Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 07:54
  #1
Medlem
8711s avatar
Regeringen vill nu utnyttja sin tillfälliga makt till att snabbinföra en lag inför valet 2018 som ska förhindra oliktänkande med "fel åsikter" från skolbesök för att informera om sin politik. Tidigare val har en objektivitetsprincip gällt och Skolinspektionen har sagt ifrån när partier nekats deltagande på lika villkor i en rad fall.

Det säger sig själv vilken sida som skulle drabbas, den invandringskritiska och nationalistiska. Partier som är "mer" än Sverigedemokraterna kommer inte ha en chans, och en sådan lag skulle försöka användas i många fall även mot Sverigedemokraterna av antidemokratiska, yttrandefrihetshatande och föraktande för oliktänkande lärare och rektorer som tror att just deras vänsterextrema åsikter är vad som ska gälla och att man har rätt att inskränka andras demokrati efter eget tycke och kännande utan att förstå att imorgon skulle det kunna vara tvärtom om andra är lika illa som man själv är.

Citat:
Partier kan stängas ute från skolan

Regeringen går vidare med frågan om politiska partier i skolan. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) vill ha en ny lag på plats före valet nästa år, och planerar att inom kort lägga ett lagförslag, rapporterar Ekot.

– Vi jobbar just nu intensivt i regeringskansliet med att lägga fram en lagrådsremiss för att klara ut så att det blir ordning och reda för rektorerna när de vill bjuda in politiska partier till skolan, säger hon.

Citat:
I ett tidigt utkast till lagförslaget föreslås en lösning där rektorer skulle få möjlighet att helt stänga ute vissa partier från klassrummen. Flera experter har i tidigare utredningar pekat på att en sådan skrivelse skulle kunna bryta mot objektivitetsprincipen i grundlagen.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle25650896.ab

* Vad tycker du om detta? Är det rätt att hindra oliktänkande inför ett val genom att inskränka demokratin och yttrandefriheten? Eller är det ett maktmissbruk man tar till som skulle kunna slå tillbaka åt motsatt håll i en annan tid?

* Tar inte regeringen stora risker med en sådan lag? Alla normalbegåvade slås såklart av tanken att det är en motsats till demokrati och yttrandefrihet. Att det är fel att tysta politiskt oliktänkande inom lagens ramar och att regeringen och partierna som stödjer detta gör det av rädsla för sina meningsmotståndares skicklighet och debattförmåga?

* Ska alla partier behandlas lika enligt en objektivitetsprincip likt tidigare, där Skolinspektionen slår ned på fall där skolor, lärare och rektorer agerat fel och hindrat olika partier? Eller ska man godtyckligt kunna neka vissa partier?

* Vilka partier och åsikter skulle i verkligheten drabbas av en sådan lag som inbjuder till att stänga ute partier och åsikter från skolor inför valet 2018? Är det olika eller finns det en uppenbar syndabock som man vill ge sig på med en sådan lag?
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-08-14 kl. 07:58.
Citera
2017-08-14, 08:09
  #2
Medlem
sherms avatar
Hörde det just på radion där de förklarade att det var för att hindra spridandet av "antidemokratiska" budskap. Att den parlamentariska demokratin är fullkomligt uttjänt och härsken är inget man vill att ungdomen ska höra. Värdegrunden är skör och i skyddsbehov mot sanningen.
Citera
2017-08-14, 08:14
  #3
Medlem
RiverStyxs avatar
Det är jävligt problematiskt om rektorn på en skola blir den som sitter med beslutet att tillåta eller förbjuda vissa partier.

Självklart är det SD som kommer drabbas och kanske också rektorerna själva som kommer utsättas för påtryckningar att stänga ute just SD, även i de fall de själva egentligen inte vill det.

Sen drabbas ju eleverna också om det är deras rektor som ska bestämma vilka åsikter de ska få höra på och inte.

Någon slags lagstiftning kanske bör finnas, men att ge rektorerna någon slags diktatorisk makt över dessa beslut är vansinne. Hoppas verkligen inte det blir så.
Citera
2017-08-14, 08:31
  #4
Medlem
ParkLane66s avatar
Att stänga ute ett parti som sitter i riksdagen borde vara ett stort lagbrott. Det är verkligen ett hot mot demokratin och yttrandefriheten.
Oftast har sådana åtgärder (utestängande)fått motsatt verkan.
Citera
2017-08-14, 08:44
  #5
Medlem
godboys avatar
Jag tänker också att det inte borde gå att utestänga ett riksdagsparti, men jag får en känsla av att det är precis det man försöker göra. Inte är det jihadister man försöker utestänga, det kan ju vi normalbegåvade fatta i alla fall.

Jag ser det som en mycket farlig väg att slå in på. Som alltid när det gäller invandrarfrågor så är det vänsterns väg som gäller. Demokrati, jo just det, så länge du tycker rätt. Tycker du fel skall du exkluderas. Det är precis det som det är frågan om.
Citera
2017-08-14, 09:25
  #6
Medlem
Sperssons avatar
.
Rektorn vill så klart bjuda in det parti hen själv röstar på.
Citera
2017-08-14, 09:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är jävligt problematiskt om rektorn på en skola blir den som sitter med beslutet att tillåta eller förbjuda vissa partier.

Självklart är det SD som kommer drabbas och kanske också rektorerna själva som kommer utsättas för påtryckningar att stänga ute just SD, även i de fall de själva egentligen inte vill det.

Sen drabbas ju eleverna också om det är deras rektor som ska bestämma vilka åsikter de ska få höra på och inte.

Någon slags lagstiftning kanske bör finnas, men att ge rektorerna någon slags diktatorisk makt över dessa beslut är vansinne. Hoppas verkligen inte det blir så.

Knappast. Det är en STOR skillnad då de hade ett stöd kring 5%.
Nu handlar det snarare om mellan 20%-30%. Då går det inte att "stänga ute" längre.

Borde väl snarare handla om dom som lyckades ta sig till politikerveckan på Gotland.
Men ska detta stängas ute så ska också Fi drabbas. Detta extrema vänsterparti som om något är "demokratifientligt".

Fö låter det väldigt märkligt att man förbjuder i en "demokrati". Det går liksom inte ihop....
Antingen är men en demokrati eller så är man det inte. Finns inga grader av demokrati i min värld.
__________________
Senast redigerad av MrStreamer 2017-08-14 kl. 09:37.
Citera
2017-08-14, 09:41
  #8
Medlem
Nu tror jag inte nödvändigtvis att SD kommer drabbas men det är fortfarande fel enligt mig. Typisk vänstern, eftersom man inte kan vinna med argument förbjuder man istället själva åsikterna.

Andra lagar tar år på sig att få igenom, det ska göras undersökningar först osv. Att riva jihadisters pass går inte för sig i Sverige men att förbjuda "fel åsikter" att representera sig på skolor är tydligen helt okej. Sjukt efterblivet och typiskt Sverige.
Citera
2017-08-14, 09:49
  #9
Medlem
salty-sailors avatar
görs inte redan detta typ? kommer ihåg när jag gick i högstadiet och vi skulle ha skolvalet runt sisådär 2000 snåret, första gången någonsin jag hörde talas om Sverigedemokraterna

Lärare: man kan rösta på alla partier förutom på Sverigedemokraterna

Elev : Vilka är det och varför kan man inte rösta på dom

Lärare: För att det är ett främlingsfientligt parti


En bättre lag vore att ge fan i att ha skolbesök och skolval överhuvudtaget. Finns ingen anledning till att man ska spendera skoltid och resurser för att kartlägga unga mäniskor och deras politiska riktning. Hela grejen lukatar jävligt mycket Soviet, för att man ska kunna se om nästa röstargeneration är tillräckligt renlärig eller om man måste öka propagandaflödet
Citera
2017-08-14, 09:55
  #10
Medlem
ElvisFans avatar
Antingen inga partier eller alla partier.

Om Regeringen vill förbjuda antidemokratiska partier att närvara, är inte det då ett antidemokratiskt agerande även från deras sida?
Citera
2017-08-14, 09:55
  #11
Medlem
Det kommer införas fler sådana "lagar" inför valet 2018 för hindra vissa "fel" partier får röster.

Sverige en ren bananrepublik.
Citera
2017-08-14, 10:04
  #12
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Nu tror jag inte nödvändigtvis att SD kommer drabbas men det är fortfarande fel enligt mig. Typisk vänstern, eftersom man inte kan vinna med argument förbjuder man istället själva åsikterna.

Andra lagar tar år på sig att få igenom, det ska göras undersökningar först osv. Att riva jihadisters pass går inte för sig i Sverige men att förbjuda "fel åsikter" att representera sig på skolor är tydligen helt okej. Sjukt efterblivet och typiskt Sverige.
Nää tror att SD kommer att drabbas. Jag är nog villig att satsa en hyfsad peng på att nån rektor kommer att säga "odemokratiska" "främlingsfientliga" "våra elever blir kränkta" "risk för bråk" etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback