Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-24, 22:13
  #13
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archibald10
Behöver man ha spelat de tidigare spelen eller är det bara att köpa det här och sätta igång?
Jag älskade Uncharted-serien och trailern hintar om att detta är nåt liknande
Tomb raider är enligt mig inte lika story heavy som uncharted spelen. Storyn är betydligt svagare. Spelen är däremot bra så av den anledningen skulle jag rekommendera dem men inget som måste spelas för att hänga med i storyn i spelet. Sen är det ju en del karaktärer som kommer tillbaka och har du inte spelat tidigare spelen har du ju inte hela deras historia, men som sagt storyn i sig ligger inte i fokus i tomb raider spelen likt den gör i uncharted. Ja behöver och behöver, har du möjlighet och tid att spela dem tidigare så skulle jag ändå rekommendera det då dem är bra, men inget man måste för att hänga med i storyn utan då är det bara köra igång direkt.
Citera
2018-10-03, 18:19
  #14
Medlem
Nihennas avatar
Hur är det med hur Lara dör?

De tonade ner det ju rätt så rejält i Rise, men jag hörde att de drog upp det ett snäpp igen i Shadow. Stämmer det?

Man fick ju seriöst ångest i första spelet när hon dog på vissa ställen, t ex när hon fick en vass gren rakt upp igenom hakan och hjärnan
Citera
2018-10-03, 18:36
  #15
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur är det med hur Lara dör?

De tonade ner det ju rätt så rejält i Rise, men jag hörde att de drog upp det ett snäpp igen i Shadow. Stämmer det?

Man fick ju seriöst ångest i första spelet när hon dog på vissa ställen, t ex när hon fick en vass gren rakt upp igenom hakan och hjärnan
Då får du ladda upp rejält med ångestdämpande innan du spelar shadow of the tomb raider Nä har faktiskt inte så mycket minne av hur det såg ut i första rebooten, men den dödsanimation du nämner i inlägget har jag stött på. Ett flertal gånger dessutom. Dels för att den finns på flera platser i spelet och sen tyvärr också för att jag dött alldeles för många gånger på grund av de klumpiga kontrollerna och plattformandet. Och ja det finns fler dödsanimationer än denna som fått mig att höja på ögonbrynen ett antal gånger. Känns ganska brutala för ett tomb raider spel.
Citera
2018-10-03, 21:03
  #16
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Då får du ladda upp rejält med ångestdämpande innan du spelar shadow of the tomb raider Nä har faktiskt inte så mycket minne av hur det såg ut i första rebooten, men den dödsanimation du nämner i inlägget har jag stött på. Ett flertal gånger dessutom. Dels för att den finns på flera platser i spelet och sen tyvärr också för att jag dött alldeles för många gånger på grund av de klumpiga kontrollerna och plattformandet. Och ja det finns fler dödsanimationer än denna som fått mig att höja på ögonbrynen ett antal gånger. Känns ganska brutala för ett tomb raider spel.

Härligt! Får skaffa detta när det ligger i reakorgen, har alldeles för mycket annat att spela för stunden.
Citera
2018-10-05, 14:03
  #17
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Nä detta var lite av en besvikelse faktiskt. Inte att spelet är dåligt men helt klart det svagaste i reboot trilogin. Varför? Ja först och främst är storyn dålig. Visst tidigare spelen har inte varit lika storydrivna som tex uncharted men ändå tyckt dem varit helt ok att följa. Denna är dock för det mesta rent utav dålig. Trista karaktärer, och framförallt usel dialog. Seriöst det här spelets writing känns ibland som att det var gjort av barn som precis nått puberteten.

Sen mina stora problem med spelet. 1. Broken. Spelet är sjukt glitchigt. Massor av spelförstörande buggar som tvingat mig att ladda checkpoint. Ramlat i nåt osynligt hål. Med mera med mera. Dem är redan inne på v 1.04 men det hjälper inte mycket, snarare tvärtom då den uppdateringen förstört möjligheten till platinum (vilket tvingade mig och spela första på v 1.00, men andra playthroughn på svåraste nivån var på 1.04 och märkte ingen förbättring).

2. Uselt plattformande. Kontrollerna i spelet är extremt oprecisa. Vet inte hur många gånger jag gått rätt väg men lara vägrat hänga sig fast. Vissa gånger var jag till och med tvungen att titta upp guider för att se om jag skulle göra på något annat sätt, men nej jag gjorde rätt det var bara kontrollerna som sög. Lägg därtill att det ibland är extremt otydligt vart man kan klättra och inte. I ett spel som är typ 70% plattform och pussel är detta ett enormt frustrationsmoment. Visst på vanliga svårighetsnivåer är det checkpoints i massor, men lycka till på svåraste. Förbered er på att spela om ganska stora och tröga delar på grund av detta.

Och sen bara en liten skitsak som jag stör mig på. Man kan kanske stänga av det har inte tittat men spelet är överfyllt med tutorials. Och det genom hela jävla spelet. Tex att man kan använda wall grapple. Absolut visa det en gång, men när jag är framme i sista uppdraget och använt funktionen 120 gånger redan finns det 0 värde av att dra upp det igen. Det är som att spelet inte vill att man ska tänka själv.

Men spelet är inte bara kattskit. Först och främst är det ruskigt snyggt. Ett av de snyggare jag spelat. Fantastiska karaktärsmodeller och miljöer. Sen när spelet väl funkar och man får igång flytet är spelet ändå ganska kul, likt de övriga tomb raider spelet. Men kändes ändå innehållsfattigare och kortare än dem tidigare. Dem har dessutom reducerat en del funktioner som crafting ganska ordentligt. Och det var ändå något jag uppskattade i tidigare spel.

Jaja all in all ger jag shadow of the tomb raider 6/10. Bra spel som tyvärr förstörs av att det är ofärdigt. Om jag förstått det rätt är detta sista spelet i reboot trilogin, och lika bra så. Om man får titta framåt lite så hoppas jag man går tillbaka till rötterna med tomb raider. Är ganska trött på att allt ska vara open world nuförtiden. Kände samma sak när jag spelade igenom god of war 3 senast. Älskade hd samlingen av tomb raider jag lirade på ps3 och ser gärna att dem går tillbaka till det, främst inspirerade av legends som nog var min favorit i samlingen.
Citera
2018-12-01, 10:39
  #18
Medlem
WalterSullivans avatar
Har precis börjat lira och jag tycker faktiskt det är riktigt nice än så länge, grafik och detaljer i omgivningen är riktigt välgjort nästan på samma nivå som Red Dead 2. Storyn och dialogen känns också lite mer seriös än förra spelet, avskydde Rise av nån anledning men första rebooten Tomb Raider som kom ut för några år sen var sjukt bra och Shadow verkar bli en hit för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback