Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 20:24
  #1
Medlem
Vad ska man tänka på för att förebereda?. Har hört att man ska koppla ur batteriet. Och vad gäller vid första start efter uppehållet?. Vi pratar om ett halvår. Handlar om en Opel Corsa.
Citera
2017-08-13, 20:35
  #2
Medlem
l150s avatar
Om den ska stå utomhus så försäkra dig om att det finns glykol.
Citera
2017-08-13, 20:46
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Ta in batteriet frostfritt, kör nästan slut på bensinen och fyll på en dunk Aspen, släng ner lite specialolja i cylindrarna. Egentligen ska man ha full tank för kondensen men vi har så mycket etanol nu att det löser sig. Palla gärna upp den på block.

Innan du kör iväg, ta ner den från blocken!
Citera
2017-08-13, 21:02
  #4
Medlem
svampdamps avatar
Mögel är en fiende. Den bör stå torrt om du inte kör den.
Citera
2017-08-13, 23:01
  #5
Medlem
Bor utomlands och later mina svenska bilar sta oanvanda 9-12 manader i taget.
Nu star de innomhus i kallgarage.

Jag gor ingenting mer an koppla bort batteriet. Bade + och -

Under 14ar har jag aldrig laddat eller bytt batteri. Skruvar dit kablarna och startar min bil.

Min far har nagra bilar som star i en lada over vintern. Han brukar ta ur batteriet och stalla i kallaren for sakerhets skull.

Mvh
Citera
2017-08-14, 06:47
  #6
Moderator
Att den står torrt är det viktigaste (fast den överlever utomhus på en grusparkering med, utan problem), underhållsladda batteriet. Står den i kallgarage eller utomhus är det bra att ha nån slags fuktslukare eller liknande i bilen.
Vill du vara snäll byter du olja och filter innan du ställer den.
Vid uppstart gör du samma sak som du gör när du startar bilen i vanliga fall, sätt dig bakom ratten, vrid på tändningen osv.

Man kan förstås hålla på och konservera, hälla i olja i cylindrarna, palla upp för att inte däcken ska få ståplattor osv, men det är helt bortkastat jobb. Du kommer inte märka den minsta skillnad.

Om det är en speciell bil som du ska spara åt eftervärlden kan du ju kanske lägga ner det jobbet, men eftersom du frågar så lär det inte vara det.
Citera
2017-08-14, 11:01
  #7
Medlem
Sammansvetsats avatar
Ett misstag som mina föräldrar gjorde var att förvara en bil i en lada i ca. 10 år inklädd med presening. Det gick hårt åt den bilen med massvis av rost. Så det rekommenderar jag att man inte gör.
Citera
2017-08-14, 15:53
  #8
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammansvetsat
Ett misstag som mina föräldrar gjorde var att förvara en bil i en lada i ca. 10 år inklädd med presening. Det gick hårt åt den bilen med massvis av rost. Så det rekommenderar jag att man inte gör.

Det finns vissa presenningar som "andas". Att ha en tät presenning som stänger inne luft som kondenserar vid temperaturskiften blir problem med tiden. Men det bästa är att åtminstone försöka att starta upp bilen och köra en kort sväng minst en gång per år.
Citera
2017-08-14, 16:05
  #9
Medlem
zoombos avatar
Har bilar som används säsongsvis och jag brukar se till att aktuell bil är fulltankad och nybytt olja innan jag ställer av den en längre tid.
Den bil jag är mest rädd om har jag också köpt ett överdragsskydd till då den står i en lada där fåglar kan flygbomba den med oönskade effekter. Kostade en tvåhundring eller så.
Tvätta den, speciellt hjulhus och skärmkanter.
Kolla att det inte finns vatten eller fukt under gummimattorna.
Batteriet tar jag med mig hem och underhållsladdar.
Citera
2017-08-14, 23:24
  #10
Medlem
När det gäller en Opel Corsa så koppla ur batteriet, ta gärna in det och sätt på en underhållsladdning men övrigt så kan du låta den stå.

Om det är en finare bil så pallar man upp den och byter olja innan man startar den på våren även om det inte behövs, nu tycker jag att kör man lite så att byta olja varje år är slöseri med tid, pengar och miljön.

Har Opel Corsan har stått 6mån så sätt i batteriet och starta den, och den startar även med gammal soppa.
__________________
Senast redigerad av DirkDC 2017-08-14 kl. 23:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback