Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 11:03
  #1
Medlem
Hej!

Det här är kanske en dum fråga men jag ställer den iaf. Jag har ingen erfarenhet angående sånt här.

Jag köpte min bostadsrätt 2013 för 90tusen och ett lån på 60 tusen. Baserat på samma lägenheter intill min som blivit såld skulle jag få ca 200-250tusen om jag sålde den nu. På banken har jag ca 450 tusen, ej inräknat eventuell vinst på lägenheten.

Så, låt säga att jag säljer min bostad och får 200tusen för den. Sedan bestämmer jag mig för att köpa en annan bostadsrätt på 1,6milj och sälja den inom en kort tidsperiod. Även om jag bara lyckas sälja den för samma pris jag köpte den för eller mindre, har jag inte då mycket mer på fickan efter den försäljningen än vad jag hade innan?

Tänker typ att jag i detta exempel att jag får lägenheten såld för 1,5milj istället för 1,6milj vilket då är en förlustaffär, + mäklararvodet + kontantinsatsen som jag betalar helt eller delvis från egen ficka.

Så förlusten blir väl 100 000kr + mäklararvodet + kontantinsatsen . För man kan väl inte skatta på en förlustaffär. Men tänker att jag ändå har mer pengar kvar efter allt det där är betalat än vad jag hade innan?

Tack för svar!
Citera
2017-08-14, 11:09
  #2
Medlem
AX64s avatar
Värdeökningen beskattas. Om du köper något för 1 krona idag och säljer för 5 kronor i morgon så skattar du på de 4 kronor du tjänat. Om du i samband köper något för 4 kronor och säljer det för 3 kronor så har du tappat 1 krona, det vill säga att du bara tjänst 3 kronor som du ska skatta för.

Förtydligar lite: då man köper och säljer bostäder så får man oftast skatteuppskov om man gör vinst genom en försäljning eftersom de flesta köper något som är dyrare, och då gör man ju ingen vinst där och då. Skulle du en dag bestämma dig för att sälja bostaden och bo i pappkartong så får du skatta på de pengar du tjänat. Vad du tjänat är vad du säljer för minus vad du betalat (eventuella lån borträknade då det förstås inte är dina pengar).
__________________
Senast redigerad av AX64 2017-08-14 kl. 11:21.
Citera
2017-08-14, 11:47
  #3
Medlem
Angerods avatar
Mer pengar på fickan kanske men också ett lån som ska betalas.
Det säger sig självt att du inte kan sälja något för en lägre summa än du köpte det för och få mer pengar över.

Sålänge du fortsätter att investera i dyrare bostäder så kan du få uppskov på skatten. Men nån dag ska den onekligen betalas.
Citera
2017-08-14, 14:43
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beebah
Sedan bestämmer jag mig för att köpa en annan bostadsrätt på 1,6milj och sälja den inom en kort tidsperiod. Även om jag bara lyckas sälja den för samma pris jag köpte den för eller mindre, har jag inte då mycket mer på fickan efter den försäljningen än vad jag hade innan?

Tänker typ att jag i detta exempel att jag får lägenheten såld för 1,5milj istället för 1,6milj vilket då är en förlustaffär, + mäklararvodet + kontantinsatsen som jag betalar helt eller delvis från egen ficka.

Så förlusten blir väl 100 000kr + mäklararvodet + kontantinsatsen . För man kan väl inte skatta på en förlustaffär. Men tänker att jag ändå har mer pengar kvar efter allt det där är betalat än vad jag hade innan?

Tack för svar!

Hur kan du tro att du kommer ha mer pengar kvar efter en förlustaffär än vad du hade före? Då skulle väl alla sälja med förlust?
Citera
2017-08-15, 12:18
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Sålänge du fortsätter att investera i dyrare bostäder så kan du få uppskov på skatten. Men nån dag ska den onekligen betalas.

En detalj som bör påpekas är att man är tvungen att betala ränta på uppskovet.
Citera
2017-08-16, 09:19
  #6
Medlem
Jag är inte helt hundra på vad frågan gäller, därför att jag nästan är säker på att TS förstår att man inte blir rikare av en förlustaffär. Vad fan menar du egentligen?

Nej, du betalar inte skatt på en förlustaffär. Däremot kan du göra skatteavdrag vid en förlustaffär. Oavsett vad så får du knappast mer pengar. Eller tror du att du inte behöver skatta på den vinst du gör för att du sedan gör förlust?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback