Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-08-14, 17:43
  #73
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Förnekar inte att det finns en diskussion kring etnicitet men "svenskhet" är en annan sak för mig.
Att Mattias Karlsson som är företrädare för ett av Sveriges största partier som redan ligger under hård press för tvivelaktiga åsikter anser jag gör fel som gillar ett inlägg som kräver en diskussion då det är fritt fram för tolkning.
Ja, "svenskhet" kanske är en sak. Visst är det ett svårt område att diskutera kring, men så länge i princip alla andra, inklusive USA, tänker och diskuterar i termer av etnisk härkomst, så har även svenskar den rättigheten. Annars kommer det bli probem. Så jag tycker det tvärtom är bra att Karlsson vågar ta upp detta.

Det stora misstaget är att PK-folket inte vågar diskutera "svenskhet" och etnicitet (utom när det gäller andra folk än svenskar). Folk ser dubbelmoralen och lögnerna och blir förbannade. Gynnar det integreringen i samhället? Har det fungerat bra hittills?
Citera
2017-08-14, 19:00
  #74
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, "svenskhet" kanske är en sak. Visst är det ett svårt område att diskutera kring, men så länge i princip alla andra, inklusive USA, tänker och diskuterar i termer av etnisk härkomst, så har även svenskar den rättigheten. Annars kommer det bli probem. Så jag tycker det tvärtom är bra att Karlsson vågar ta upp detta.

Det stora misstaget är att PK-folket inte vågar diskutera "svenskhet" och etnicitet (utom när det gäller andra folk än svenskar). Folk ser dubbelmoralen och lögnerna och blir förbannade. Gynnar det integreringen i samhället? Har det fungerat bra hittills?
Räknar du Karlsson till PK-folket? Han och hans skötebarn öppen svenskhet är ju den kanske enskilt starkaste faktorn bakom att tankar om etnisk identitet blivit så tabubelagda sista 15 åren. Ingen annan av 8-klöverns politiker hade kunnat ge det stämpeln till och med extremare än SD. Ingen annan har cementerat ängsligheten i dessa frågor så effektivt som Karlsson gjorde när han började slunga "nyfascist!"-epitet vilt runt sig och sökte samarbete med extremvänstern för att kartlägga och bekämpa dessa sina hjärnspöken.

Det är ju därför det är så anmärkningsvärt när han delar ett inlägg som det länkade i trådstarten. I bästa fall är det bara ett hycklande, att han tillåter sig att själv vara "ideologiskt avvikande" medan andra avkrävs benhård lojalitet till den kulturnationalistiska värdegrunden. I värsta, men ytterst komiska, fall har han helt enkelt missat att läsa noggrannare vad som faktiakt stod. Han kanske helt enkelt bara föll för den allmänt undergivna cuck-tonen som ändå präglade inlägget, trots sina viktiga poänger om vårt etniska folk.
Citera
2017-08-14, 21:49
  #75
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag läste ett inlägg i mitt i lokaltidningen att "Sverige är ett otroligt mångkulturellt land" - nej det är vi fan inte! Vi är ett oerhört homogent land. De enda som är välkomna hit är europeer, amerikaner, kanadensare, australier och ev några sydamerikaner. That's it!
Citera
2017-08-14, 23:51
  #76
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, "svenskhet" kanske är en sak. Visst är det ett svårt område att diskutera kring, men så länge i princip alla andra, inklusive USA, tänker och diskuterar i termer av etnisk härkomst, så har även svenskar den rättigheten. Annars kommer det bli probem. Så jag tycker det tvärtom är bra att Karlsson vågar ta upp detta.

Det stora misstaget är att PK-folket inte vågar diskutera "svenskhet" och etnicitet (utom när det gäller andra folk än svenskar). Folk ser dubbelmoralen och lögnerna och blir förbannade. Gynnar det integreringen i samhället? Har det fungerat bra hittills?

Hoppas att alla ser det så.

Har inte blivit någon media hysteri så det verkar som att det inte kunde feltolkas i den riktning jag misstänkte att det skulle göra.
Citera
2017-08-15, 12:54
  #77
Medlem
Clidjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det finns bara ett sätt att definiera svensk på, och det är genom blodet. Allt annat är bara sociala konstruktioner som i slutändan inte är värda något.

Det är lustigt att man ens har en sådan diskussion, skulle man fråga en Korean om hur man blir en Korean utan att ha blivit född till en Korean så skulle Koreanen titta på dig som om du vore spritt språngade galen.

"Öppen svenskhet" verkar trams av en enkel orsak:

En tredje generations dansk/finne/norrman som exempel kan lura i resten att de är svenskar utan att ens byta namn från Andersen till Anderson.

En tredje generations irakier/somalier/afghan kan byta namn 50 gånger och lura ingen.
Citera
2017-08-15, 19:40
  #78
Medlem
Extasiss avatar
Det är väl ingen i SD som har förbjudit någon att snacka om etniska svenskar - bara det att SD inte definierar vem som är svensk eller på de grunderna? Alltså påstå att någon är mindre svensk än någon annan, om man lägger allt annat åt sidan, för att hon har utländsk bakgrund.

Det är nog en helt nödvändig policy om SD ska ingå i något regeringssamarbete efter valet eller behålla alla sina 20+ procent även när de andra partierna slutar vara så dåliga hela högen som nu.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback