Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-12, 09:04
  #13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Bmw330e och 530e är snygga och sköna att köra, samma med Mercedes C 350e .
Jag kan dock inte ladda bilen hemma, enbart på jobbet som är ca 2 mil hemifrån.

Kommer dieseln att vara smartast att äga eller införs det en jävla massa skatter inom kort som gör att jag ångrar ett sådant köp`?
Om du har tio ampere säkring på jobbet får du i, typ 8 mils körning.
Det räcker ju för det dagliga behovet.
Citera
2017-10-12, 09:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om du har tio ampere säkring på jobbet får du i, typ 8 mils körning.
Det räcker ju för det dagliga behovet.

Vad menar du egentligen?
Citera
2017-10-28, 08:41
  #15
Medlem
Yardleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Kommer dieseln att vara smartast att äga eller införs det en jävla massa skatter inom kort som gör att jag ångrar ett sådant köp`?


Skulle helt ärligt inte rekommendera köp av diesel idag. Är mycket som kommer fram nu som pekar på dieselns tillkortakommanden, främst faran den utgör för närmiljön i form av farliga ämne som släpps ut.

Många städer planerar förbud mot dieselbilar, nu senast såg jag Köpenhamn diskuterade frågan:
Copenhagen mayor wants to ban diesel cars from 2019

Eller som i Kalifornien där man funderar på samma sak fast för hela staten!
No more gas or diesel cars in California? State considers ban


Men sen kan man ju också följa vartåt trenderna pekar genom att hålla sina ögon öppna bara. Och det är ju mot elektrifiering och bort ifrån framförallt diesel.
Läste i dagens DN Motor om Tokyos bilsalong där man tydligt satsar på batterielbilar, vätgaselbilar och i viss mån effektivisering av bensinmotorer (Mazda). Men inte ett ljud om diesel.
Mercedes kommer nästa år med GLC med vätgasdrift och batterieldrift. Alltså hybrid vätgas/batteri. Mycket intressant.
Även Toyota börjar luta åt batterielbilar och satsar på solid state-batterier i produktion i början av 2020-talet. Med dessa batterier i bilar kommer t.o.m. dagens Teslor kännas gamla. Kort laddtid, fler laddcykler, mindre värmeutveckling, mindre sällsynta mineraler används m.m. En "game changer" som dom själva säger.

Redan kommer rapporter om att dieselbilsförsäljningen tappar för att folk är oroliga för dels dess utsläpp och dels dess andrahandsvärde.
Financial Times - Diesel car sales fall amid growing fears over air quality
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback