Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-13, 18:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
På min arbetsplats plockar vad katten som helst, bara dom har hög utbildning, inom vad verkar kvitta.

Dessa stökar till en massa, och brukar sluta något år senare.
Dom brukar aldrig lära sig någonting eftersom dom redan vid tillträdet har tänkt att gå till ett bättre betalt jobb, då titelsamlare, av någon anledning, är eftertraktade.

Intressant. Får man fråga inom vad du jobbar idag? Om du inte vill säga specifikt kan du berätta område kanske?

Jag kanske har fel i min tes då. Att medeljobben om man uttrycker sig så så är oftast en utbildning ingen belastning även om man kanske inte kan hålla lika hög konkurrens om man pluggar mer flum?
Citera
2017-08-13, 19:04
  #26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Intressant. Får man fråga inom vad du jobbar idag? Om du inte vill säga specifikt kan du berätta område kanske?

Jag kanske har fel i min tes då. Att medeljobben om man uttrycker sig så så är oftast en utbildning ingen belastning även om man kanske inte kan hålla lika hög konkurrens om man pluggar mer flum?
Nej, det är en relativt lite bransch.
Citera
2017-08-13, 19:39
  #27
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hej!

Jag går som vanligt i livstankar och vad man ska göra.

Kom just in på Statsvetenskap på SU. Är intresserad av samhälle, politik och den biten. Men efter läst flertalet trådar och så gällande det så är det inte någon utbildning som genererar en bra arbetsmarknad efter.

Hur ser ni på mer diffusa utbildningar? Kan det vara värt för en som mig att studera Statsvetenskap, Lite företagsekonomi, Sociologi, Humaniora, Språk osv?

Frågan är väl om det kan vara en belastning för att söka jobb efter på lägre nivå att man blir överkvalificerad men samtidigt inte kvalificerad för några mycket bättre jobb heller?

Det beror på vilken utbildning man har, men visst skulle det kunna vara en belastning. Du kan få svårt att få enklare jobb, då du kan anses vara överkvalificerad. Samtidigt kan det vara brist på jobb i just din bransch (dock inget som arbetsgivare bryr sig om). Det kan leda till långtidsarbetslöshet. Om du ända ska ta studielån för en högskoleutbildning, så ta en utbildning som har en bra arbetsmarknad. Något inom vården eller liknande.
Citera
2017-08-13, 23:46
  #28
Medlem
Det viktigaste är att du är driven, presterar bra resultat på kurserna och eventuellt ha relevanta sidoprojekt/intressen kopplade till studierna. Då kan man gå hur långt som helst, oavsett utbildning.
Citera
2017-08-13, 23:56
  #29
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Så du menar att även mer "diffusa" utbildningar som inte är rena yrkesrelaterade som jag nämnde t ex Statsvetenskap, Sociologi, Historia, Språk är bättre än att stå utan? Även om arbetsmarknaden inte är glasklar för dessa?

Jag tänker ju att om man väl har examen och inte riktigt kommer vidare och måste börja söka lägre kvalificerade jobb som t ex Lager, Butik, Service etc är det inte i det fallet en last att ha examen?

Det är ju bara att låta bli att skriva att du har en examen om du ska söka såna jobb.
Citera
2017-08-14, 13:41
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Det beror på vilken utbildning man har, men visst skulle det kunna vara en belastning. Du kan få svårt att få enklare jobb, då du kan anses vara överkvalificerad. Samtidigt kan det vara brist på jobb i just din bransch (dock inget som arbetsgivare bryr sig om). Det kan leda till långtidsarbetslöshet. Om du ända ska ta studielån för en högskoleutbildning, så ta en utbildning som har en bra arbetsmarknad. Något inom vården eller liknande.

Det jag tyvärr tänker det sista stycket du skriver. Vikten i att idag ta en utbildning som ger iallafall en ok arbetsmarknad. Vilket jag kan tyda att just Statsvetenskap och en hel del i Humaniora inte ger?

Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Det viktigaste är att du är driven, presterar bra resultat på kurserna och eventuellt ha relevanta sidoprojekt/intressen kopplade till studierna. Då kan man gå hur långt som helst, oavsett utbildning.

Driven vet jag inte riktigt om jag är. Mer än att jag har intresset mot samhälle/statsvetenskap. Så eventuellt då engagera sig politiskt. Annars vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Det är ju bara att låta bli att skriva att du har en examen om du ska söka såna jobb.

Det kan man iofs göra, men då är ju frågeställningen vad man gjort i CV't dom åren man tagit den examen?
Citera
2017-08-14, 13:44
  #31
Medlem
Problemet i mitt fall är att jag känner en viss press på att någon gång ta tag i studier. Är nära 25 års åldern snarare än 20 års åldern.

Men problematiken är att jag vet inte vad jag ska ta statsvetenskapen vidare till. Vet inte vad jag konkret vill jobba med, samhällsfrågor intresserar. Men inte att jobba som typ handläggare på en kommun, eller utredare osv.

Egentligen kanske jag är inne på helt annat spår, vad vet jag. Att jobba internationellt vore lockande i varje fall.

Så summerat vet jag inte vad jag ska exakt åstadkomma med kandidatexamen i Statsvetenskap mer än att plugga något som intresserar en del och att plugga för att plugga och slippa pressen på det.

Samt att slippa lägre jobben också.
Citera
2017-08-14, 18:58
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Problemet i mitt fall är att jag känner en viss press på att någon gång ta tag i studier. Är nära 25 års åldern snarare än 20 års åldern.

Men problematiken är att jag vet inte vad jag ska ta statsvetenskapen vidare till. Vet inte vad jag konkret vill jobba med, samhällsfrågor intresserar. Men inte att jobba som typ handläggare på en kommun, eller utredare osv.

Egentligen kanske jag är inne på helt annat spår, vad vet jag. Att jobba internationellt vore lockande i varje fall.

Så summerat vet jag inte vad jag ska exakt åstadkomma med kandidatexamen i Statsvetenskap mer än att plugga något som intresserar en del och att plugga för att plugga och slippa pressen på det.

Samt att slippa lägre jobben också.

Läs mer på universitetens hemsidor om deras program kanske. Det finns garanterat flera program med mer framtidssäkerhet än Statsvetenskap, som du finner intressanta.
(Jag försöker inte tracka ner på Statsvetenskap, ett väldigt intressant och bra program).

Vill du bara plugga det, så är mitt råd att som tidigare nämnt var driven, ha sidoprojekt och läs det på ett bra universitet, så har du alla möjligheter att få ett relevant och schysst kneg.
Citera
2017-08-14, 20:56
  #33
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Det kan man iofs göra, men då är ju frågeställningen vad man gjort i CV't dom åren man tagit den examen?

Det där med att ha en lucka i CV:t skulle vara så ödesdigert har jag insett är en stor myt, ofta så får man inte ens frågan och de få gångerna man får den frågan så handlar det mer om nyfikenhet snarare än om att försöka sätta dit en. De fattar ju ändå att folk inte kan alltid vara sysselsatta.

Annars om man oroar sig så kan man alltid dra den gamla klyschan att man varit ute och rest och funnit sig själv.
Citera
2017-08-15, 09:44
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Läs mer på universitetens hemsidor om deras program kanske. Det finns garanterat flera program med mer framtidssäkerhet än Statsvetenskap, som du finner intressanta.
(Jag försöker inte tracka ner på Statsvetenskap, ett väldigt intressant och bra program).

Vill du bara plugga det, så är mitt råd att som tidigare nämnt var driven, ha sidoprojekt och läs det på ett bra universitet, så har du alla möjligheter att få ett relevant och schysst kneg.

Japp ska börja göra det. Känns i dagens arbetsmarknad att det är bättre att välja utbildningar som efterfrågas mer eller är mer konkreta tror jag. Överutbildning blir ju snart ett ämne att tala om.

Ska nog kika mer åt program som Ekonomi, Vården, Lärare etc där man vet vad man får.
Men först och främst ska jag ta tag i komvux och matten. Det är bättre att ha behörighet över Matte A i allafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Det där med att ha en lucka i CV:t skulle vara så ödesdigert har jag insett är en stor myt, ofta så får man inte ens frågan och de få gångerna man får den frågan så handlar det mer om nyfikenhet snarare än om att försöka sätta dit en. De fattar ju ändå att folk inte kan alltid vara sysselsatta.

Annars om man oroar sig så kan man alltid dra den gamla klyschan att man varit ute och rest och funnit sig själv.

Det har du nog rätt i iofs. I vårt moderna samhälle är det många som reser långa resor osv. Så att ha glapp/luckor är nog vanligare kanske än ovanligt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback