt veta vem som går lita på tydligen.
Citera
2017-08-14, 14:24
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Om du nu var och tittade på bilen när du hade köpt den varför tog du inte med dig den på en gång? Och om det inte fanns möjlighet att ta med den, varför betalade du då full likvid och inte bara handpenning innan leverans?

För jag fick den till ett bra pris. Och i priset ingick leverans för motorn var urplockad. Säljaren har sått på sig att han ville leverera bilen också, något jag inte tyckt varit helt nödvändigt. Jag betalade allt för jag fick den till ett bra pris iaf. Och jag kunde se att den inte var rostig, bilen var överlag ett okej skick utvändigt som invändigt. Med tanke på att det är just en veteranbil. Jag betalade allt för jag ville visa jag 100% ville köpa bilen. Eftersom jag misstänkte flera ville köpa bilen till ett högre pris än det jag gav.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-08-14 kl. 14:31.
Citera
2017-08-14, 14:24
  #9
Medlem
Men vem står som ägare nu? + står den som stulen i bilreg? Annars är det väl bara bullshit
Citera
2017-08-14, 14:26
  #10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Självklart ska du ha tillbaka hela summan. Jag fattar inte att du orkat vänta så länge.
Att han 1) är i våldsamt dröjsmål med leverans och 2) fått bilen stulen är inte ditt fel eller problem. 100 % av summan, minst. Skriv ett brev eller SMS där du häver köpet mot bakgrund av 25 § KöpL. Då kan du åtminstone kräva ränta. Du kan eventuellt även kräva ytterligare skadestånd.

Jag tycker egentligen samma. Ansvaret ligger hos säljaren så länge han har bilen i sin ägo. Särskilt när han också står som ägare på bilen och vi inte gjort något ägarbyte.
Citera
2017-08-14, 14:29
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Men vem står som ägare nu? + står den som stulen i bilreg? Annars är det väl bara bullshit

Den står inte anmäld som stulen eller efterlyst.
Citera
2017-08-14, 14:32
  #12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tycker egentligen samma. Ansvaret ligger hos säljaren så länge han har bilen i sin ägo. Särskilt när han också står som ägare på bilen och vi inte gjort något ägarbyte.

Ja, det är glasklart. Han har slöat och såsat i ett halvår, varför skulle du betala honom för det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback