Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 16:52
  #1
Medlem
Hej! Jag har nyligen påbörjat mina heltidsstudier på komvux (den 7e augusti) och jag fick veta att jag blev antagen sen nästan en månad tillbaka. Jag var arbetssökande i några månader innan och jag undrar om jag måste fylla i min aktivitetsrapport för juli med en massa jobb jag "sökt" fastän att jag vetat att jag inte kommer kunna arbeta nu framåt under en längre tid? Får jag ingen utvecklingsersättning om jag inte gör det?
Citera
2017-08-13, 21:54
  #2
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av championdick
Hej! Jag har nyligen påbörjat mina heltidsstudier på komvux (den 7e augusti) och jag fick veta att jag blev antagen sen nästan en månad tillbaka. Jag var arbetssökande i några månader innan och jag undrar om jag måste fylla i min aktivitetsrapport för juli med en massa jobb jag "sökt" fastän att jag vetat att jag inte kommer kunna arbeta nu framåt under en längre tid? Får jag ingen utvecklingsersättning om jag inte gör det?
Ja du ska skicka in en rapport. Mitt tips är att välja ett 20-tal utannonserade jobb och skriva att du sökt dem. Det viktiga är att du skickar in en rapport i tid, och med innehåll som godkänns. Att du sen inte sökt jobben spelar ingen roll.
Citera
2017-08-13, 22:05
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja du ska skicka in en rapport. Mitt tips är att välja ett 20-tal utannonserade jobb och skriva att du sökt dem. Det viktiga är att du skickar in en rapport i tid, och med innehåll som godkänns. Att du sen inte sökt jobben spelar ingen roll.
Korrekt svar av Bunny. Kanske inte behöver vara 20 jobb, men ett gäng i alla fall. Tror knappast någon kollar upp om de är sökta eller ej, de är ju nerlusade av jobb på AF. Dock skall väl Augustis jobbrapport "skickas in" mellan 1-14 september. Men jag är inte säker där.
Citera
2017-08-13, 22:46
  #4
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av championdick
Hej! Jag har nyligen påbörjat mina heltidsstudier på komvux (den 7e augusti) och jag fick veta att jag blev antagen sen nästan en månad tillbaka. Jag var arbetssökande i några månader innan och jag undrar om jag måste fylla i min aktivitetsrapport för juli med en massa jobb jag "sökt" fastän att jag vetat att jag inte kommer kunna arbeta nu framåt under en längre tid? Får jag ingen utvecklingsersättning om jag inte gör det?

Vet af om att du pluggar? Har dom godkänt det?
Isåfall - skriv 'studier' i rapporten. Om du behöver söka jobb eller inte borde du nog fråga din handläggare om för att vara säker, och inte lita på oss amatörer på Flashback.
Citera
2017-08-14, 00:06
  #5
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Korrekt svar av Bunny. Kanske inte behöver vara 20 jobb, men ett gäng i alla fall. Tror knappast någon kollar upp om de är sökta eller ej, de är ju nerlusade av jobb på AF. Dock skall väl Augustis jobbrapport "skickas in" mellan 1-14 september. Men jag är inte säker där.
Håller med om att 20 är i överkant, men en del handläggare kräver rätt mycket aktivitet av unga arbetssökande, så tänkte att det är lika bra att vara på den säkra sidan.

Helt rätt att rapport för augusti lämnas 1-14 september, men frågan gällde rapporten som ska lämnas i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Vet af om att du pluggar? Har dom godkänt det?
Isåfall - skriv 'studier' i rapporten. Om du behöver söka jobb eller inte borde du nog fråga din handläggare om för att vara säker, och inte lita på oss amatörer på Flashback.
Vi vet inte om TS fråga gäller studier i eller utanför ett program hos Af, men TS ska i vilket fall som helst inte skriva studier i sin rapport, eftersom rapporten avser juli månad.
Citera
2017-08-14, 00:09
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av championdick
Hej! Jag har nyligen påbörjat mina heltidsstudier på komvux (den 7e augusti) och jag fick veta att jag blev antagen sen nästan en månad tillbaka. Jag var arbetssökande i några månader innan och jag undrar om jag måste fylla i min aktivitetsrapport för juli med en massa jobb jag "sökt" fastän att jag vetat att jag inte kommer kunna arbeta nu framåt under en längre tid? Får jag ingen utvecklingsersättning om jag inte gör det?

Har glömt att fråga...om dina studier inte är hos Af, och du inte tidigare deltagit i program, så ka det ju vara så att du redan skrivit ut dig från Af...vilket kommer innebära att du förmodligen inte kan skicka in någon rapport...men det märker du ju i så fall.
Citera
2017-08-14, 00:42
  #7
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av championdick
Hej! Jag har nyligen påbörjat mina heltidsstudier på komvux (den 7e augusti) och jag fick veta att jag blev antagen sen nästan en månad tillbaka. Jag var arbetssökande i några månader innan och jag undrar om jag måste fylla i min aktivitetsrapport för juli med en massa jobb jag "sökt" fastän att jag vetat att jag inte kommer kunna arbeta nu framåt under en längre tid? Får jag ingen utvecklingsersättning om jag inte gör det?

Ja, du måste fylla i att du sökt jobb fram till sista vardagen innan du började plugga.

Nej, du kommer inte få några pengar då eftersom du fortfarande var arbetslös.

Jag fixade min högskolebehörighet i Mars 2011. I Augusti skulle jag börja på Universitetet vilket jag sen gjorde. Var hög arbetslöshet i min hemstad, var inte så, sugen på att jobba och tyckte att någon som verkligen behövde jobba istället kunde få göra det. Så jag levde på Soc mellan April-Augusti där jag fejkade vilka jobb jag sökt
Citera
2017-08-15, 17:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ja, du måste fylla i att du sökt jobb fram till sista vardagen innan du började plugga.

Nej, du kommer inte få några pengar då eftersom du fortfarande var arbetslös.
Oj okej, vad bra att jag fyllde i den då!
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har glömt att fråga...om dina studier inte är hos Af, och du inte tidigare deltagit i program, så ka det ju vara så att du redan skrivit ut dig från Af...vilket kommer innebära att du förmodligen inte kan skicka in någon rapport...men det märker du ju i så fall.
Det finns lite förvirring om just det, AF skulle ha väglett mig genom ett "Utbildningskontrakt" i samband med att jag påbörjar mina studier (ett Utbildningskontrakt höjer summan man får i bidrag från CSN). Vilket har blivit försenat p.g.a. AF och min kommuns vuxenutbildnings planlösa hantering av ärendet.
Det är dock en separat fråga, som jag försöker lösa just nu med min handläggare!

Tack för hjälpen allesamman!
Citera
2017-08-18, 16:08
  #9
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det viktiga är att du skickar in en rapport i tid, och med innehåll som godkänns. Att du sen inte sökt jobben spelar ingen roll.

Högst anmärkningsvärt att du uppmanar andra till att fuska. Det är å andra sidan inte så märkvärdigt kanske när det är ryska maffian som tagit över Arbetsförnedringen nuförtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback