Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 21:19
  #1
Medlem
InnesIs avatar
Jag har en gammal begagnad gitarr idag som jag ska renovera upp lite. Jag ska byta ut allt som är löst och går att ta bort från huvudet på gitarren. Problemet är en skruv som har med stämskruvarna att göra (att hålla allt på plats) som inte vill lossna. Jag får grepp med mejseln men när jag skruvar så snurrar den bara på samma ställe som att gängorna är utslitna. Finns det något bra trick för att få ut denna skruv?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-12, 21:21
  #2
Medlem
Tryck in en skruvmejsel under skruvskallen o bänd samtidigt som du skruvar.
Citera
2017-08-13, 08:42
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittrast
Tryck in en skruvmejsel under skruvskallen o bänd samtidigt som du skruvar.

Eller en kniv, inte alltid man får in en skruvmejsel.
Citera
2017-08-13, 09:26
  #4
Medlem
Tuvtramps avatar
Min tant visade mig ett klipp på Facebook som handlade om smarta lösningar och där tog de en hårsnodd och klämde/hade mellan skruvmejseln & skruven för att få den att "ta"/greppa, -prova det!
Citera
2017-08-13, 09:41
  #5
Medlem
När man behöver dra i starka skruvar i mjuka material (som plast, trä o aluminium) så använder konstruktörer ofta en sk gänginsats: En liten metallplugg med ett borrat hål och maskingänga som nitas eller limmas i ett större hål i det mjuka materialet.

Jag vet inte om sådant används i gitarrbyggabranschen. Men det händer iaf då och då att dessa pluggar lossnar i sin infästning och bara snurrar med skruven som du beskriver.

Tricken ovan med mejsel eller knivspets är bäst även här, samt om man lyckas vinkla pluggen/skruven lite så att pluggen nyper fast i materialet medan man skruvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback