Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 15:40
  #205
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Har Stefan Löfvén sitt egna parti i åtanke för det här förslaget? Skulle uppskattas om S blev portade från universitetet.
Citera
2017-09-01, 15:40
  #206
Medlem
Kulturmammas avatar
Den framväxande facismen drar åt snaran kring demokratins hals allt hårdare.
Inför istället krav på antal registerade medlammar eller liknande. Kanske 1000 pers.
Citera
2017-09-01, 15:43
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Avseende objektiv grund misstänker jag att risk för oro och bråk kommer vara ett svepskäl. Eftersom vänstern och syndikalisterna medvetet kan organisera störningar i anslutning till ett SD-besök på en skola kan därigenom rektorn använda just denna förväntade händelse som ett skäl till att stoppa ett besök. Summa summarum är att det ger rektorn de befogenheter de "behöver" för att stoppa de partier de vill förutsatt att vissa föräldrars elever spelar med i spelet ungefär som när barn till syndikalister, får jag förmoda, fördrev Richard Jomshof från en skola i Karlskrona. Det är sällan barn eller ungdomar ägnar sig åt politiskt taskspeleri, men om föräldrarna driver på så gör de väl det som föräldrarna önskar.

Det var ungefär det här jag syftade på. Det känns som man vill ge en hjälpande hand till rektorer med "rätt politiska mentalitet"
Citera
2017-09-01, 15:44
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Det är helt i strid med våra grundlagar. Jag har svårt att se det blir verklighet. En offentlig verksamhet kan inte behandla åsikter olika så länge de inte är brottsliga. En demokrati måste tåla de yttersta åsikterna, inte bara mittenkorridoren.

Om inte lagrådet sätter stopp för förslaget har jag snart inget förtroende kvar till Sverige och svenskarna.
Vilken paragraf skulle du säga att det strider mot i vilken grundlag?
Citera
2017-09-01, 15:53
  #209
Medlem
rostigamazons avatar
En rektor ska alltså, avgöra med sina personliga åsikter vilka som ska få besöka hans skola ?

Ska elever då fråga rektorn, vilka hans personliga politiska åsikter är, så eleven väljer rätt skola, en skola som matchar elevens politiska värdegrund ? Det bästa vore alla skolor går ut med vilka politiska åsikter dom stöttar. För det måste vara en mardröm om en elev hamnar på en skola som inte matchar elevens åsikter.
Citera
2017-09-01, 15:59
  #210
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BnH
Sökt och ej hittat annan tråd.

Nå, så svårt var det ändå inte.

Likartade trådar sammanfogade.

Strix/Mod
Citera
2017-09-04, 14:15
  #211
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraternas skolpolitiske talesperson Stefan Jakobsson skriver om regeringens försök att stänga ute partier från skolbesök inför Riksdagsvalet 2018.

Citat:
Att vara så desperat att man är beredd och bryta mot grundlagen och fortsätta i devisen "du får tycka som du vill, bara du tycker som oss" som man utarbetat under de senaste 10 åren, är mycket skrämmande.

Men vi i befolkningen som besitter ett rättspatos och som tror på demokrati, trillar nog av stolen i och med detta förslag.
Det finns självklart partier på både höger och vänsterkanten som SD upplever som suspekta, men att förvägra dem möjlighet att uttrycka sin åsikt är kontraproduktivt och leder bara till mer spänningar.

Bästa metoden är att bara gå därifrån och inte ge dem någon uppmärksamhet.

Citat:
Nu ser vi den socialdemokratiska desperationen nå sin kulmen. Man vill ge sig in och bryta mot grundlagar genom att föreslå att bara utvalda partier får komma till skolan.

https://www.facebook.com/Sverigedemo...12388615546046
Citera
2017-09-04, 15:03
  #212
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraternas riksdagsledamot Paula Bieler var med i ett program på SVT och diskuterade ämnet som tråden handlar om:

Citat:
Märkligt att först få höra en rektor förklara varför hon ej vill bjuda in SD, utan tillfälle att svara på de felaktigheter som där sades.

Men men. I sakfrågan hoppas jag att jag fick fram det viktigaste. Och programledarna hann påtala att ändringen planeras till valrörelsen...

Hon får svaret:

Citat:
Jag hävdar att det inte funkar i praktiken. Undrar hur länge rektorn kunnat sitta kvar om hon ex portat S från besök.

Och svarar då:

Citat:
Jag är enig, och därför kritisk mot lagen.

https://twitter.com/PaulaBieler/stat...40807302983680
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback