Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-13, 21:01
  #1
Medlem
JakeTheMusss avatar
jag och en kollega började slåss över en skitgrej och det slutade med att jag vann (han sprang därifrån). Chefen ringer mig nu och säger att han inte vill ha kvar mig och att mitt kort är spärrat. Är det verkligen okej att göra så? Vi slogs på lika villkår och inga kunder såg.
Citera
2017-08-13, 21:03
  #2
Medlem
Noose..s avatar
Brukar inte vara uppskattat av arbetsgivaren när personalen slåss.
Vad det på fikarasten?
Citera
2017-08-13, 21:03
  #3
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
jag och en kollega började slåss över en skitgrej och det slutade med att jag vann (han sprang därifrån). Chefen ringer mig nu och säger att han inte vill ha kvar mig och att mitt kort är spärrat. Är det verkligen okej att göra så? Vi slogs på lika villkår och inga kunder såg.

Vad är det för typ av arbetsplats? Har du oprovocerat misshandlat någon eller försvarat dig efter att ha blivit attackerad? Har du isåfall använt mer våld än vad situationen krävt? Är du medlem i facket? Fast anställd?
Citera
2017-08-13, 21:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
jag och en kollega började slåss över en skitgrej och det slutade med att jag vann (han sprang därifrån). Chefen ringer mig nu och säger att han inte vill ha kvar mig och att mitt kort är spärrat. Är det verkligen okej att göra så? Vi slogs på lika villkår och inga kunder såg.
Misshandel (exempelvis ett slagsmål) på arbetsplatsen är enligt praxis en saklig grund för avsked, så ja, det är utan att känna till alla detaljer högst troligen "okej".
Citera
2017-08-13, 21:08
  #5
Medlem
Så länge inte slagsmål ingår i din arbetsbeskrivning så gör arbetsgivaren rätt.
Citera
2017-08-13, 21:11
  #6
Medlem
bombaccis avatar
Enligt las så är hot om våld eller våld skäl för att avskeda någon. Så om du inte har handlat i nödvärn har du inte mycket att sätta emot.

kanske inte så konstigt om en tänker efter.
Citera
2017-08-13, 21:11
  #7
Medlem
JakeTheMusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Så länge inte slagsmål ingår i din arbetsbeskrivning så gör arbetsgivaren rätt.
Men vad skulle jag göra då? Hade jag stuckit därifrån så hade jag fått kicken för att jag inte var på jobbet.
Citera
2017-08-13, 21:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
jag och en kollega började slåss över en skitgrej och det slutade med att jag vann (han sprang därifrån). Chefen ringer mig nu och säger att han inte vill ha kvar mig och att mitt kort är spärrat. Är det verkligen okej att göra så? Vi slogs på lika villkår och inga kunder såg.

Tycker att du ska stå-på-dig och ringa facket! Då du vann är du viktig för företaget!
Citera
2017-08-13, 21:14
  #9
Medlem
negetes avatar
Det viktiga är väl egentligen vem som slog första slaget, den andra försvarade sig bara vilket man har full rätt att göra.
Citera
2017-08-13, 21:27
  #10
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negete
Det viktiga är väl egentligen vem som slog första slaget, den andra försvarade sig bara vilket man har full rätt att göra.


Nej,

Varken polisen eller arbetsgivare behöver resonera så. Polisen ser till situationen.

Arbetsgivaren kommer förmodligen avskeda båda två.
Citera
2017-08-13, 21:33
  #11
Medlem
Pe.Wahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
jag och en kollega började slåss över en skitgrej och det slutade med att jag vann (han sprang därifrån). Chefen ringer mig nu och säger att han inte vill ha kvar mig och att mitt kort är spärrat. Är det verkligen okej att göra så? Vi slogs på lika villkår och inga kunder såg.


Grattis till vinsten, synd att du torskade jobbet när du i själva verket förtjänar en löneförhöjning.

Fick du in några sköna smällar på han då eller klöste ni varandra och drog i håret och sånt? Kan va därför du fick sparken känner jag.
Citera
2017-08-13, 21:38
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
jag och en kollega började slåss över en skitgrej och det slutade med att jag vann (han sprang därifrån). Chefen ringer mig nu och säger att han inte vill ha kvar mig och att mitt kort är spärrat. Är det verkligen okej att göra så? Vi slogs på lika villkår och inga kunder såg.

Våld är definitivt skäl för uppsägning.

Vad skulle vem som vann spela för roll i sammanhanget? Det går inte att vinna i något som inte är tillåtet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback