Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 03:55
  #1
Medlem
Zoiders avatar
Jag har en sten hemma som legat hemma i många år och jag har ibland funderat över vad den består av.

För många år sedan(jag var kanske 15) gjorde jag ett försök att ta reda på densiteten i stenen genom att väga deplacementet samt stenen och om jag minns rätt fick jag fram en densitet på över bly(men mätte säkert fel).
Stenen är sjukt tung trots sin ringa storlek.

Materialet känns hårt, sprött och inte särskilt duktilt. I skruvstycket pulveriseras det med ringa sprättningar. Det är helt omagnetiskt och kristallens färg är gråsvart kopparfärgad metallisk.

Den liknar sprängsten men utan skarpa kanter.

Måste göra ett nytt densitetsprov samt be gymnasielärare testa efter eventuellaalfa, beta och gammastrålningsnivåer.

Se bilder;
https://m.imgur.com/a/xU9Zt

... jävla imgur, hälften av bilderna försvann ju?
Säkert någon spärr om man inte registrerar och betalar 500000 spänn.
Citera
2017-08-14, 04:45
  #2
Medlem
Vurtnes avatar
Vart i landet bor du?
Citera
2017-08-14, 09:31
  #3
Medlem
Zoiders avatar
Norra Sverige, mellan Kiruna och Umeå.
Citera
2017-08-14, 10:25
  #4
Medlem
AX64s avatar
Vad är det för storlek och vikt på den?
Citera
2017-08-15, 09:30
  #5
Medlem
paerras avatar
Fastnar en magnet på den? Kanske järnmalm
Citera
2017-08-15, 09:35
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Fastnar en magnet på den? Kanske järnmalm

TS skrev ju att den inte är magnetisk. Järnmalm ser heller inte ut så här utan snarare som vanlig sten. Du kan ju googla.
Citera
2017-08-15, 18:40
  #7
Medlem
Zoiders avatar
Hej igen.

Jag får återkomma i tråden nästa vecka då jag åker på ledigvecka ifrån mitt jobb i just en känd järnmalmsgruva och kan mera noggrant beräkna stenens densitet.
Skriv gärna fler saker jag kan prova stenen med .

//Zoider.

P.S Kan tillägga att sk. Blodstensmalm eller hematit som mineralen heter är omagnetisk trots stort järninnehåll. Den vanliga magnetiten är dock som namnet antyder magnetisk.
__________________
Senast redigerad av Zoider 2017-08-15 kl. 18:43.
Citera
2017-08-20, 00:23
  #8
Medlem
Jag lurar på om det kan vara så kallad skärsten, ett mellanled i kopparframställning, består av kopparsulfid och järnsulfid. Kan den blivit hittad vid en gammal gruva.?
Den ser ut att ha varit smält.

Du kan kolla kemin lite enkelt; värm en skärva med ex gasol, luktar det svavel ?
Lägg ett prov i syra, ex saltsyra. Blir lösningen blå så är det koppar i den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback