Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 17:44
  #1
Medlem
Kan små spelutvecklare slå sig in på spelmarknaden och bli framgångsrika (lönsamma och bättre) utan att så att säga bli virala eller satsa miljoner på marknadsföring?
Eller behöver man alltid tung finansiell uppbackning?

Självklart kommer det alltid finnas nya företag som blir framgångsrika "över en natt", men hur långt kan man komma som "indieutvecklare" med en bra idé och bra utförande?

Kan man börja smått och växa med en och samma idé, dvs släppa ett " proof of concept" med en level, och sen ge ut uppdateringar med mer levels allt eftersom man växer...?

Frågeställningen är jävligt nära "hur långt är ett snöre", men finns det idag efterfrågan på spel från mindre spelföretag?
Citera
2017-08-13, 17:53
  #2
Avstängd
argsvennnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Kan små spelutvecklare slå sig in på spelmarknaden och bli framgångsrika (lönsamma och bättre) utan att så att säga bli virala eller satsa miljoner på marknadsföring?
Eller behöver man alltid tung finansiell uppbackning?

Självklart kommer det alltid finnas nya företag som blir framgångsrika "över en natt", men hur långt kan man komma som "indieutvecklare" med en bra idé och bra utförande?

Kan man börja smått och växa med en och samma idé, dvs släppa ett " proof of concept" med en level, och sen ge ut uppdateringar med mer levels allt eftersom man växer...?

Frågeställningen är jävligt nära "hur långt är ett snöre", men finns det idag efterfrågan på spel från mindre spelföretag?
Låter bra, hur ska du nå ut med produkten?
Citera
2017-08-13, 17:59
  #3
Medlem
Går absolut, det borde du veta om du varit med i branschen
Citera
2017-08-13, 20:06
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Så om du inte vill spendera pengar på marknadsföring eller har tur att bli "viral" hur i helvete ska du hitta kunder som vill köpa ditt spel?

Om det fanns en "formel" skulle väl alla använda den?

Precis som allt annat i livet där det finns en X faktor så kan INGEN här svara. Har du en bra idé försökt att träffas på startup meetups.
Citera
2017-08-14, 15:43
  #5
Medlem
För att förtydliga frågeställningen, så skulle man istället kunna fråga hur stor procent av framgångsrika spel idag ges ut av nya mindre "indie"-företag och hur mycket stora, väletablerade företag ger ut?

Klart marknadsföring spelar roll, men frågeställningen är också om ett mindre företag med ett bra spel men liten budget kan konkurrera med ett etablerat stort företag med ett mediokert spel men med enorm budget.

Ett bra spel får spridning via sociala medier och word of mouth, så med viral spridning avser jag mer flappy bird fads....

Har man större chans att närma sig ett etablerat spelföretag med sin idé och prototyp eller ge ut själv.
Citera
2017-08-14, 19:05
  #6
Medlem
Jag köper många indiespel via Steam så för att hitta till mig och många fler så är Steam en bra kanal. Sen om deras villkor är bra har jag ingen aning om, men helt klart värt att utvärdera: https://partner.steamgames.com/steamdirect

Jag sökte lite snabbt på hur mycket de tar vid varje försäljning och det verkar vara 30% vilket får anses vara lite av en standard då även Google Play och Apple App Store tar lika mycket. De två är även två andra kanaler om man utvecklar spel för mobila enheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback