Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 21:09
  #1
Medlem
Jag studerar just nu Teknisk Fysik, och våra planeringar i framför allt matematik och fysik brukar alltid ange så kallade "rekommenderade uppgifter" för alla kapitel i planeringen, vilket jag antar är de uppgifter som lärarna anser vara mest givande.
Men hur mycket brukar man lära sig av såna här uppgifter?
Är det meningen att de uppgifterna ska täcka grunderna för kursen så att man har en möjlighet att klara tentorna, eller hur brukar sånt här fungera?

Anledningen till att jag undrar är för att jag ibland har känt att vissa kapitel har tagit upp ganska mycket information och sen har följts av förvånansvärt lite rekommenderade övningsuppgifter, men å andra sidan så har detta aldrig skapat några egentliga problem.
Citera
2017-08-13, 21:34
  #2
Medlem
Rekommenderade uppgifter är, enligt föreläsare jag rådfrågat, företedde exempel på en miniminivå som man bör behärska - även om boken- och den individuella uppfattningen antyder något annat.

Måhända, att du nu kommer till insikt varför de rekommenderade uppgifterna är få i antal för de olika kapitlen.
Citera
2017-08-13, 21:53
  #3
Medlem
Sjukt bra uppgifter att lösa allt som oftast. Ofta förlorar man mycket tid på att ge sig på för svåra uppgifter direkt. Om man bara hade lagt ner lite tid på att lösa några enkla först hade det gått så mycket enklare!
Citera
2017-08-14, 22:46
  #4
Medlem
fritjofkonkass avatar
Dessa uppgifter ger den mängdträning som är nödvändig (för många studenter) för att klara tentan. En rimlig strategi är att räkna dessa samt lägga ca 1-2 veckor på tentauppgifter.
Citera
2017-08-15, 04:06
  #5
Medlem
Zlaneks avatar
Det skiljer sig från kurs till kurs enligt mig. Sen beror det på vad du vill med kursen. Läser jag en kurs jag gillar och tror jag kommer ha nytta av efter utbildningen plöjer jag igenom allt.

I vissa andra kurser har jag enbart studerat in tentauppgifter och trots det fått bra betyg. Men därigenom även glömt kursmaterialet fort, vilket svider om du läser en påbyggnadskurs senare.
Citera
2017-08-15, 06:45
  #6
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag studerar just nu Teknisk Fysik, och våra planeringar i framför allt matematik och fysik brukar alltid ange så kallade "rekommenderade uppgifter" för alla kapitel i planeringen, vilket jag antar är de uppgifter som lärarna anser vara mest givande.
Men hur mycket brukar man lära sig av såna här uppgifter?
Är det meningen att de uppgifterna ska täcka grunderna för kursen så att man har en möjlighet att klara tentorna, eller hur brukar sånt här fungera?

Anledningen till att jag undrar är för att jag ibland har känt att vissa kapitel har tagit upp ganska mycket information och sen har följts av förvånansvärt lite rekommenderade övningsuppgifter, men å andra sidan så har detta aldrig skapat några egentliga problem.

Föregående skribent har en viktig poäng, nämligen att det är lätt hänt att man glömmer kursinnehåll ifall man inte har nött sig igenom tillräckligt många uppgifter. I synnerhet för de inledande kurserna i linjär algebra samt en- och flervariabelanalys är det ytterst viktigt att man kommer ihåg så mycket som möjligt. Senare kurser kommer att bygga vidare på dessa i mycket stor utsträckning, så det blir krasst talat värst för dig själv om du inte har satt dig in i dessa kurser ordentligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback