Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 12:30
  #1
Medlem
Märkte att mitt pass gått ut men har hört rykten att nordiska körkort duger som id bevis i Norden men skulle vilja veta om det finns någon sanning bakom det och om det är möjligt
Citera
2017-08-13, 12:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superboonan
Märkte att mitt pass gått ut men har hört rykten att nordiska körkort duger som id bevis i Norden men skulle vilja veta om det finns någon sanning bakom det och om det är möjligt
Det korta svaret, ja.


Det lite längre svaret från svenska ambassadens i Finlands sida.
Inom Norden gäller passfrihet för nordiska medborgare.
Citera
2017-08-13, 17:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superboonan
Märkte att mitt pass gått ut men har hört rykten att nordiska körkort duger som id bevis i Norden men skulle vilja veta om det finns någon sanning bakom det och om det är möjligt

Pass är inte nödvändigt men däremot är ett körkort inte officiellt id. Har använt körkortet som id då jag åkt båt mellan Finland och Sverige och det har funkat, men jag antar det beror på hur noga kontrollanten är om du råkar ut för någon sådan. Senast jag flög till och från Sverige var det ingen som kollade någonting. Då hade jag förstås checkat in via nätet och hade inget bagage.
Citera
2017-10-05, 19:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av is8550
Pass är inte nödvändigt men däremot är ett körkort inte officiellt id. Har använt körkortet som id då jag åkt båt mellan Finland och Sverige och det har funkat, men jag antar det beror på hur noga kontrollanten är om du råkar ut för någon sådan. Senast jag flög till och från Sverige var det ingen som kollade någonting. Då hade jag förstås checkat in via nätet och hade inget bagage.

Körkort är ett id i de nordiska länderna så länge du är nordisk medborgare men åker du till tex Tyskland gäller de inte.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2863679

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback