Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 17:04
  #1
Medlem
Hej! förra vecka krashade min dator när jag testade spelet Citadel forged with fire. spelet laggade grymt mycket tills jag satte allt på lägsta. efter jag stängde av spelet och gick iväg i ca 30 min så hade jag fått bluescreen. när jag startade om datorn hade jag rosa/ röda streck över delar av skärmen. jag installerade om datorn och uppdaterade drivrutinerna och allt funkade normalt.. testade rocket league (som funkat inanan) spelade ca 1 timme och kollade temperaurer som verkade vara normala. när jag stängde spelet fick jag direkt grå skärm med svarta streck över och den låste sig. sedan i startläget skedde samma visa som innan. min misstanke är att grafikkortet är kasst???? och nu behöver jag som något okunnig tips om vad jag bör köpa (inte säker på att mina övriga komponenter är för dåliga/kompitibla med nytt grafikkort) helst köper jag inte helt ny dator, och inget överdrivet men ändå tillräckligt för ovanstående. idag har jag följande

windows 7 64-bit
Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24) (beställt 8GB extra)
PEGATRON CORPORATION 2AB6 (CPU 1)
W2343 (1920x1080@59Hz)
3072MB ATI AMD Radeon HD 7900 Series (Sapphire/PCPartner)
931GB Hitachi HDS721010CLA332 (SATA)
Nätaggregat 800w

tack på förhand
Citera
2017-08-13, 18:31
  #2
Medlem
Inga problem att kasta in ett nytt grafikkort i den datorn. Det är i dagsläget ganska dåligt utbud på grafikkort då flesta korten köps upp för crypto mining och lär se ut så ett tag framöver. Ett gtx 1060 är förmodligen det bästa köpet i dagsläget, rejält mycket starkare än ditt gamla.

Skulle tipsat om 6gb varianten men den var svindyr jämfört med 3gb varianten. 3gb varianten är ca 10% sämre samt nyare spel som kräver över 3gb vram kommer strypa prestandan så du får lov att sänka någon inställning.

https://www.komplett.se/product/9177...1060-3gb-dual# Den var schysst pris med rea.
Citera
2017-08-13, 19:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Inga problem att kasta in ett nytt grafikkort i den datorn. Det är i dagsläget ganska dåligt utbud på grafikkort då flesta korten köps upp för crypto mining och lär se ut så ett tag framöver. Ett gtx 1060 är förmodligen det bästa köpet i dagsläget, rejält mycket starkare än ditt gamla.

Skulle tipsat om 6gb varianten men den var svindyr jämfört med 3gb varianten. 3gb varianten är ca 10% sämre samt nyare spel som kräver över 3gb vram kommer strypa prestandan så du får lov att sänka någon inställning.

https://www.komplett.se/product/9177...1060-3gb-dual# Den var schysst pris med rea.


Tack för svar och tips ser ju bra ut och priset är inte överdrivet. ingen aning vad crypto mining är dock :O jag är ju som sagt inte så kunnig på komponenter, vad är det man främst kollar på när det gäller grafikkorten, vad gör 6gb tillskillnad från 3gb? är Mhz som gör att det flyer på bättre (alltså snabbare) sen undrar jag om det är samma "uttag" på mitt och detta kortet? jag vet inte heller om min skärmsladd passar i eller om jag behöver köpa ny (kan inte tänka mig att det skulle ingå xD)
Citera
2017-08-13, 20:01
  #4
Avstängd
YP4XQs avatar
Kom ihåg vattenkylningen!

https://www.komplett.se/category/104...0Vattenkylning
Citera
2017-08-13, 20:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kom ihåg vattenkylningen!

https://www.komplett.se/category/104...0Vattenkylning


bra tips, tack är detta ett måste? eller kan jag mäta temperaturer först och se om behov finns? aldrig fel klart med tanke på att jag 2 gånger sabbat mina grafikkort xD
Citera
2017-08-14, 19:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlss00n
Tack för svar och tips ser ju bra ut och priset är inte överdrivet. ingen aning vad crypto mining är dock :O jag är ju som sagt inte så kunnig på komponenter, vad är det man främst kollar på när det gäller grafikkorten, vad gör 6gb tillskillnad från 3gb? är Mhz som gör att det flyer på bättre (alltså snabbare) sen undrar jag om det är samma "uttag" på mitt och detta kortet? jag vet inte heller om min skärmsladd passar i eller om jag behöver köpa ny (kan inte tänka mig att det skulle ingå xD)

Folk köper upp grafikkort som är bra på att "mine'a" olika digitala valutor så som ethereum. Den digitala valutan kan användas för att köpa saker eller säljas för riktiga pengar så folk tjänar pengar på att låta grafikkortet tugga på och räkna ut saker. Grafikkorten som är bra på detta är slutsålda eller överdrivet dyra för tillfället då crypto mining är ganska lönsamt.

Spel med flashiga texturer och höga inställningar kräver mer Vram, med 6gb vram kan du ha fler höga inställningar utan att du kommer över tröskeln jämfört med 3gb. När du kommer över tröskeln så kommer det börja lagga, även om kortet i sig är kraftigt nog för att klara uppgiften så stryps det på grund av vram brist. 3gb är på nya spel med höga inställningar i klenaste laget, men drar man ner från ultra till high så funkar det nog med 3gb.

Mhz betyder inte allt, olika mhz ger olika mycket. T.ex gtx 1060 från nvidia och RX 580 från AMD är väldigt snarlika, även fast gtx 1060 har ~400mhz mer så stirra dig inte blind på mhz siffror.

Skärm portarna till grafikkortet jag länkade är som följande.
DVI-I (dubbel länk)
3 x DisplayPort
HDMI
Du kan googla så ser du hur dom olika kontakterna ser ut, har du en nyare skärm så har du garanterat hdmi och/eller displayport. DVI-I är en äldre port. Skärmsladd följer inte med men kolla uttagen på din nuvarande skärm, ny kabel kostar inte mycket.

Kablarna som funkade till gamla grafikkortet funkar även till det nya, det nya ska ha 1st 6stifts pcie kontakt, ditt gamla hade förmodligen 1st 8 eller 2st 6 eller till och med 1st 8 och 1st 6. Hursomhelst kan jag mer eller mindre garantera att du har en kabel som passar, vissa 8 stift kontakter kommer som en 6+2 kontakt så då bara kör du i 6 stifts biten så att säga.

Vattenkylningen som länkades är för cpu'n och inte grafikkortet så det behöver du inte. Vattenkylning till grafikkort behöver du heller inte till ett 1060, det är ganska sällsynt att man köper till vattenkylning till grafikkortet om du inte kör en custom loop men det är för extrem entusiaster och kan kosta flera tusen. Kylaren som medföljer duger fint.
Citera
2017-08-15, 18:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kom ihåg vattenkylningen!

https://www.komplett.se/category/104...0Vattenkylning

<
Citera
2017-08-16, 09:02
  #8
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlss00n
bra tips, tack är detta ett måste? eller kan jag mäta temperaturer först och se om behov finns? aldrig fel klart med tanke på att jag 2 gånger sabbat mina grafikkort xD


Jag tänkte på processorn men kör på till grafikkortet också, det är ju så enkelt och relativt billigt nu för tiden. Du får både en kallare och tystare dator med det också.
Citera
2017-09-21, 03:41
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Jag tror inte de flesta korten går till mining men jag vet iofs inte. Dock ökar de ju behovet över tillgången på ordinarie prisnivå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback