Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-13, 17:29
  #25
Medlem
laxtomtens avatar
Hade problem med ett tramadol-beroende för ett inte så långt tag sen. Gick på en beroende och missbruksmottagning och pratade och fick hjälp, var där frivilligt.
Hade tagit 200-500 i 1.5 år tid ungefär. I en månad så gick jag ner till 200mg per dag sen 100 någon vecka sen klippte jag helt. Fick ett nedtrappningschema där jag skulle gå mer 50mg per vecka som en sjuksköterska rekommenderade. Men så jag gjorde funkade bra för mig, hoppas det löser sig!
Mycket handlar nog om att prata av sig massa tankar och skit man bör på!
Citera
2017-08-13, 17:33
  #26
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Jag vet inte om det är rätt ställe att skriva sådant här, men lilla brushan erkände idag för mig vid matbordet att han har missbrukat tramadol/tram i 2 år nu. Min hela värld kraschade...
Han säger dessutom att han "tror" att han är beroende av det.

Jag har dessutom märkt de senaste dagarna att han var jävligt deprimerad, och gråter ibland och blir arg, det var på det sättet som jag tvingade honom att erkänna "vad det egentligen är som äter/stör honom" eftersom jag köpte inte grejen om att han bara var ledsen ur tomma intet.

Vad ska jag göra nu? och hur allvarlig är hans beroende, eller tramadol beroende överhuvud taget.
Han är endast 19 år gammal, lång och smal som en pinne, tror personligen inte att han hade klarat sig ur en kraftig beroende som exempelvis heroin.

Förutom detta så har jag märkt/hittat en del sår, på hans kropp och händer, trodde först att det var heroin men som tidigare sagt så erkände han att det var endast tram och hash som han missbrukat.

Jag vet inte vad tramadol gör med en? och hur allvarlig ett beroende kring tramadol är och skulle därför vara tacksam om någon kunde vägleda mig kring detta.

Är tacksam för all hjälp.

Kan också tillägga att jag knappt klarar mig med min ekonomi och om rehab kliniker kostar då är det kört.

Samhället kan betala för behandling, du kommer inte att behöva stå för mycket av kostnaden. Det bästa vore om han är villig att trappa ned själv, har du pratat med honom om det? Du kanske kan hjälpa honom med att hålla hans tramadol och endast ge han minskande doser varje dag / alternativt vecka ifall det inte fungerar så fort, han har ju trots allt brukat det ganska länge. Han måste dock vara villig själv annars kommer inget att fungera.

Ta ett snack med bror din. Tramadol är en lömsk droger och missbrukar doser kan ge krampanfall utan förvarning när som helst.

Rökat kan ni ju ta tag i senare, det är mindre angeläget enligt mig. Det är ju såklart inte bra att sitta och bara röka på varje dag men bror din har värre problem just nu enligt mig.

Hoppas det går bra.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarpappan
Jag är 46 och välutbildad. Och det jag säger stämmer. Sa inte att Tramadol inte var farligt, men hasch är på många sätt farligare.

Du har fel här. Tramadol går att överdosera och dö av (om än ganska ovanligt) samt att missbrukar doser kan ge epileptiska anfall utan förvarning. Att ha ett fysiskt opioid beroende är också bra mycket mer problematiskt än att ha ett mentalt cannabissug.

Cannabis kan utlösa psykoser i extremt ovanliga fall, i dem flesta fallen gör det den som missbrukar det slö och trög.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-08-13 kl. 17:38.
Citera
2017-08-14, 09:16
  #27
Medlem
Läkare > Avgiftning > Behandling i någon form. Er kommun har säkert en beroendemottagning där det jobbar en läkare med kunskap om beroende.

Det kan vara rätt kämpigt att sluta med droger, men det är ändå den enkla biten.

Det svåra är att lära sig hantera livet på livets villkor utan drogernas hjälp och det är till stor del vad en behandling går ut på.

Det finns olika former av behandlingsmetoder, KBT och 12-steg är de vanligaste.

EDIT: Det finns även 12-stegsmöten, t.ex. NA/AA/DAA/CA. Man kan söka på deras hemsidor vart och när dessa möten är.
__________________
Senast redigerad av Randomuser123 2017-08-14 kl. 09:23.
Citera
2017-08-14, 10:21
  #28
Medlem
gonzorockers avatar
På sätt och vis var det ju tur att han fastnade på tram och inte benso eller subutex. Tram är inte så svårt att sluta med.
Jag gick på tram några år med dagsdoser på 1-1,5 g och slutade på egen hand. Men det tar ett tag att gå av och att trappa ner gradvis är viktigt för att han ska klara det.
Om han inte ska på behandling kommer han att behöva en hel del stöd ett tag framöver.
Citera
2017-08-14, 11:45
  #29
Moderator
Morfar-52s avatar
Frågan om vilken drog som är farligast är inte ämnet för denna tråd. Den diskussionen får tas någon annan stans./mod
Citera
2017-08-14, 20:52
  #30
Medlem
Kan ni inte börja med att söka på vårdcentralen, och sedan skickar de en remiss till beroende? Om han inte vill åka till ett behandlingshem så kan han få en chans genom detta. Fungerar det inte så kan det bli behandlingshem.
Det är alltid trevligt att höra att någon är tacksam för att få bo här i Sverige, och dessutom är emot allt vansinne som nu tillhör vardagen.
Citera
2017-09-08, 16:48
  #31
Avstängd
DiegoCostas avatar
Jag och min storebror såg ett tramadolmissbruk hos våran minsta brosa.
Vi spöade på honom totalt, sedan blev det en resa ner till crna gora och där fick han hänga med min morbror som visade vad som kan gå fel om man knarkar ned sig.
Han har vart väldigt skyddad tack vare våra namn i orterna.

Dessutom så hotade han hela orter med mig och min bror, så att folk hörde av sig och undrade om vi menade allvar, en del skakandes, en del mest förvånade/ förbannade.

Han är ren nu!
Citera
2017-09-08, 18:09
  #32
Medlem
Be din bror söka hjälp genom substitutionsbehandling med subutex. Tramadol är en opiod samt kombinerat snri preparat. När du gått på det för länge slutar kroppen producera dopamin och man mår skit om man inte tar det var 6e timma. Desto längre man tar det desto svårare blir det att någonsin funka utan det. Man börjar till slut även utveckla ep kramper vilket till slut kommer döda än! Svaret för att komma ur det på ett säkert sätt är substitutionsbehandling med subutex kombinerat med ett snri preparat som venlafaxine i doser om 8-24mg + 150-300mg. Be han söka hjälp direkt då jag inte vill han ska dö fan.
Citera
2017-09-08, 18:56
  #33
Medlem
Stämmer detta ovan nyss skrev? 😮
Citera
2017-09-09, 12:39
  #34
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Be din bror söka hjälp genom substitutionsbehandling med subutex. Tramadol är en opiod samt kombinerat snri preparat. När du gått på det för länge slutar kroppen producera dopamin och man mår skit om man inte tar det var 6e timma. Desto längre man tar det desto svårare blir det att någonsin funka utan det. Man börjar till slut även utveckla ep kramper vilket till slut kommer döda än! Svaret för att komma ur det på ett säkert sätt är substitutionsbehandling med subutex kombinerat med ett snri preparat som venlafaxine i doser om 8-24mg + 150-300mg. Be han söka hjälp direkt då jag inte vill han ska dö fan.

Lägg ner trammet bara.
Vadå Subutex mot ett tramadolberoende?
Snacka om att skjuta sig själv i foten, säkert väldigt ung kille också.
Du tycker att han ska bli beroende av sub i stället för tram?
Men på laglig väg.
Absolut om det var en 40årig jonkare med flertalet överdoser.
Substitionsbehandling till en ungdom som knarkar tramadol.

Edit: det är ju inte bara efter ett trammissbruk som hjärnan slutar producera dopamin😅

Naaaah. Not so much om man har en brain i huvudet.
__________________
Senast redigerad av DiegoCosta 2017-09-09 kl. 12:42.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback