Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 09:16
  #1
Medlem
Citat:
Vid 04.35 på söndagsmorgonen fick polisen i Uppsala ett larm om att en man hade knivskurits i en lägenhet på Vaksalagatan i Uppsala.

Mannen hade allvarliga skador och fördes med ambulans till Akademiska sjukhuset, där han fortfarande vårdas.

Polisen har gripit en man, misstänkt för mordförsök, och han är nu anhållen.
http://24uppsala.se/2017/08/13/extra...er-mordforsok/

Citat:
- Det var mycket folk i lägenheten och trapphuset när vi kom dit. Tydligen har knivskärningen skett i samband med en efterfest, säger Christer Nordström, Uppsalapolisens presstalesperson.

Polisen har också tagit emot en anmälan om försök till våldtäkt i samband med händelsen. Enligt Christer Nordström finns det tecken på att de två händelserna hör ihop.

- Men det är många personer som ska höras och inledningsvis var ingen särskilt angelägen om att prata med polisen, säger han.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/25...a-4725639.aspx

Vaksalagatan är lång men lägenheter med den adressen finns bara mellan Kungsgatan och strax bortanför Torkelsgatan. De flesta är dyrare bostadsrätter, men hyresrätter finns nog bara i Sivia, Kvarnen och fd Salnecke, dvs Vaksalagatan 55, alltså samma byggnad som en flykting dödsstörtade från balkongen förra hösten. (FB) Tonåring omkom av fall från balkong, Uppsala 2016-10-02. (Även ett mord i det huset för några år sedan.)

Att ingen är villig att prata med polisen kan tyda på att det inte är laglydiga Svenssons som varit i farten. Vaksalagatan 55 igen? Samma klientel som vid dödsstörtningen?
Citera
2017-08-14, 10:38
  #2
Medlem
Vad är det för speciellt med 55:an då och vilken dödsskjutning tänker du på?
Citera
2017-08-14, 10:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad är det för speciellt med 55:an då och vilken dödsskjutning tänker du på?
(FB) Misstänkt mord på Salim Alhajeh i centrala Uppsala

Mycket mindre lägenheter med diverse ungdomar. Jag gissar att en del hyresgäster kommer via soc eller andra myndigheter.
Citera
2017-08-14, 11:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
(FB) Misstänkt mord på Salim Alhajeh i centrala Uppsala

Mycket mindre lägenheter med diverse ungdomar. Jag gissar att en del hyresgäster kommer via soc eller andra myndigheter.
Läser man den tråden så framkommer det att Vaksalagatan 55 numera är bostadsrätter, samt att de iaf tidigare haft utslussningslägenheter.

Förra hösten hade de boende för ensamkommande flyktingar.

Det är dock inte alls klarlagt att helgens händelser utspelade sig på denna adress. Det är bara en spekulation baserad på husets historia med unga människors våldsamma död.
Citera
2017-08-14, 13:26
  #5
Medlem
Unt släpper mer info. Det var alltså inte bara mordförsök och våldtäktsförsök utan även en misshandel av ett vittne på festen:
Citat:
Under måndagsförmiddagen framkom att även en 19-årig man gripits och anhållits misstänkt för misshandel i samband med händelserna på efterfesten.

– Det är en komplicerad historia, som kommer att ta ett tag att reda ut. De som skett är i samband med en efterfest och de anhållna har båda varit rejält påverkade. De har nu fått nyktra till och ska förhöras. Vi få se var det här landar, säger Christer Nordström, presstalesperson vid Uppsalapolisen.

[...]

– Vittnet till mordförsöket har själv blivit misshandlad med slag i ansiktet. Han ska nu höras om händelsen och förhoppningsvis bringa klarhet i det inträffade, säger Christer Nordström.

I samband med att polisen försökte sätta sig in i vad som inträffat på platsen på söndagsmorgonen inkom även en anmälan om försök till våldtäkt. Om det finns någon koppling mellan de gripna männen och det misstänkta våldtäktsförsöket är ännu oklart.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/va...a-4726452.aspx
Citera
2017-08-14, 16:10
  #6
Medlem
Jag åkte förbi strax efter att polisen hade lagt handbojor på gärningsmannen och den skadade personen låg bredvid more or less livlös vad jag kunde se. Med det sagt, det skedde utanför den adressen. Dem båda låg på marken utanför pizzerian/kiosken!
Citera
2017-08-14, 21:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patetiskbanan
Jag åkte förbi strax efter att polisen hade lagt handbojor på gärningsmannen och den skadade personen låg bredvid more or less livlös vad jag kunde se. Med det sagt, det skedde utanför den adressen. Dem båda låg på marken utanför pizzerian/kiosken!
Såg du vad det var för folk?
Citera
2017-08-14, 23:48
  #8
Medlem
roppermans avatar
Om jag har förstått min källa rätt så ska GM själv ha blivit knivskuren, i halsen och bröstkorgen. Oklart hur det gick till men det är inte helt ovanligt att förövaren skadar sig själv med sin kniv under slagsmål.
GM ska ha varit kraftigt drogpåverkad, troligtvis inte bara av alkohol.

Om jag är korrekt underrättad så är GM född -92 och har ett svenskt namn med initialerna C.H.
Citera
2017-08-14, 23:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Såg du vad det var för folk?

Nej inte alls, de va mörkt och mycket poliser runtomkring
Citera
2017-08-15, 09:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman
Om jag är korrekt underrättad så är GM född -92 och har ett svenskt namn med initialerna C.H.
Åldern stämmer med Unt:s uppgift om en gripen 25-åring (samt en 19-åring).
Citera
2017-08-15, 10:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patetiskbanan
Jag åkte förbi strax efter att polisen hade lagt handbojor på gärningsmannen och den skadade personen låg bredvid more or less livlös vad jag kunde se. Med det sagt, det skedde utanför den adressen. Dem båda låg på marken utanför pizzerian/kiosken!

Va det pizzeria Silvana ?
Citera
2017-08-15, 16:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback-profilen
Va det pizzeria Silvana ?
Det är korrekt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback