Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-06, 22:49
  #13
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Ska till Wien snart en weekend . Åker själv, gillar klassisk musik museum slott äta och dricka gott . Ngt spec man se? Tänka på? Är det väldigt dyrt där? Vad skulle ni ha för budget för en weekend ? Ngt man ska undvika ?

Jag var i Wien under sensommaren 2017.

Gillar du slott, museum och dylikt så får du absolut inte missa Schönbrunn, slottet i Wien. Trädgården precis utanför Schönbrunn är riktigt vacker och Gloriette ligger på en kulle ovanför trädgården. Trots att området inte är så stort så vill jag minnas att jag promenerade runt där i flera timmar. Gloriette kan man även klättra upp på, och då får man en härlig utsikt av Wien.

Nationalbiblioteket är också ett måste: http://www.pixoto.com/images-photogr...74354092048384

Gillar du museum så finns bl.a. naturhistoriska museet. Finns en hel del till också, men det får du nog googla på.

Angående klassisk musik har jag ingen aning, var aldrig på nån föreställning. Konserthuset kan vara värd en titt, och utanför fanns det promoters av kommande konserter med klassisk musik. Vet inte hur det är under lågsäsongen dock. Annars har du Mozarthaus, som man kan gå rundvandringar i.

Wien är en fruktansvärt dyr stad. Priserna i restauranger är mer eller mindre dyrare än i Sverige. Wienerschnitzel är dock värt att prova bara för att. Men det du ska tänka på när du äter på restauranger är att personalen oftast vill ha betalt för sin service också, så bli inte förvånad om personalen börjar tigga mer pengar än vad maten kostade.
Inträdespriserna till slott, museum osv är aldrig under 10 euro.
Men sen varierar priserna ganska kraftigt beroende på vart du befinner dig. När jag var borta vid Schönbrunn så ville de ha 70 spänn(!) för helt vanligt simpelt mineralvatten, som de bara tog ungefär 0,8 euro för i ett mer avlägset område.

Om du reser ensam och stannar en weekend bara så kan du kanske klara dig med 3000-4000 spänn med lite tur. Då exklusive hotell och sånt. Fast det blir lite svårt att svara på, det beror på helt på hur ofta du tänkt äta på finare restauraunger respektive McDonalds, och om du vill festa på kvällarna osv.

Hoppas resan blir rolig.
Citera
2019-01-07, 10:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag var i Wien under sensommaren 2017.

Gillar du slott, museum och dylikt så får du absolut inte missa Schönbrunn, slottet i Wien. Trädgården precis utanför Schönbrunn är riktigt vacker och Gloriette ligger på en kulle ovanför trädgården. Trots att området inte är så stort så vill jag minnas att jag promenerade runt där i flera timmar. Gloriette kan man även klättra upp på, och då får man en härlig utsikt av Wien.

Nationalbiblioteket är också ett måste: http://www.pixoto.com/images-photogr...74354092048384

Gillar du museum så finns bl.a. naturhistoriska museet. Finns en hel del till också, men det får du nog googla på.

Angående klassisk musik har jag ingen aning, var aldrig på nån föreställning. Konserthuset kan vara värd en titt, och utanför fanns det promoters av kommande konserter med klassisk musik. Vet inte hur det är under lågsäsongen dock. Annars har du Mozarthaus, som man kan gå rundvandringar i.

Wien är en fruktansvärt dyr stad. Priserna i restauranger är mer eller mindre dyrare än i Sverige. Wienerschnitzel är dock värt att prova bara för att. Men det du ska tänka på när du äter på restauranger är att personalen oftast vill ha betalt för sin service också, så bli inte förvånad om personalen börjar tigga mer pengar än vad maten kostade.
Inträdespriserna till slott, museum osv är aldrig under 10 euro.
Men sen varierar priserna ganska kraftigt beroende på vart du befinner dig. När jag var borta vid Schönbrunn så ville de ha 70 spänn(!) för helt vanligt simpelt mineralvatten, som de bara tog ungefär 0,8 euro för i ett mer avlägset område.

Om du reser ensam och stannar en weekend bara så kan du kanske klara dig med 3000-4000 spänn med lite tur. Då exklusive hotell och sånt. Fast det blir lite svårt att svara på, det beror på helt på hur ofta du tänkt äta på finare restauraunger respektive McDonalds, och om du vill festa på kvällarna osv.

Hoppas resan blir rolig.

Tack så mycket för tipsen
Citera
2019-01-07, 16:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag var i Wien under sensommaren 2017.

Gillar du slott, museum och dylikt så får du absolut inte missa Schönbrunn, slottet i Wien. Trädgården precis utanför Schönbrunn är riktigt vacker och Gloriette ligger på en kulle ovanför trädgården. Trots att området inte är så stort så vill jag minnas att jag promenerade runt där i flera timmar. Gloriette kan man även klättra upp på, och då får man en härlig utsikt av Wien.

Nationalbiblioteket är också ett måste: http://www.pixoto.com/images-photogr...74354092048384

Gillar du museum så finns bl.a. naturhistoriska museet. Finns en hel del till också, men det får du nog googla på.

Angående klassisk musik har jag ingen aning, var aldrig på nån föreställning. Konserthuset kan vara värd en titt, och utanför fanns det promoters av kommande konserter med klassisk musik. Vet inte hur det är under lågsäsongen dock. Annars har du Mozarthaus, som man kan gå rundvandringar i.

Wien är en fruktansvärt dyr stad. Priserna i restauranger är mer eller mindre dyrare än i Sverige. Wienerschnitzel är dock värt att prova bara för att. Men det du ska tänka på när du äter på restauranger är att personalen oftast vill ha betalt för sin service också, så bli inte förvånad om personalen börjar tigga mer pengar än vad maten kostade.
Inträdespriserna till slott, museum osv är aldrig under 10 euro.
Men sen varierar priserna ganska kraftigt beroende på vart du befinner dig. När jag var borta vid Schönbrunn så ville de ha 70 spänn(!) för helt vanligt simpelt mineralvatten, som de bara tog ungefär 0,8 euro för i ett mer avlägset område.

Om du reser ensam och stannar en weekend bara så kan du kanske klara dig med 3000-4000 spänn med lite tur. Då exklusive hotell och sånt. Fast det blir lite svårt att svara på, det beror på helt på hur ofta du tänkt äta på finare restauraunger respektive McDonalds, och om du vill festa på kvällarna osv.

Hoppas resan blir rolig.

Beträffande sevärdheter ger jag dig rätt, men prisläget är absolut inte så upptrissat som du säger. Det finns ju enklare hotell och pensionat med enkelrum för 40 €. Och inte är det svindyrt att äta ute. Men jag skulle heller aldrig slanta upp 70 kr för en mineralvatten.
Citera
2019-05-01, 00:36
  #16
Medlem
Jag tycker Wien är en trevlig stad. Väldigt kompakt stad. Lätt att ta sig runt, om man lär sig att hitta. Väldigt vacker arkitektur! Ganska dyrt att äta ute och fika. (fika gör man mkt där) alkoholen är dock lite billigare där än i Sverige. Ca 40kr för en stor stark ute. God mat och god fika.
Citera
2019-05-12, 15:18
  #17
Medlem
För 19 år sedan var det mesta 30 % billigare än i Sverige, förutom elektricitet...
Har inte varit tillbaka där sedan 2001 sedan jag bodde där en tid...
Kanske blir nästa resa som inte är inbokad ännu...

Grinzig hur är det där nu för tiden...kommer ihåg att man
shoppade på Maria Hilfe strasse
Citera
2019-05-21, 22:12
  #18
Medlem
Adelaides avatar
Jag tycker faktiskt att de lite mindre storstäderna som Salzburg och Innsbruck är värda att besöka också. Österrike är ett mycket vackert land med vackra städer.
Citera
2019-08-11, 13:16
  #19
Medlem
klimpenspappas avatar
Ska faktiskt till Wien senare i år. Är det någon som har heta tips på schnitzel och öl-ställen?
Citera
2019-08-24, 20:48
  #20
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimpenspappa
Ska faktiskt till Wien senare i år. Är det någon som har heta tips på schnitzel och öl-ställen?
Bumpar denna då jag reser till Wien på måndag hittade du några särskilt bra ställen?
Citera
2019-08-31, 17:47
  #21
Medlem
klimpenspappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Bumpar denna då jag reser till Wien på måndag hittade du några särskilt bra ställen?

Är lite missnöjd då jag inte besökte tillräckligt många restauranger och barer. Men käkade Schnitzel på ett ställe som heter Reinthaler. Det var lite spartanskt men helt ok med tanke på prislappen, typ 11 euro för en fläskschnitzel(!?) med div. tillbehör. De hade en hel del andra traditionella rätter som också lät lockande. Kan tänka mig att det finns bättre ställen, men det var som sagt trevligt och prisvärt.

Gällande barer och pubar har jag inte så mycket att ge, svårt att komma ihåg när man irrar runt lätt salongsberusad. Men gå runt på t.ex. Schwedenplatz eller Stubentor så lär du säkert hitta något.
Citera
2019-08-31, 18:19
  #22
Medlem
Åkte med en båt på Danau som var likt en turistbuss med guide fast på vatten istället. Lugnt och skönt med förtäring. Man hinner se något, kan röra på sig lite och har toa vid behov.
Citera
2019-09-10, 14:35
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det finns en Wien-tråd, men den verkar vara död sedan länge så jag startar en ny.

Hur är Wien som stad? Ska dit i några dagar på semester, och vad får man absolut inte missa? Har sett ett fåtal inlägg där folk beskriver staden som "tråkig", men det har jag verkligen svårt att tänka mig.

Dock verkar inte Wien vara ett så populärt resmål för svenskar (antagligen för att det är billigare att flyga till Prag, som är en lite överskattad stad enligt mig).

Kom med alla tips!
Mycket bullshit här i tråden Själv invandrare i landet sedan många år. Wiens befolkning omfattar bl a runt 30% icke-Österrikiska medborgare, största andelarna utgörs av serber och tyskar. Inte konstigt om man betraktar Wien som f d huvudstad i Europas en gång största och mest betydelsfulla monarki. Känner mig mer välkommen och hemma vid mina besök i Wien än i många svenska städer, stora som små. OM nu andelen utländska medborgare skulle vara av betydelse för ett besök utomlands (läs scbs svenska statistik.)
Trevlig stad, rikt kulturliv, rik historia. Läs på om Habsburgska riket om du är historie-intresserad. Gastronomi som slår det mesta svenska. Som överallt luktar man om det rör sig om en turistfälla eller inte. Historiskt centrum (bl a 1:a och 2:a distriktet) och därmed mycket turister, trevligt i bl a 7:e och 9:e distrikten, ung publik, gott om småskaliga butiker/barer/restauranger. Torghandel med bl a Karamelitermarkt. Mycket goda viner med ganska omfattande vingårdar inom stadens gränser (bl a Nussdorf, Grinzing etc), därtill direkt utskänkning (som alltid får man i de flesta fall vad man betalar för).
Ordning och reda parat med gemytligt och okomplicerat uteliv. Med tunnelbana och spårvagn är det mesta lätt att nå.

Tråkig? No way!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2863741

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback