Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-13, 21:16
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Tror att du måste bli delgiven innan utmätning. Räcker att någon ger dig ett papper så anses du vara delgiven.

Ja men nu är det så att frågan var kring utmätningen, delgiven eller ej kvittar.
Citera
2017-08-13, 22:23
  #14
Medlem
Roligast var det väl när kronkalle stod och väntade i kulisserna på Bingo-Lotto för ett par år sen för att själva se hur mycket en "klient" skulle snurra fram på miljonhjulet (kan heta något annat)
Citera
2017-08-14, 08:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Jag har en skuld till kronofogden, den är inte så pass hög men ändå rätt mycket för mig just nu,

kan kronofogden bara dra en pengar från kontot utan att man vet? Vad jag vet har ingen utmätning ens gjorts eller dylikt, har endast fått faktura med skulder osv, men hur ligger det till egentligen?

Om du har skuld hos kronkalle med utmätningsbeslut gör kronis random kontroller av bankkonton.... De kan då gå in och omgående ta ut beloppet överstigande ditt förbehållsbelopp. Du får besked om utmätningen EFTERÅT....
Detta har hänt åt några av mina bekanta.... så ha inga sparade pengar på kontot
Citera
2017-08-14, 09:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
Jag har en skuld till kronofogden, den är inte så pass hög men ändå rätt mycket för mig just nu,

kan kronofogden bara dra en pengar från kontot utan att man vet? Vad jag vet har ingen utmätning ens gjorts eller dylikt, har endast fått faktura med skulder osv, men hur ligger det till egentligen?


Ja de kan de göra , vet jag av egen erfarenhet
Citera
2017-08-14, 11:30
  #17
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Du får ett beslut om utmätning så dom börjar inte bara dra utan att du vet om det och det sker vanligtvis ett par till steg mellan att man får en faktura och utmätning.


Jag har aldrig varit hos kron-kalle men kan ju lista ut ungefär när varningarna börjar:

1. Påminnelse
2. Inkasso
3. Inkasso igen?
4. Kron-kalle
5. Delgivning

Eller något liknande? Jag ser iallafall den första påminnelsen som en varning för vad som komma skall.
Citera
2017-08-14, 15:16
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Om du har skuld hos kronkalle med utmätningsbeslut gör kronis random kontroller av bankkonton.... De kan då gå in och omgående ta ut beloppet överstigande ditt förbehållsbelopp. Du får besked om utmätningen EFTERÅT....
Detta har hänt åt några av mina bekanta.... så ha inga sparade pengar på kontot

sparade pengar menar du specifikt sparkontot eller även personkontot?
Citera
2017-08-14, 22:53
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
sparade pengar menar du specifikt sparkontot eller även personkontot?

Har du pengar på kontot så tar kronis allt utöver ditt förbehållsbelopp.... Ha ALDRIG sparade pengar på ett bankkonto om du har kronis efter dig...
Citera
2017-08-29, 12:32
  #20
Medlem
SkepticalHippos avatar
I vanliga fall sker en löneutmätning. Om man dock saknar inkomst under en period så kan de gå in och tömma dina konton.

En strulig släkting till mig fick inte ut pengar från Försäkringskassan under en period på grund av något fel med ansökningarna. Då tog Kronofogden alla pengar som fanns på dennes lönekonto samt sparkonto efter ett par månader.

Släktingen var bedrövad då denne hade noll kronor kvar. H*n hade dock betalat en del räkningar för ett belopp som översteg existensminimum och därför så ansågs h*n ha fått behålla det den behövde för månaden.
Citera
2020-01-04, 11:26
  #21
Medlem
Jag har råkat ut för att kronkallen drar större belopp från kontot utan att ens informera innan.
Man kanske har tjänat lite mer än beräknat förra året,och så klart man springer inte direkt till kronofogden och anmäler detta högre inkomst.och pengarna drogs från alla underkonton;sparkonton,kapitalkonton,förmånskonton ,ja,,you name it.så ha inget på banken!
Citera
2020-01-04, 11:54
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karl2019
Jag har råkat ut för att kronkallen drar större belopp från kontot utan att ens informera innan.
Man kanske har tjänat lite mer än beräknat förra året,och så klart man springer inte direkt till kronofogden och anmäler detta högre inkomst.och pengarna drogs från alla underkonton;sparkonton,kapitalkonton,förmånskonton ,ja,,you name it.så ha inget på banken!
"Informerad innan", om utmätning skall ske har garanterat information utgått, inte just för det tillfället, utan mer för den skuld som kronofogden anlitats för. Efter det har de att efter bästa förmåga inhösta vad som finns ovanför fastställt förbehållsbelopp. Det är inte tänkt att de skall meddela inför varje planerad åtgärd.
Citera
2020-01-21, 12:43
  #23
Medlem
Alltså "informera innan.." jag menar delgivning,och det har de visst gjort fast inte som det är tänkt tidsmässigt.(skjuta först och fråga sen)man får en delgivningskvittens att skriva på och skicka tillbaks.Det är först då de borde agera,jag kan förstå om man inte svarar och det har gått en viss tid,dagar eller veckor,att de då agerar utan min kännedom.Jag är tveksam att det är korrekt eller lagligt att göra så.visst ;man skall betala en skuld,men lagarna skall respekteras även om man ses som skurken som inte betalar för sig till samhället.
Det här är dessutom en skuld till ett annat land där en korrupt domstol och advokat har sett till att jag blir skyldig att betala rätt saftiga belopp,i underhåll. där av min civila olydnad för vårt rättssystem skyddar os inte mot sånt ,och kronofogden bara verkställer domen som vårt rättssystem har släppt in.det är sjukt .de skall inte bedöma innehållet i en dom bara verkställa det.
Man kan ju tycka att det är "bara" att ta rättshjälp i det här andra landet och lösa det där.det är inte alls lätt för en främling i ett land som är halv korrupt på alla nivåer att hitta en hederlig advokat som hjälper dig,snarare blir du ännu mera lurad på mer pengar än vad det hade kostat att lösa skulden utan gnäll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback