Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 07:53
  #1
Medlem
Hej! Jag, min sambo och våra 3 barn åkte på semester i början av sommaren till ett nordafrikanskt land. Nu har min sambo tagit våra pass och säger att vi inte ska åka hem igen. Detta har pågått i snart en månad. Vad kan jag göra? Jag har knappt några bevis som jag enkelt kan framställa på att vi är frihetsberövade. Men han har tagit våra pass osv.

Vad kan jag göra och vad är detta för brott?
Citera
2017-08-14, 08:00
  #2
Medlem
Ta kontakt med en svensk ambassad?
Ta kontakt med någon hjälporganisation på plats?
Samtidigt så måste jag ändå hålla med föregående talare i att du får skylla dig själv.
Citera
2017-08-14, 08:37
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solroos
Hej! Jag, min sambo och våra 3 barn åkte på semester i början av sommaren till ett nordafrikanskt land. Nu har min sambo tagit våra pass och säger att vi inte ska åka hem igen. Detta har pågått i snart en månad. Vad kan jag göra? Jag har knappt några bevis som jag enkelt kan framställa på att vi är frihetsberövade. Men han har tagit våra pass osv.

Vad kan jag göra och vad är detta för brott?

Kan du starta en tråd på Flashback så har du tillgång till dator. Ta kontakt med svenska ambassaden i det skitland du nu är i.

Så den förbannade apan du är tillsammans med har alltså troligen "flytt" från det land ni nu är i, eller ett näraliggande, och har åkt tillbaka på semester på oss skattebetalares bekostnad.

Vidare kan ju TS inte heller vara den smartaste so beblandar sig med en apa. Det är ju inte första gången detta hänt.
Citera
2017-08-14, 08:55
  #4
Medlem
Wounderingtwos avatar
Knappt några bevis? Om du är frihetsberövad så behövs väl inga mer bevis än det faktum att din man inte lämnar ifrån sig era pass.

Suck, att kvinnor aldrig lär sig.

Inte utan min dotter är nästan 30 år gammal.
Citera
2017-08-14, 10:57
  #5
Medlem
Fräckt att ni kan säga att man ska skylla sig själv. Vi skulle bara vara på en enkelt semester. Nu vill jag inte avslöja för mycket och därmed försöker vara försiktig med detaljer.

Jag har barnen mellan 7 månader och 5 år.

Okej har min telefon men inget dator. Men jag ska försöka kontakta ambasamen. Tack för era påhopp. Om det är såhär ni hjälper era utsatta medmänniskor . Förresten är detta mitt absolut första inlägg på fb har skapat den just på grund av detta.
Citera
2017-08-15, 07:49
  #6
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tråden gäller snarare det juridiska och inte en relationsfråga.

Relationsakuten --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-08-15, 08:54
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solroos
Hej! Jag, min sambo och våra 3 barn åkte på semester i början av sommaren till ett nordafrikanskt land. Nu har min sambo tagit våra pass och säger att vi inte ska åka hem igen. Detta har pågått i snart en månad. Vad kan jag göra? Jag har knappt några bevis som jag enkelt kan framställa på att vi är frihetsberövade. Men han har tagit våra pass osv.

Vad kan jag göra och vad är detta för brott?

Ring dina släktingar i Sverige (du har ju telefon) och uppmärksamma dem om att du kvarhålls mot din vilja. Be dina släktingar hjälpa dig från Sverige. Du gör en polisanmälan via nätet på polisens hemsida (Svenska polisen då förstås)

Jag förmodar att du befinner dig i ett muslimskt land och du är kvinna. Glöm den lokala polisen och att du har några rättigheter i det land du befinner dig i.

Har du Svenska ambassaden/konsulat i närheten kan du söka hjälp där.

Är du arbetslös ? eller kommer din arbetsgivare sakna dig ?

Kan tänka mig att det är flera allvarliga brott. ex "egenmäktighet med barn" "Olaga frihetsberövande".

Har landet utlämningsavtal med Sverige ? Isåfall ge dig iväg utan barnen och polisanmäl hemma och begär utlämning.

Inte direkt ovanligt brott av invandrade män. Dom inser att de vill uppfostra barnen på sitt eget vis och tar barnen till hemlandet, detta för att i Sverige har männen väldigt låg makt över en vårdnadstvist.

Att detta skulle ske som en blixt från klar himmel har jag svårt att tro. Du kan inte varit helt omedveten om denna risk och signaler på att något mellan er är fel.
Citera
2017-08-15, 10:02
  #8
Medlem
bjornebarns avatar
Ambassader och konsulat kan utfärda provisoriska pass åt dig, till en kostnad på 1600 kronor. Du bör ringa dem i förväg, har de ingen fotostation där så måste du medtaga två passfoton per person som inte är mer än ett halvår gamla. Du behöver även i vanliga fall uppvisa en flygbiljett som de provisoriska passen skall användas för. Här kan du se lite information:

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...isoriskt-pass/

Det finns:
Algeriet: Ambassad i Alger

Tunisien: Ambassad i Tunis, konsulat i Sousse,

Egypten: Ambassad i Kairo, konsulat i Alexandria

Marocko: Ambassad i Rabat
Citera
2017-08-15, 10:16
  #9
Medlem
Gizurs avatar
Att själv åka hem lär ju inte bli några större problem, bara ordna nytt pass.

Att resa hem med barnen kan potentiellt bli ett större problem om den andra vårdnadshavaren vägrar gå med på det och barnen dessutom är medborgare i detta land där ni befinner er. Har barnen dessutom pappans efternamn och inte ditt, så ökar ju sannolikheten att det skulle kunna bli strul på flygplatsen om du bara chansar på att flyga hem med barnen utan sambons vetskap.

Här finns en skrift från UD angående just barnen i den här situationen och råd om hur du går till väga:
http://www.regeringen.se/49dada/cont...ett-annat-land
Citera
2017-08-15, 13:12
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Knappt några bevis? Om du är frihetsberövad så behövs väl inga mer bevis än det faktum att din man inte lämnar ifrån sig era pass.

Suck, att kvinnor aldrig lär sig.

Inte utan min dotter är nästan 30 år gammal.

Ja sorligt och iom tillgång till internet borde det ju vara på sin plats att kontaka myndigheterna eller polisen i Sverige. TS Vänj dig vid att äta kolanötter framöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback