Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 22:49
  #1
Medlem
I början av september beräknas jag föda en flicka men barnets biologiska fader har valt att inte närvara från start och har varit tydlig med sin önskan om att inte anknytas till barnet. Jag har skrivit om det i tidigare inlägg här på flashback.

För att ta det kort så har vi inte haft någon relation till varandra och inte heller när graviditeten inträffade. Han är svensk men arbetar i ett sydeuropeiskt land. Han informerades så fort graviditeten vart känd för mig. Han förklarade för mig om sin arbetssituation och att han inte kan omplacera sig till Sverige på grund av att det inte finns arbetsmöjligheter för honom här. Jag upplevde honom som förstående och ödmjuk inför situationen. Han sade då inte direkt att han inte ville ha något med det här att göra utan sa att han kunde tänka sig finnas tillhands i den mån som hans yrke och liv tillät det. Men han ändrade sig kort därefter och sade att han inte vill ha något med barnet att göra att han inte på något sätt ville kopplas ihop med det. Jag respekterar hans önskan och förstår honom.

Han uttryckte sin önskan att inte vara närvarande efter jag meddelade honom att jag hade vart på ett ultraljud. Jag nämnde aldrig klart och tydligt för honom att jag skulle gå vidare utan han bara skrev på vad han önskade efteråt och tog sedan bort mig i från Facebook. Han blockerad inte mig ifrån Facebook och jag har efter vår sista konversation uppdaterat nya profilbilder även helkropps då magen inte syns. Jag tittat på hans instagram flöde i smyg och han verkar ha funnit sig en tjej och vara så gott som opåverkad av situationen. Hans liv verkar flyta på som vanligt och jag undrar om han tror att jag gjorde en abort? i och med att han kan ha sett mina nya profilbilder?

Borde jag tala om för honom när barnet är fött att jag har fött hans biologiska barn? Borde jag tala om det för honom nu, att jag ska föda hans biologiska barn? Jag gav ju honom aldrig ett klart och tydligt besked? Samtidigt känns det respektlöst mot honom när han framfört sin önskan. Dessutom leder det ju ingenstans eftersom han inte kommer närvara i alla fall?
Citera
2017-08-12, 22:53
  #2
Medlem
Han blir väl underhållsskyldig om du uppger honom som far till barnet? (Kanske behövs ett faderskapstest om han nekar). Vill du ha underhåll så måste du ju informera honom tänker jag?
Citera
2017-08-12, 23:14
  #3
Medlem
Han verkar totalt ointresserad. Ingen ide att slösa energi på att klänga sig fast. Skulle inte ens ange honom som fader till barnet. Helt plötsligt kan en sådan galenpanna få ett ryck och helt plötsligt kräva umgänge och gemensam vårdnad. Då är man helt maktlös. Ungen tvingas umgås med psykopat och hans nya tjej som vill leka mamma. Du kan inte flytta / byta skola / anlita vilken sjukvård du vill åt barnet mm. Allt måste ni bestämma tillsammans.
Citera
2017-08-12, 23:15
  #4
Medlem
Pallestroms avatar
Kort svar: ja såklart du ska.
Citera
2017-08-13, 02:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneDoeUF
I början av september beräknas jag föda en flicka men barnets biologiska fader har valt att inte närvara från start och har varit tydlig med sin önskan om att inte anknytas till barnet. Jag har skrivit om det i tidigare inlägg här på flashback.

För att ta det kort så har vi inte haft någon relation till varandra och inte heller när graviditeten inträffade. Han är svensk men arbetar i ett sydeuropeiskt land. Han informerades så fort graviditeten vart känd för mig. Han förklarade för mig om sin arbetssituation och att han inte kan omplacera sig till Sverige på grund av att det inte finns arbetsmöjligheter för honom här. Jag upplevde honom som förstående och ödmjuk inför situationen. Han sade då inte direkt att han inte ville ha något med det här att göra utan sa att han kunde tänka sig finnas tillhands i den mån som hans yrke och liv tillät det. Men han ändrade sig kort därefter och sade att han inte vill ha något med barnet att göra att han inte på något sätt ville kopplas ihop med det. Jag respekterar hans önskan och förstår honom.

Han uttryckte sin önskan att inte vara närvarande efter jag meddelade honom att jag hade vart på ett ultraljud. Jag nämnde aldrig klart och tydligt för honom att jag skulle gå vidare utan han bara skrev på vad han önskade efteråt och tog sedan bort mig i från Facebook. Han blockerad inte mig ifrån Facebook och jag har efter vår sista konversation uppdaterat nya profilbilder även helkropps då magen inte syns. Jag tittat på hans instagram flöde i smyg och han verkar ha funnit sig en tjej och vara så gott som opåverkad av situationen. Hans liv verkar flyta på som vanligt och jag undrar om han tror att jag gjorde en abort? i och med att han kan ha sett mina nya profilbilder?

Borde jag tala om för honom när barnet är fött att jag har fött hans biologiska barn? Borde jag tala om det för honom nu, att jag ska föda hans biologiska barn? Jag gav ju honom aldrig ett klart och tydligt besked? Samtidigt känns det respektlöst mot honom när han framfört sin önskan. Dessutom leder det ju ingenstans eftersom han inte kommer närvara i alla fall?

Ja, ge honom informationen. Du kan inte styra vad han gör med den, men du kan låta honom veta tydligt och därmed ge honom valmöjligheter. Om en sisådär 15 år eller så kanske han kommer ikapp och inser att han vill lära känna sitt barn. Dina enda skyldigheter är gentemot barnet, som har rätt att känna till sitt ursprung. (Till och med barn som blivit till genom insemination har rätt att veta vem "pappan" är.) Jag tycker därmed att du ska uppge honom som fader, dvs. för barnets skull. Han kanske kommer tycka att du är en j-a b-tch när socialtjänsten vill att han intygar faderskapet, eller när de begär test, men må så vara då... Den enda som är utan skyldigheter i sammanhanget är barnet. Fokusera på det, inte på nån snubbes bekvämlighet. Han kan ignorera och strunta i underhåll och blunda för allt om han vill, och det är i sådant fall hans val.
Citera
2017-08-13, 07:35
  #6
Medlem
borrizs avatar
Jag utgår ifrån att han har haft sex med dig frivilligt (eller har du våldtagit honom?)
I så fall är det bara att gilla läget och rent konket så är det din skyldighet att informera honom.

Glöm nu aldrig att detta inte är en sak mellan er två utan det mycket snart kommer en tredje spelare -ert barn.

Det viktiga är inte längre vad någon av er tycker (nu spelar du i högsta divisionen) utan att ert barn får en så god start i livet som möjligt.
Citera
2017-08-13, 08:28
  #7
Medlem
note-its avatar
Självklart ska du tala om det för honom. Han och barnet måste känna till varandra, så barnet måste ändå få veta när det blir äldre. Var öppen redan från början.
Mannen måste naturligtvis betala underhåll och göra rätt. Sådant kan man inte välja bort. Hur gärna han än inte leva med dig så ska barnet ha sin berättigade trygghet.
Citera
2017-08-13, 10:48
  #8
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Acceptera hans inställning till graviditeten o barnet - han har tydligt förklarat att han inte vill ha ngt att göra med det!

Att du ev ska kräva underhållsbidrag av honom är jävligt lågt tycker jag!

Ta ansvar för ditt handlande o dess konsekvenser o lämna honom ifred!
Citera
2017-08-13, 11:10
  #9
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Acceptera hans inställning till graviditeten o barnet - han har tydligt förklarat att han inte vill ha ngt att göra med det!

Att du ev ska kräva underhållsbidrag av honom är jävligt lågt tycker jag!

Ta ansvar för ditt handlande o dess konsekvenser o lämna honom ifred!

Fast det är ännu lägre att indirekt kräva underhållsbidrag av alla oss andra som inte ens fick stiga på.
Citera
2017-08-13, 11:19
  #10
Medlem
Jane, slampigt av dig ligga utan kondom med främmande man.

One night stand och du blir gravid även. Ansvarslöst av er båda.
Men mest av dig. Du blev gravid, du sket i dagen efterpiller och allt.

Du var ett simpelt dåligt engångsligg, klart han inte vill ha med dig att göra

Visste du även att han bor och jobbar utomlands?
då får du skylla allt på dig själv.

Låt honom vara ifred, du kan inte tvinga honom bli inblandad i ett barn bara för ett vidrigt fylleknull.

Stackars barn, resultat av fylleknull.
Vilket helvete och inte ha en äkta pappa i hemmet,
bättre barnet aldrig får veta det, det kommer må illa av det du gjort Jane.
Försök skaffa en man som inte kan få egna barn, men som vill ha barn.
Låt denne agera som äkta pappa sen livet ut.
Håll tyst om vilken slampig person du är som ligger på fyllan utan skydd med okända som inte ens bor i landet.
Du är fan i mig inte klok kvinna.
USCH

Stackars barn om du inte gör som jag sa nu
Citera
2017-08-13, 20:30
  #11
Medlem
snelhestens avatar
Först och främst så du ett jävla svin som har ansett att din modersroll står över, och kan klara sig utan, en närvarande far till barnet. Den förvridna samhällsmoralen framställer dig som en slags tapper kämpe i detta och ger dig sympati men i själva verket är du som sagt ett svin av rang och borde fråntas rätten till barnet omgående.

Och ja, du borde hålla käften om det och bespara honom den ekonomiska skyldigheten. En minimal gnutta heder kan du åtminstone ha även om staten tillåter dig att både köra över hans vilja och sedan utnyttja honom ekonomiskt.
Citera
2017-08-13, 22:27
  #12
Medlem
Dummaste skit jag hört vilken omogen jävla idiot.

Klart som fan han blir involverad i sitt barn. Förr eller senare kommer barnet och knackar på hans dörr och då kommer han få förklara sitt beteende.

Hur som... du som mamma får ensam vårdnad eller blir ensam vårdnadshavare som det heter. Ansöker ni inte om gemensam så blir det inte så. Däremot skall han betala underhåll punkt slut, det är dock väldigt lite pengar det handlar om men endå. Det du skall tänka på är att om han tjänar betydligt mer än dig så kan di begära mer pengar än min beloppet som kronofogden inkräver av honom.

Du anmäler honom som pappa. Förbered dig för tingsrätt om det blir tjafs, du vinner så var inte orolig. Om han skulle börja hota om att ansöka om ensam vårdbad i sin tur så skit i det, kvinnan blir vid en tvist ensam vårdnadshavare i 80% av fallen, pappan i 5%.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback