Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-14, 14:19
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Du har inte ens läst mitt inlägg. Suck.
Nitrosaminer och det som rör dem är inget nytt. Läs vad jag skrev.
Du började med idiotförklaringar, så sluta gnäll.
Och du har heller inga kunskaper inom ämnet utom dina egna rena åsikter, så varför ska du yttra dig?



"Faran ligger i nitrosaminer och inte i nitritet." var vad du skrev.


Faran ligger som sagt också i nitritet då det kan omvandlas till nitrosaminer.


Den källan jag tog upp hänvisar till forskning och inte mina åsikter.


Växer ditt ego?
Citera
2017-08-14, 16:08
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aves8888
"Faran ligger i nitrosaminer och inte i nitritet." var vad du skrev.


Faran ligger som sagt också i nitritet då det kan omvandlas till nitrosaminer.


Den källan jag tog upp hänvisar till forskning och inte mina åsikter.


Växer ditt ego?

Källan du tog upp behandlar nitrat och inte nitrit.
Det är allmänt känt och även reglerat att livsmedel så som bacon (som avses att stekas) rimmas med nitrit och inte nitrat för att inte få skadliga nitrosaminer vid tillagning.
Nitrat (vanligen salpeter) används sällan idag och främst vid kallrökning eller torkning av korv då rök/torktiderna är mycket långa. Man vill då ha en nitratkälla som långsamt omvandlas till tillgängligt nitrit.
Vid varmrökning eller rimning i allmänhet används numer nästan uteslutande nitrit för att kunna styra exakt hur mycket nitrit som reagerar med köttet för att rimma detta.

Nitrat rimmar inte kött utan omvandlas först till nitrit som sedan rimmar köttet. Därmed har nitrat i stort sett fasats ut, men förr var det vad man hade.

För att uppnå komplett rimning av kött används rimningssalt som består av 0,6 % natriumnitrit och resten rent havssalt eller koksalt, natriumklorid.
Detta är den enda produkt som får säljas och användas av hobbyister i europa.
Även de flesta charker kör på detta.
I amerika finns produkter med mycket högre halt nitrit vilket är en risk då nitrit i sig kan överdoseras.

Nedblandat med koksalt till 0,6 % nitrit kommer du dö av saltförgiftning innan du dör av nitritet.

Sen skall kött och charkprodukter behandlas med respekt. Förr var det inget man vräkte i sig och förr hade man en helt annan djurhållning och självrespekt.

Artikeln du tog upp nämner dock en annan intressant men välkänd faktor, nämligen tarmrörelser och uppehållstid i tarmen. Det är allmänt känt att en kost rik på naturliga fibrer kortar uppehållstiden i tarmen och således minskar risken för cancer i den delen av kroppen. Detta är en viktig punkt då vi allmänt äter färre fibrer och större andel rött kött.

Rött kött och chark är nytigt, dock i lagom dos. Precis som allt annat finns det risker med det.

Läs din egen källa nästa gång och sluta vara en nyttig idiot.
__________________
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-08-14 kl. 16:14.
Citera
2017-08-31, 09:33
  #27
Medlem
vad spelar det för roll egentligen? Det är ju gott så vafan.
Citera
2017-09-01, 21:37
  #28
Medlem
Jag undrar också det. E250 är bland de mest cancerframkallande ämnena som finns i livsmedel i Sverige. Kan inte fatta hur det tillåts.

Älskar samtidigt charkprodukter.
Citera
2017-09-02, 20:46
  #29
Medlem
klybans avatar
Gör egen?

Sen om du kör nitritfritt så uppkommer risken direkt för botulism.
Och när folk syltade, inläggningar av vissa saker, så uppstod bakterien och dödade.
Så inte alls konstigt man har den i mat i industrin.
Citera
2018-10-25, 17:58
  #30
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gör egen?

Sen om du kör nitritfritt så uppkommer risken direkt för botulism.
Och när folk syltade, inläggningar av vissa saker, så uppstod bakterien och dödade.
Så inte alls konstigt man har den i mat i industrin.
..
det är onödigt i danmark. Konstigt att det inte går i sverige.
https://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=183909
Citera
2018-10-25, 20:13
  #31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
..
det är onödigt i danmark. Konstigt att det inte går i sverige.
https://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=183909
Det komemr ske förr eller senare, detta är ingen tillfällighet att man har detta ämne i mat.
Citera
2018-11-13, 17:19
  #32
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Det är inte så att det helt enkelt beror på kvalitén?
Ja, nitrit ökar hållbarheten då det är en antioxidant men det är i sig inte ett konserveringsmedel. Tillverkarna tillsätter andra sådana.

Charkvaror som ska stekas bör inte rimmas med nitrat eller nitrit då du får utveckling av nitrosaminer. Därmed är det vist att se upp med stekt falukorv och stekt bacon.

Ditt påstående är högst anekdotiskt. Kan du backa det med någon undersökning?
Sen skulle jag aldrig köpa/äta "färskt" kött som rimmas med nitrit men som skall stekas/grillas. Det är motsägelsefullt och onödigt.
tulip har bacon utan nitrit .. ICA Vit bratwurst har inte nitrit heller .. men dom har E450 som dubblerar risken att dö i förtid.. :P
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback