Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 17:11
  #1
Medlem
Jag trodde mobiler med två linser som iphone 7 +, Huawei P9 och P10 hade bäst kamera tack vare två linser men hade helt fel enligt andra personer

De säger Samsung S8, Htc 11 med en lins har bättre kamera än iphone 7 + m.m. så vad är då vitsen med 2 linser om inte bilderna blir klart bättre ?
Citera
2017-08-13, 17:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Jag trodde mobiler med två linser som iphone 7 +, Huawei P9 och P10 hade bäst kamera tack vare två linser men hade helt fel enligt andra personer

De säger Samsung S8, Htc 11 med en lins har bättre kamera än iphone 7 + m.m. så vad är då vitsen med 2 linser om inte bilderna blir klart bättre ?

Två objektiv eller ett är bara olika sätt att lösa olika fotografiska utmaningar, enkelt uttryckt.

Om man kikar på mer seriös fotografiteknik, t ex systemkameror, så har de vanligen bara en optik, visserligen utbytbar efter behov.

Men det finns gott om plats för att för att göra en bra optik för de brännvidder etc man önskar.

På en tunn smartphone är det ytterst begränsat med utrymme vilket gör att man får ta helt andra kompromisser, där dubbla objektiv är ett av valen, men inte det enda avgörande.

Därför går det inte heller att entydigt hävda att en eller två objektiv är bäst, för det beror på.... en rad andra faktorer, och vad man önskar uppnå.
Citera
2017-08-13, 17:59
  #3
Medlem
Tutlurs avatar
Fler linser innebär även mindre ljusinsläpp har jag för mig.
Citera
2017-08-13, 18:02
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gissar att du menar mobiler med 2 kameror?

Visst är det en bra idé, de komplimenterar varandra!
Citera
2017-08-13, 18:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Fler linser innebär även mindre ljusinsläpp har jag för mig.

Nja, det beror ju på det...

Om vi pratar om antal element (alltså glaslinser i ett objektiv) så gör fler att det generellt blir mindre ljusinsläpp än färre. Men sen kommer ju storleken, diametern etc, in i bilden med. Vilket kan göra att två stora linser/objektiv, släpper igenom mer ljus än ett mindre enkelt.
Citera
2017-08-13, 18:10
  #6
Medlem
Tutlurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja, det beror ju på det...

Om vi pratar om antal element (alltså glaslinser i ett objektiv) så gör fler att det generellt blir mindre ljusinsläpp än färre. Men sen kommer ju storleken, diametern etc, in i bilden med. Vilket kan göra att två stora linser/objektiv, släpper igenom mer ljus än ett mindre enkelt.
Tänkte ta upp det också men jag förutsatte att folk skulle förstå att man kan kontra effekten genom att öka volymen på linserna. Men pratar vi mobiler här så blir detta snabbt ohållbart.

(tänker på Canons f1.2L 50mm)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback