Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 04:57
  #1
Medlem
400Bens avatar
Hej. Jag har via jobbet fått i uppgift att fixa glaset på en dörr. Glaset är krossat på ena sidan, men glaset på andra sidan är helt och ska vara kvar. Så det funkar inte med att kasta in en sten eller något.

Nu skulle jag behöva era tips. Finns det några smidiga råd? Några bra verktyg?

Min första tanke var att tycka bort glaset med handskar försiktigt, men handskarna är så tjocka så får inte grepp (kan köpa tunnvantar visligen men vet inte hur mkt det skyddar), försöker att dra men sitter fast rejält undertill och har haft tanke på hammare eller skruvmejsel, men är rädd att andra rutan kommer gå sönder då vilket den inte ska.

Jag funderar på sådana man har på bussar att krossa glas med i nödsituationer? Men de är svindyra?
Citera
2017-08-14, 04:59
  #2
Medlem
Vurtnes avatar
Ta en liten sten & knacka bort skiten.
Citera
2017-08-14, 05:04
  #3
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vurtne
Ta en liten sten & knacka bort skiten.

Bra tips. Rutan är dock tjock och är rädd att skada andra rutan med den metoden.

Men det testas om det inte kommer in bättre tips. Tack!
Citera
2017-08-14, 05:05
  #4
Medlem
400Bens avatar
Hur skyddar man andra sidan bäst när man håller på? Är det med en kartongbit mellan? Eller finns det bättre sätt?
Citera
2017-08-14, 06:05
  #5
Medlem
Ta en tång och bryt bort bitarna som ska bort.
Citera
2017-08-14, 06:17
  #6
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
Ta en tång och bryt bort bitarna som ska bort.

Grymt tips. Tack!

Fortsätt droppa tips!
Citera
2017-08-14, 06:58
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Grymt tips. Tack!

Fortsätt droppa tips!

En sugkopp, kanske? Tryck fast på en del av rutan nära det skadade området och dra. Ha hanskar och skyddsglasögon på dig.
Citera
2017-08-14, 07:18
  #8
Medlem
Kolla riktigt noga och demontera lite dekorpaneler o.dyl på dörren.

De allra flesta glasrutor sitter ganska "proffsigt" monterade, så att glasbyte inte blir så förbaskat svårt.
Det kanske t.o.m sparar tid att temporärt ta bort det hela glaset för att underlätta rensning.

Ibland "kittas"/limmas rutorna med lite varierande typer av fogmassa. Om den hindrar ditt arbete så blir den mycket mer lättbearbetad om du har tillgång till varmluftspistol.
Citera
2017-08-14, 08:12
  #9
Medlem
ps870s avatar
Skaffa ändamålsriktiga handskar, ett par Skärskyddshandskar så har du smidigheten/ rörligheten kvar i hand och fingrar samtidigt som du inte riskerar att skära dig på glaset.
T.ex
https://www.wurth.se/produkter/perso...kyddshandske-/
Citera
2017-08-14, 09:47
  #10
Medlem
Man blir faktiskt förvånat att TS inte ens klarar att själv komma på att en lämplig tång kunde vara ett bra hjälpmedel....

Normalt är att man tar sig en titt på hur aktuell grunka sitter monterad, i detta fall en glasruta. Det brukar handla om lister runt glaset som kan tas bort så man får ut eller i en glasruta.

Ska man bara rensa bort gammalt glas för att förhindra skärskador etc, men inte montera dit nåt nytt glas, så är det väl bara att pilla bort glasresterna med för plats och stund lämpligt verktyg, och passa fingsingarna och ögonen. Handskar på, skyddsglasögon, sen pilla bryta med skruvmejsel och tång, typ.

Detta är ju som att starta en tråd om hur man knyter skorna....
Citera
2017-08-14, 13:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Detta är ju som att starta en tråd om hur man knyter skorna....

Haha +1.

Förstår inte riktigt problemet. Sätt nån trasa mellan glasen (så du inte skadar det hela glaset) och knacka bort det trasiga glaset med en... ptja, hammare?
Citera
2017-08-14, 14:28
  #12
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man blir faktiskt förvånat att TS inte ens klarar att själv komma på att en lämplig tång kunde vara ett bra hjälpmedel....

Detta är ju som att starta en tråd om hur man knyter skorna....

Det var ingen tanke som slog mig.

Rutan är svårare att få bort än vad jag trodde. Trodde det skulle gå enkelt men gick inte så enkelt. Därav tråden. Inte alls som att knyta skor kan jag säga
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback