Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 15:52
  #1
Medlem
Lyckades fiska till mig ett alldeles för bra jobb inom IT/finans nyligen och börjar där i oktober. Med det kommer ju kravet att gå från halvslusk till representabel, något som är sådär lagom oklart om man som mig är född och uppvuxen i en arbetarklassfamilj.

Så vad behöver jag fylla upp min garderob med? För referens ligger lönen högt och med riktigt bra förmåner utöver det, plus en hel del resande, så jag är inte ute efter "Dressman-kläder" som svar. Rollen kommer vara kundfokuserad inom IT-drift om det är intressant för att besvara inlägget.

Vad jag skrivit ner hittills:

1. Kostym (en mörkblå och en mörkgrå)
2. En uddakavaj (färg?)
3. Skjortor (märke, och hur många?)
4. Några chinos/andra byxor till uddakavaj/skjorta (hur många par, vilket märke?)
5. Slips (hur många, vilket märke?)
6. Två par oxfordskor (hur många, vilket märke?)
7. En rock eller liknande för vintern (märke?)
8. Annat?

Budget: 25-30k, kan sträcka mig lite längre än så långsiktigt. Men inga "köp två kostymer för 15000 kr styck, det är bättre"-tips då budgeten inte är oändlig. Max 30k initialt helt enkelt.

Krav: att kunna prova allt innan köp, förslagsvis Stockholm då det är närmast. Göteborg kan fungera också då jag har några möten där innan jag slutar nuvarande jobbet.
Citera
2017-08-13, 16:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6-0
Lyckades fiska till mig ett alldeles för bra jobb inom IT/finans nyligen och börjar där i oktober. Med det kommer ju kravet att gå från halvslusk till representabel, något som är sådär lagom oklart om man som mig är född och uppvuxen i en arbetarklassfamilj.

Så vad behöver jag fylla upp min garderob med? För referens ligger lönen högt och med riktigt bra förmåner utöver det, plus en hel del resande, så jag är inte ute efter "Dressman-kläder" som svar. Rollen kommer vara kundfokuserad inom IT-drift om det är intressant för att besvara inlägget.

Vad jag skrivit ner hittills:

1. Kostym (en mörkblå och en mörkgrå)
2. En uddakavaj (färg?)
3. Skjortor (märke, och hur många?)
4. Några chinos/andra byxor till uddakavaj/skjorta (hur många par, vilket märke?)
5. Slips (hur många, vilket märke?)
6. Två par oxfordskor (hur många, vilket märke?)
7. En rock eller liknande för vintern (märke?)
8. Annat?

Budget: 25-30k, kan sträcka mig lite längre än så långsiktigt. Men inga "köp två kostymer för 15000 kr styck, det är bättre"-tips då budgeten inte är oändlig. Max 30k initialt helt enkelt.

Krav: att kunna prova allt innan köp, förslagsvis Stockholm då det är närmast. Göteborg kan fungera också då jag har några möten där innan jag slutar nuvarande jobbet.
Kontrollera klädkoden på din framtida arbetsplats först (fråga din framtida chef). Jag arbetar själv i finans och beroende på människornas position bär de allt från vardaglig till strikt affärsstil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback