Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 22:24
  #1
Medlem
Frihetsministeriets avatar
"Pretentiös" (eller "Pretto") kan nog vara det mest mångtydiga och meningslösa begreppet i världen, och i princip vem som helst kan bli klassad som "pretentiös", oavsett om det är en hipster, brat, white trash eller vanlig svensson.

Om man tycker att begrepp som "rasist" och "hatar" har förlorat sin egentliga betydelse, så är "pretentiös" helt klart en miljard gånger värre.

Citat:
"Att vara pretentiös betyder att man gör någon form av anspråk. Det kan exempelvis handla om att man gör ett omotiverat överdrivet påstående. Pretentiös kan också den som ställer väldigt höga krav på sin andras förmåga och skicklighet anses för att vara. I att vara pretentiös ingår även ett visst mått av missbedömning, antingen överskattar man sin egen förmåga eller också misstolkar man en uppgift och ägnar denna obefogat mycket tid.

Begreppet pretentiös har kommit att få en negativ klang i det svenska språket och ordet kopplas ofta ihop med stroppighet, överlägsenhet, arrogans, skrytsamhet, övermod, högfärdighet, fordringsfullhet, förmätenhet och andra negativt laddade termer. En ambitiös och en pretentiös individ ligger varandra mycket nära i sin strävan, en avgörande skillnad dem emellan är emellertid oftast hur man väljer att uttrycka sin vilja och sina ambitioner."

Med andra ord kan kan man kalla denna trådstart för pretentiös eftersom jag gör stora och överdrivna anspråk i from av "världens" och "en miljard", men samtidigt kan man kalla den för opretentiös om min intention är att jag inte alls håller högra krav på denna tråds innehåll. Om jag sedan misstolkar detta begrepp och ägnar obefogat mycket tid på att skriva denna tråd så blir den även pretentiös, men om jag inte överskattar min förmåga på samma gång så är det opretentiöst.

För att ta ett annat exempel så kan vi ta en kultursnobb som kräver stora krav på sin klassiska musik. Han möter sedan på en byfåne från Uddevalla som är som kräver stora krav på sin dansbandsmusik. Dessa två diskuterar med varandra i några minuter tills de tröttnar för de tycker att respektive person är pretentiös till följd av sin attityd gentemot sin kulturkonsumtion. Vem har rätt? Jo, nämligen båda två eftersom de har pretentiösa attityder fast åt olika håll, och kultursnobben är pretentiös för att han har höga krav på någonting som byfånen tycker är överskattat, och samtidigt tycker kultursnobben att byfånen är pretentiös för att han har höga krav på någonting som byfånen tycker är överskattat.

Du kan sedan ta detta och applicera på vem som helst som har höga krav på antingen fotboll, bodybuilding, mat, bilar, sex eller hur komfortabel ens toalettring är, etc, och det kommer alltid finnas utrymme för att tycka att dessa personer är pretentiösa till följd av detta. Om de sedan är arroganta och högfärdiga över dessa intresseområden så är de väldigt pretentiösa. I princip varje människa har pretentiösa attityder gentemot något, så det är fullkomligt meningslöst att bara säga att någon är en "pretentiös människa" på det sättet som människor gör idag.

Vad säger ni, stämmer min tes eller är det bara pretentiöst svammel?
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-08-13 kl. 22:35.
Citera
2017-08-13, 23:27
  #2
Medlem
Orkade inte läsa allting du skrev men kan besvara din fråga:

För de flesta andra betyder pretentiös att man tror att man är bättre än vad man faktiskt är.

Enl wiktionary är betydelsen: mycket anspråksfull; som ställer mycket höga krav

Enl faktatexter är betydelsen: Begreppet pretentiös har kommit att få en negativ klang i det svenska språket och ordet kopplas ofta ihop med stroppighet, överlägsenhet, arrogans, skrytsamhet, övermod, högfärdighet, fordringsfullhet, förmätenhet och andra negativt laddade termer. En ambitiös och en pretentiös individ ligger varandra mycket nära i sin strävan, en avgörande skillnad dem emellan är emellertid oftast hur man väljer att uttrycka sin vilja och sina ambitioner.

Jag håller mig nog mer i linje med faktatexter i det här fallet, men det är ju så språket är det svänger lätt mellan negativt laddat och positivt. Såg tex en intervju från 80:talet med en person som använde "propaganda" som någonting positivt. Bara ett exempel på hur ord kan förändras.

Hur som helst, enl mig betyder pretentiös och förmäten ungefär samma.
Citera
2017-08-13, 23:29
  #3
Medlem
Det är väl ganska bra beskrivet i den citerade texten. Utan missbedömning och överskattning är du inte pretentiös. Du försöker övertyga andra om din betydelse och dina kunskaper - men du lyckas inte. Har du täckning för dina påståenden kan du snarare betraktas som dryg än pretentiös.
Citera
2017-08-13, 23:32
  #4
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Orkade inte läsa allting du skrev men kan besvara din fråga:

För de flesta andra betyder pretentiös att man tror att man är bättre än vad man faktiskt är.

Enl wiktionary är betydelsen: mycket anspråksfull; som ställer mycket höga krav

Enl faktatexter är betydelsen: Begreppet pretentiös har kommit att få en negativ klang i det svenska språket och ordet kopplas ofta ihop med stroppighet, överlägsenhet, arrogans, skrytsamhet, övermod, högfärdighet, fordringsfullhet, förmätenhet och andra negativt laddade termer. En ambitiös och en pretentiös individ ligger varandra mycket nära i sin strävan, en avgörande skillnad dem emellan är emellertid oftast hur man väljer att uttrycka sin vilja och sina ambitioner.

Jag håller mig nog mer i linje med faktatexter i det här fallet, men det är ju så språket är det svänger lätt mellan negativt laddat och positivt. Såg tex en intervju från 80:talet med en person som använde "propaganda" som någonting positivt. Bara ett exempel på hur ord kan förändras.

Hur som helst, enl mig betyder pretentiös och förmäten ungefär samma.

Vem fan postar i en tråd utan att läsa hela trådstarten?

Läs min tråd och se att jag har använt mig utav faktatexters definition, och sedan bidra till tråden på något konstruktivt sätt istället för att skriva i princip exakt det som står i ts....
Citera
2017-08-13, 23:36
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Jag tycker det du säger inte är pretentiöst svammel men något saknas.

Vad jag ser som pretentiöst är hur glass presenteras numera, speciellt Magnum. I reklamen så ser det ut som något ur guds personliga konfektsamling som givits till mänskligheten, men det är bara glass

Begreppet "pretentiös" har kanske inte blivit urvattnat, det kanske är världen som har blivit pretentiös
Citera
2017-08-13, 23:50
  #6
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag tycker det du säger inte är pretentiöst svammel men något saknas.

Vad är det då som saknas?

Citat:
Vad jag ser som pretentiöst är hur glass presenteras numera, speciellt Magnum. I reklamen så ser det ut som något ur guds personliga konfektsamling som givits till mänskligheten, men det är bara glass

Då säger någon: "Vad jag ser som pretentiöst är hur du är högfärdig och har stora krav på att någon inte ska presentera glass på ett vis som du anser är pretentiöst, och istället vill visa det på ett sätt som är simpelt och i sin tur gör att dess utföring är överskattad enligt min mening, eftersom den då gör anspråk på att den inte behöver använda sig utav den typen av överdådig reklam."

Sen säger någon annan från ingenstans: "Jag tycker Flashback är pretentiöst för att de har alldeles för höga krav och gör för stort anspråk på deras hemsidas deisgn. Liksom vad är problemet, kan de inte bara låta den se ut som den vore från 1994? Allting är så himla pretentiöst nu för tiden..."

Citat:
Begreppet "pretentiös" har kanske inte blivit urvattnat, det kanske är världen som har blivit pretentiös

Nej, det är bara du som är pretentiös och har för höga krav på att världen inte ska eller alltid har varit pretentiös.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-08-13 kl. 23:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback