Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 16:26
  #1
Medlem
DMfanNo1s avatar
Har läst och hört att skivbolag gärna undviker att signa redan spridda låtar, men vad beror det på? Det går väl inte att avgöra om låtarna är bra eller dåliga om man först inte lägger upp dem på nätet. Jag känner inte till någon artist som inte har kunnat signa sina första låtar med skivbolag. Någon som vet vad som egentligen gäller?

Förresten, vad bör man tänka på när man signar med skivbolag? Någon som har erfarenhet av att samarbeta med utländska bolag som har sina kontor utomlands? Hur har det gått, var det mycket resor eller sköttes allting via nätet? Kostade det någonting i början?
Citera
2017-08-13, 16:30
  #2
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
"It's all 'bout the money, it's all 'bout the dun dun do do do dumb", antar jag?
Citera
2017-08-13, 16:32
  #3
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
"It's all 'bout the money, it's all 'bout the dun dun do do do dumb", antar jag?

Ja men vad menar du? Låten kommer ju ändå hamna på nätet efter signingen. Och säg att låten inte har hörts av särskilt många ännu, vad skulle problemet vara då? Rättigheterna tillhör ju ändå låtskrivaren.
Citera
2017-08-13, 16:36
  #4
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Ja men vad menar du? Låten kommer ju ändå hamna på nätet efter signingen. Och säg att låten inte har hörts av särskilt många ännu, vad skulle problemet vara då? Rättigheterna tillhör ju ändå låtskrivaren.

Jo, men det kanske inte går att tjäna lika mycket pengar då, marknaden är kanske redan mättad om den redan legat ute, så klart inte helt, men tillräckligt för att dom inte ska tjäna lika mycket på låten för att det ska vara värt det?
Citera
2017-08-13, 16:38
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Rättigheterna tillhör ju ändå låtskrivaren.
Rättigheten att stå som upphovsman ja. Alla andra rättigheter är förhandlingsbara.

I vissa länder, som exempelvis England - om jag minns korrekt, är även den ideella rätten/droit moral/moral right förhandlingsbar.

Bolaget vill vara med och ta fram planen för hur artisten lanseras och presenteras. Att bara göra en bra låt räcker inte för att bli en artist hos ett bolag.
Citera
2017-08-13, 16:44
  #6
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Jo, men det kanske inte går att tjäna lika mycket pengar då, marknaden är kanske redan mättad om den redan legat ute, så klart inte helt, men tillräckligt för att dom inte ska tjäna lika mycket på låten för att det ska vara värt det?

Kanske, men kanske inte. Tittar man på exempelvis Martin Garrix låtar så hade han lagt upp dem på Youtube innan han fick kontraktet, vad bolaget gjorde då var att förbättra mixen med hjälp utav proffs, och låten slog igenom riktigt stort efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Rättigheten att stå som upphovsman ja. Alla andra rättigheter är förhandlingsbara.

I vissa länder, som exempelvis England - om jag minns korrekt, är även den ideella rätten/droit moral/moral right förhandlingsbar.

Bolaget vill vara med och ta fram planen för hur artisten lanseras och presenteras. Att bara göra en bra låt räcker inte för att bli en artist hos ett bolag.

Vad menar du att man behöver göra förutom att göra bra musik? Och hur vet du det, jobbar du själv i musikbranschen? Känner du till alla skivbolag som finns?
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-08-13 kl. 17:34.
Citera
2023-08-06, 20:14
  #7
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Har läst och hört att skivbolag gärna undviker att signa redan spridda låtar, men vad beror det på?

Ähh, det där en myt. Många skivbolag snor från osignade artister och låtskrivare hela tiden. Dom får en inspelning från någon okänd stjärna, och efter att ha passat originalet, så ger dom låten till någon av sina egna signade artister och låtskrivare.
Citera
2023-08-11, 09:12
  #8
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Har läst och hört att skivbolag gärna undviker att signa redan spridda låtar, men vad beror det på? Det går väl inte att avgöra om låtarna är bra eller dåliga om man först inte lägger upp dem på nätet. Jag känner inte till någon artist som inte har kunnat signa sina första låtar med skivbolag. Någon som vet vad som egentligen gäller?

Förresten, vad bör man tänka på när man signar med skivbolag? Någon som har erfarenhet av att samarbeta med utländska bolag som har sina kontor utomlands? Hur har det gått, var det mycket resor eller sköttes allting via nätet? Kostade det någonting i början?

Jag samarbetar med ett engelskt indiebolag som heter The Animal Farm. De distribuerar via Universal.
All kommunikation sker via nätet, mail och Skype. Jag låg inte på Spotify innan släpp, dock på Soundcloud. De tar 150£ för omkostnader och upplägg, plus 50% av strömningsintäkterna.

I den bästa av världar vill man ju inte betala en spänn för att komma fram, men jag ser de 150£ som annonskostnad och intalar mig själv att det är värt det.
Citera
2023-08-11, 09:19
  #9
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1


Vad menar du att man behöver göra förutom att göra bra musik? Och hur vet du det, jobbar du själv i musikbranschen? Känner du till alla skivbolag som finns?

Det beror ju lite på genre. Men det hjälper att se bra ut, vara lätt att styra och vilja jobba röven av sig för småslantar. Det finns artister idag som har strömningar i platinavolymer som ändå måste jobba med något annat vid sidan om.

Man får inte glömma att musikindistrin skiter i musiken, det är en industri som alla andra och det är pengarna som betyder något.

"....Give me a songwriter, and make sure he is alone, and bring me a cheeseburger and the new Rolling Stone".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback