Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-12, 21:26
  #1
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Hej,

Ni kanske har sett mina inlägg i nybörjartråden, så ni får ursäkta om jag är en total fisk (men det är helt okej om ni påtalar det också )

Jag spelade cash game 0.50/1, 5 spelare.
Först lite generellt om bordet:

Om bordet: kändes som att alla spelade någorlunda tajt - aggression belönade sig absolut. Många synade raise pf och även 3-bet, men foldade direkt om man bettade på floppen.
Har svårt att bedöma kunskapsnivån på de andra spelarna, eftersom min egna nivå är (troligtvis) låg, men gissar att det är förhållandevis lågt på 0.50/1-bord.

Min fråga är - skulle ni ha foldat eller inte? Se vad jag gjorde i spoiler 2 - handhistoriken fram till det i spoiler 1.



Tacksam för svar!
OBS! Historiken är tyvärr handskriven, så om något är otydligt får ni gärna hojta till!
Citera
2017-08-12, 21:39
  #2
Avstängd
radiothicks avatar
Kunde ha gått hur som helst. Rent generellt kanske 50-50 på bluff och någon som söker få en pay off. Hur den personen har spelat innan spelar stor roll för att tippa över 50%.

Han spelade märkligt nog som om han hade trips där med river 5an, men det kommer vi väl aldrig få reda på.

Hur jag hade spelat beror på alldels för många faktorer, preflop gjorde du väl rätt men sedan kan man kritisera dina övriga bets under turnen. Men jag hade nog ganska sannolikt också kastat efter hans sista bet, alldeles för asymmetriskt bet.
Citera
2017-08-12, 21:44
  #3
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiothick
Kunde ha gått hur som helst. Rent generellt kanske 50-50 på bluff och någon som söker få en pay off. Hur den personen har spelat innan spelar stor roll för att tippa över 50%.

Han spelade märkligt nog som om han hade trips där med river 5an, men det kommer vi väl aldrig få reda på.

Hur jag hade spelat beror på alldels för många faktorer, preflop gjorde du väl rätt men sedan kan man kritisera dina övriga bets under turnen. Men jag hade nog ganska sannolikt också kastat efter hans sista bet, alldeles för asymmetriskt bet.
Tack för ett bra svar!

Ja, jag tror jag fortfarande är fast i tänket att jag spelar för pengar och inte marker, så jag fegar ur och ger för bra pris för syn - speciellt nu när jag inte hade en fasligt bra hand så var det ju inget valuebet heller...

Jag var mest rädd för att han satt på Ax, sett en del showdowns där Ax varit med, vann tillomed en stor pott tidigare med kåk, damer över kungar mot typ A4o, så det känns som han kan ha floppat topp-par och levde på det. Ville inte riskera hela stacken på det heller.

Hade han dessutom en bättre hand, kanske JJ, QQ eller tillochmed 55 som du sa, så skulle det lika gärna kunna varit en dubbelbluff tänkte jag - att han ville att jag skulle tro att han överbettade med luft, fast han hade en solid hand.

Krångligt det här spelet - tur att det ändå är kul
Citera
2017-08-13, 12:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Hej,

Ni kanske har sett mina inlägg i nybörjartråden, så ni får ursäkta om jag är en total fisk (men det är helt okej om ni påtalar det också )

Jag spelade cash game 0.50/1, 5 spelare.
Först lite generellt om bordet:

Om bordet: kändes som att alla spelade någorlunda tajt - aggression belönade sig absolut. Många synade raise pf och även 3-bet, men foldade direkt om man bettade på floppen.
Har svårt att bedöma kunskapsnivån på de andra spelarna, eftersom min egna nivå är (troligtvis) låg, men gissar att det är förhållandevis lågt på 0.50/1-bord.

Min fråga är - skulle ni ha foldat eller inte? Se vad jag gjorde i spoiler 2 - handhistoriken fram till det i spoiler 1.



Tacksam för svar!
OBS! Historiken är tyvärr handskriven, så om något är otydligt får ni gärna hojta till!

*3betta aldrig minimum, de ger ingen information över huvudtaget.

*c-betta floppen eller ge upp handen (såvida turn inte ger färgdrag eller 2par/triss)

*solklar fold på riven, alla i handen har investerat pyttelite i potten och en snubbe överbettar, finns ingen anledning till att hoppas han bluffar mot två pers.

*kom ihåg att alla är lika feg som du, dom kommer sällan bluffa hårt, om dom inte har förlorat en del på bordet innan och är nu därför på tilt.

*Din analys av vilka händer som slår dig är awkward eftersom du 3betta minimum kan han ha vad som helst, och på den nivån har folk nästan alltid vad dom representerar.

*skulle rekommendera att du inte bryr dig om att "spela andras händer" närmsta 300-400k händerna, utan spelar abc poker så kommer du genom erfarenhet lära dig lätta fällor att undvika, samt hur du ska sätta dina egna. abc poker kommer nog dock alltid vara bästa sättet att tjäna pengar på lowstakes svenskaspel.
Citera
2017-08-13, 21:11
  #5
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brotherpucker
*3betta aldrig minimum, de ger ingen information över huvudtaget.

*Din analys av vilka händer som slår dig är awkward eftersom du 3betta minimum kan han ha vad som helst, och på den nivån har folk nästan alltid vad dom representerar.
Tack för svar!

Som jag märkte själv, speciellt i min egen efteranalys var ju att jag bettade för fegt. Så där ska jag bättra mig

Gällande analysen av händer som slår mig så kallar du det "awkward", men jag förstår inte riktigt vad du menar där? Oavsett mitt min 3-bet så är det ju ändå händer som slår mig eller hur? Och det är också händer som det inte skulle vara helt osannolikt att en person synar 3-bet med.
Citera
2017-08-14, 14:10
  #6
Medlem
trattfans avatar
Det Brotherpucker menar är att mot den 3betten så kommer Fi aldrig att folda en hand han öppnar. Alltså sätter du honom på en alldeles för tight range.
Citera
2017-08-18, 01:26
  #7
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Det Brotherpucker menar är att mot den 3betten så kommer Fi aldrig att folda en hand han öppnar. Alltså sätter du honom på en alldeles för tight range.
Tack! Så det enkla svaret ska nog vara bättre aggression.

Har ni några bra tips på storlek på 3-bet size? Ska kika efter lite videos på ämnet
Citera
2017-08-18, 23:31
  #8
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Tack! Så det enkla svaret ska nog vara bättre aggression.

Har ni några bra tips på storlek på 3-bet size? Ska kika efter lite videos på ämnet

Svårt att säga bara sådär.
Jag brukar väl sizea runt 3x om jag har position och närmare 3.7-4x ur position sålänge båda spelar runt 100-140bb effektivt.. är man djupare så gör jag det större.
Citera
2017-08-21, 15:53
  #9
Medlem
Inte spelat på länge men hade i ditt läge c-bettat alla dagar i veckan på den floppen. Reppa A liksom.
Gillar check turn vid syn. Gillar check/syn river.

Som spelat fold river. Inte lönsamt att leta hjältesyn där...
Citera
2017-09-05, 13:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brotherpucker
*3betta aldrig minimum, de ger ingen information över huvudtaget.

*c-betta floppen eller ge upp handen (såvida turn inte ger färgdrag eller 2par/triss)

*solklar fold på riven, alla i handen har investerat pyttelite i potten och en snubbe överbettar, finns ingen anledning till att hoppas han bluffar mot två pers.

*kom ihåg att alla är lika feg som du, dom kommer sällan bluffa hårt, om dom inte har förlorat en del på bordet innan och är nu därför på tilt.

*Din analys av vilka händer som slår dig är awkward eftersom du 3betta minimum kan han ha vad som helst, och på den nivån har folk nästan alltid vad dom representerar.

*skulle rekommendera att du inte bryr dig om att "spela andras händer" närmsta 300-400k händerna, utan spelar abc poker så kommer du genom erfarenhet lära dig lätta fällor att undvika, samt hur du ska sätta dina egna. abc poker kommer nog dock alltid vara bästa sättet att tjäna pengar på lowstakes svenskaspel.

3-bet preflop från 2.87 till 5,74 är ett lågt intetsägande raise men inte ett min-3bet. Lägsta raise är till 4,74 .
Citera
2017-11-01, 17:38
  #11
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Gör inga 3-bets med "bluff-händer" från small blind... spela typ inget från small blind förövrigt och överlimpa inte med J7os i en rundlimp heller för den delen.

3-betta KJs från cut-off i syfte att få bort dealerbutton eller så 3bettar du från dealerbutton om UTG eller MP är LAG eller TAG. Ännu bättre om en lös spelare öppnar UTG och en passiv hakar på samtidigt som du sitter på CO eller dealer för då blir stölden saftigare +den passiva spelaren har korten öppna på floppen innan du får agera.

Poker handlar bara om position och inget annat - Jonas Thern
Citera
2017-12-30, 19:34
  #12
Medlem
rikastistorstans avatar
Nu har jag ju visserligen knappt spelat holdem på fem år(lever på att spela PLO och PLO8 främst) men det här var så lättanalyserat så... Preflop är ditt bästa alternativ att 3-betta till någonstans runt 3x-4x, ditt näst bästa alternativ är att syna och det sämsta är att mini 3-betta som du gjorde. Det åstadkommer ingenting så gör aldrig det. På floppen bör du betta någonstans mellan 1/3 pott- halvpott i stort sett oavsett bräda.
Som du spelar handen så bör du checka även turn och på river är det världens mest solklara fold.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback