Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 03:23
  #1
Medlem
0Z8Ss avatar
Det är så att jag har en annons uppe där jag skriver att jag önskar hyra en bostad till hösten. Tidigare idag fick jag ett sms av en kvinna, som ombad mig svara på sms:et så skulle hon ringa vid ett specifikt klockslag på kvällen. Jag svarade inte pågrund ut av sms:et kändes suspekt. I sms:et skrev hon att hon har ett rum att hyra ut i en exklusiv lägenhet i centrala stan, med inflyttning redan 1 sep; vissa felstavningar och konstiga formuleringar. Jag söker på numret ovh hittar att runt 900 pers har sökt efter samma nummer, men det står varken namn eller någonting.
En timma senare ringde ett dolt nummer, det är hon. Trots att jag inte svarat på sms:et, och trotts långt mycket tidigare än det angivna klockslaget i ringer hon upp mig. En äldre kvinna, låter oerhört trevlig och sympatisk, entusiastiskt berättar om detta fantastiska lägenhet jag kan få hyra ett rum i, 90 kvm lägenhet mitt i staden, hon är nästan aldrig hemma så jag kan i det närmsta betrakta det som att jag hyr hela lägenheten, till en månadshyra på 6500 (i annonsen har jag skrivit att min maxhyra är något lägre) och utan deponering. Parkering, stor inglasad balkong, egen toalett m.m. Hon berättar att hon har haft en annan kille som inneboende, trots att han från börjar endast skulle bo där ett halvår, trivdes han så bra att han blev kvar tre år. Jag, som drabbas av denna ironi jag brukar drabbas av då något skumt är på gång, svarar något nonchalant och frånvarande men låter samtalet fortgå; hon maler på om vilket fantastiskt erbjudande detta är och att hon speciellt valt ut mig bland alla annonser - hon ansåg att min annons var som klippt och skuren. Hennes var den absolut bästa, hon fortskred dessutom med att berätta om att hon själv undviker med att lägga ut en egen annons för rummet, eftersom hennes telefon i det fallet hade gått stup i ett. Sedan gick hon på om hur lätt det är att bli lurad i dag i jakten på andrahandskontrakt, antog att ingen ännu hört av sig till mig (faktum är att redan 7 st har hört av sig) och när jag påpekade det svarade hon kvickt att de alla måste vara falska. Hon frågar mig enkla frågor som flickvän, jobb etc. Återigen tog hon upp hur lätt det är att bli lurad idag, och då säger jag det till henne, att jag är medveten med riskerna, och med det gör jag det klart för henne att jag även finner detta samtalet misstänksamt. Då vänder hennes gemytliga ättetyd i ett, hon surnar till och säger att hon känner sig kränkt, det eskalerar fort och hon försöker göra det klart för mig hur försiktig man måste vara med luriga människor, att jag inte ligger i tillräckligt för att hitta en bostad och att det är mycket svårt nu när alla studenter börjar vid månadsskiftet. Jag försöker få en syl i vädret, men är något perplex över situationen, det blir inte mycket mer, tillslut svär hon bittert och slänger hon luren i örat på mig.

Jag har svårt att återge samtalet rättvist (det var verkligen märkligt), men jag är övertygad om att hon försökte blåsa mig på något sätt. Förutsatt att jag tolkade rätt, så är detta min fråga: På vilket sätt hade jag kunnat bli blåst? Jag kan inte sådant här så bra, det enda egentligen som jag går efter att de vanliga säkerhetsrutinerna, som att inte betala något i förskott, eller att ta kontakt med fastighetsägaren för att kontrollera att värden har rätt att hyra ut. Så återigen, och det är något som gör mig lite konfunderad, hur hade jag kunnat bli blåst om nu så vore fallet?

Om det finns felstavningar eller om det är dålig rytm i texten ber jag om ursäkt, klockan är mycket.
Citera
2017-08-13, 09:32
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Helt omöjlig text att läsa, går folk inte i skolan längre??? Ett enda jävla stycke. Helt omöjligt
Citera
2017-08-13, 10:05
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Helt omöjlig text att läsa, går folk inte i skolan längre??? Ett enda jävla stycke. Helt omöjligt

Det är så att jag har en annons uppe där jag skriver att jag önskar hyra en bostad till hösten. Tidigare idag fick jag ett sms av en kvinna, som ombad mig svara på sms:et så skulle hon ringa vid ett specifikt klockslag på kvällen. Jag svarade inte pågrund ut av sms:et kändes suspekt. I sms:et skrev hon att hon har ett rum att hyra ut i en exklusiv lägenhet i centrala stan, med inflyttning redan 1 sep; vissa felstavningar och konstiga formuleringar. Jag söker på numret ovh hittar att runt 900 pers har sökt efter samma nummer, men det står varken namn eller någonting.

En timma senare ringde ett dolt nummer, det är hon. Trots att jag inte svarat på sms:et, och trotts långt mycket tidigare än det angivna klockslaget i ringer hon upp mig. En äldre kvinna, låter oerhört trevlig och sympatisk, entusiastiskt berättar om detta fantastiska lägenhet jag kan få hyra ett rum i, 90 kvm lägenhet mitt i staden, hon är nästan aldrig hemma så jag kan i det närmsta betrakta det som att jag hyr hela lägenheten, till en månadshyra på 6500 (i annonsen har jag skrivit att min maxhyra är något lägre) och utan deponering.

Parkering, stor inglasad balkong, egen toalett m.m. Hon berättar att hon har haft en annan kille som inneboende, trots att han från börjar endast skulle bo där ett halvår, trivdes han så bra att han blev kvar tre år. Jag, som drabbas av denna ironi jag brukar drabbas av då något skumt är på gång, svarar något nonchalant och frånvarande men låter samtalet fortgå; hon maler på om vilket fantastiskt erbjudande detta är och att hon speciellt valt ut mig bland alla annonser - hon ansåg att min annons var som klippt och skuren.

Hennes var den absolut bästa, hon fortskred dessutom med att berätta om att hon själv undviker med att lägga ut en egen annons för rummet, eftersom hennes telefon i det fallet hade gått stup i ett. Sedan gick hon på om hur lätt det är att bli lurad i dag i jakten på andrahandskontrakt, antog att ingen ännu hört av sig till mig (faktum är att redan 7 st har hört av sig) och när jag påpekade det svarade hon kvickt att de alla måste vara falska. Hon frågar mig enkla frågor som flickvän, jobb etc.
Återigen tog hon upp hur lätt det är att bli lurad idag, och då säger jag det till henne, att jag är medveten med riskerna, och med det gör jag det klart för henne att jag även finner detta samtalet misstänksamt. Då vänder hennes gemytliga ättetyd i ett, hon surnar till och säger att hon känner sig kränkt, det eskalerar fort och hon försöker göra det klart för mig hur försiktig man måste vara med luriga människor, att jag inte ligger i tillräckligt för att hitta en bostad och att det är mycket svårt nu när alla studenter börjar vid månadsskiftet. Jag försöker få en syl i vädret, men är något perplex över situationen, det blir inte mycket mer, tillslut svär hon bittert och slänger hon luren i örat på mig.

Jag har svårt att återge samtalet rättvist (det var verkligen märkligt), men jag är övertygad om att hon försökte blåsa mig på något sätt. Förutsatt att jag tolkade rätt, så är detta min fråga: På vilket sätt hade jag kunnat bli blåst? Jag kan inte sådant här så bra, det enda egentligen som jag går efter att de vanliga säkerhetsrutinerna, som att inte betala något i förskott, eller att ta kontakt med fastighetsägaren för att kontrollera att värden har rätt att hyra ut. Så återigen, och det är något som gör mig lite konfunderad, hur hade jag kunnat bli blåst om nu så vore fallet?

Om det finns felstavningar eller om det är dålig rytm i texten ber jag om ursäkt, klockan är mycket.
Citera
2017-08-13, 12:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
bla bla...

Du tog inte hennes namn så du kunde kolla om hon var skriven på adressen, sedan söka efter ett telefon nummer till personen.

Du skulle fråga när du kan få se lägenheten.

skumt att ringa med dolt nummer, men det kan finnas anledningar till det.
Citera
2017-08-13, 15:48
  #5
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Du tog inte hennes namn så du kunde kolla om hon var skriven på adressen, sedan söka efter ett telefon nummer till personen.

Du skulle fråga när du kan få se lägenheten.

skumt att ringa med dolt nummer, men det kan finnas anledningar till det.

Jag fick namnet, åtminstone förnamnet. Jag fick ett erbjudande till visning runt månadsskiftet, och den antog jag för jag var ändå nyfiken. Det var mycket som var skumt - speciellt detta påprakande om hur försiktig man måste vara, samtidigt som man blir erbjuden det mest exklusiva alternativ som tänkas finnas med bara ett knapptryck. Hennes intentioner kan ha varit goda, det medger jag trots att jag igår kväll hyste andra tankar, och trots att jag fortfarande tvivlar på det, men i huvudsak var hela samtalet för påstridigt för att kunna tas på allvar.

Och som jag nämnde igår, var det svårt att överhuvudtaget få en syl i vädret. Jag skulle till att fråga om adressen, men samtalet klipptes av då jag tillkännagav mina försiktighetsåtgärder för henne med främmande människor, just sådana försiktighetsåtgärder hon själv predikade, men tålde tydligen inte att själv bli sedd med sådana ögon.

Självfallet kan det finnas anledning till att använda sig av doftnummer, men det ända det gjorde i det här sammanhanget var att blåsa på den eld som redan brann.
Citera
2017-08-13, 15:52
  #6
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Helt omöjlig text att läsa, går folk inte i skolan längre??? Ett enda jävla stycke. Helt omöjligt

Jag tänkte just skära upp stycket för dig, likt mammor som skär upp köttstycket åt sina barn eftersom de ännu inte lärt sig färdigheten att göra det själva. Men någon annan hann före; men jag medger att jag varit klumpig, bortsätt från ett ända stycke, så är texten dåligt utformad.
__________________
Senast redigerad av 0Z8S 2017-08-13 kl. 15:56.
Citera
2017-08-13, 21:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Jag fick namnet, åtminstone förnamnet. Jag fick ett erbjudande till visning runt månadsskiftet, och den antog jag för jag var ändå nyfiken. Det var mycket som var skumt - speciellt detta påprakande om hur försiktig man måste vara, samtidigt som man blir erbjuden det mest exklusiva alternativ som tänkas finnas med bara ett knapptryck. Hennes intentioner kan ha varit goda, det medger jag trots att jag igår kväll hyste andra tankar, och trots att jag fortfarande tvivlar på det, men i huvudsak var hela samtalet för påstridigt för att kunna tas på allvar.

Och som jag nämnde igår, var det svårt att överhuvudtaget få en syl i vädret. Jag skulle till att fråga om adressen, men samtalet klipptes av då jag tillkännagav mina försiktighetsåtgärder för henne med främmande människor, just sådana försiktighetsåtgärder hon själv predikade, men tålde tydligen inte att själv bli sedd med sådana ögon.

Självfallet kan det finnas anledning till att använda sig av doftnummer, men det ända det gjorde i det här sammanhanget var att blåsa på den eld som redan brann.

Du har inte blivit blåst innan du lämnar över några pengar.

När du är på visningen så kan du försöka få se hennes ID, sen kollar du om hon äger lägenheten. Det är bara att förklara att det finns så många som försöker lura folk på bostäder idag, vill hon inte så är det bara att ta något annat.
Finns exempel på där någon haft visning på någon annans lägenhet och sedan när de skulle få tillträde så är personen borta och den egentliga ägaren känner inte till något och pengarna är borta.

Men skulle jag hyra ut så skulle jag absolut välja vem jag hyr ut till noggrant för att slippa en hyresgäst som förstör och stör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback